Blekkans olyckshäst – riskerar bli avlivad

Som jag förstod det så har hästen visat sig vara svår att ha och göra med och även att den ska ha sparkat tidigare.
Sedan om det är rätt eller fel att avliva kan jag inte svara på.

Med tanke på att det i tidigare artikel med intervju av Jomar Blekkan framkommit att han fått indikationer på att hästen visat dylika tendenser tidigare så är det KANSKE befogat med avlivning (jag säger inte att det är så).

Men som det står i denna artikel, så verkar det ju som att de kommer göra en utreding och därifrån ta beslut. VIlket låter om en väldigt bra idé. För det vore olyckligt om man fortsatte att försöka starta hästen så att den riskerar att ställa till kaos på landets travbanor med fara för både kuskar och andra hästar. Eller att man sålde hästen billigt "i befintligt skick" som potentiell ridhäst om det visar sig att den har ngt fel. Det riskerar ju att historien fortsätter och att det kan gå väldigt illa i framtiden.

Suck, tänk om folk kunde se hästar till det dom är. Inte bara ta bort dom såfort dom inte trivs med deras utvalda liv och är tvungna att agera för att folk ska förstå.

Kanske var hästen störd och det var något lynnesfel men jag tvivlar på det. Förmodligen en häst som hamnat i fel händer och som tvingats till ett liv den inte trivts med. Dock var det väl lika bra att hästen egentligen slapp lida mera med folk som inte förstår den.

Men det borde vara ett litet uppvaknande, visar hästen att den inte är nöjd, då bör man tänka till och inte korrigera hästen "rätt" och fortsätta tills hästen blir så desperat att den måste sparka ut kusken liksom. Hästen visade trots allt mildare innan och blev inte lyssnad på.

Hade beteendet kommit från ingenstans, att hästen gick felfritt och bara helt plötsligt "anfaller", då hade det vart en annan sak tycker jag.

Senast ändrad:
Fast hästen har slagit förr, har enligt ägaren ett mycket skarpt humör och vad ska man då göra? Den ska inte gå trav mer - men har ett humör som inte lämpar sig för hobbyhäst/ridhäst.

De valde därför att avliva för att inte ta risken hästen skadar någon. Bra tycker jag, för både folk och fä. Den behövde inte riskera att valsa runt som problemhäst.

Det påverkar knappast det bästa i att låta hästen får springa på de evigt gröna ängarna
Jag tror inte det var det bästa, tror det var en relativt "enkel" utväg för ägaren dock. Jag tror att hästen förmodligen var såpass "förstörd" och stressad att den lagt sig till med dessa beteenden och då krävs det ju en del av kommande ägare för att "rätta till" hästen så att säga. Hästen har redan fått ett dåligt och svårt rykte. Så visst av den anledningen så var det nog det bästa för hästens skull. Eller för ägaren så den inte kan bli mera anklagad än den redan är som inte sagt nåt innan.

En förmodligen missförstådd häst som visat att den inte trivts med livet som travhäst och blivit utåtagerande och som var missförstådd in i det sista. Bara tragiskt alltihop.

Senast ändrad:
Jag tror inte det var det bästa, tror det var en relativt "enkel" utväg för ägaren dock. Jag tror att hästen förmodligen var såpass "förstörd" och stressad att den lagt sig till med dessa beteenden och då krävs det ju en del av kommande ägare för att "rätta till" hästen så att säga. Hästen har redan fått ett dåligt och svårt rykte. Så visst av den anledningen så var det nog det bästa för hästens skull.

En förmodligen missförstådd häst som visat att den inte trivts med livet som travhäst och blivit utåtagerande och som var missförstådd in i det sista. Bara tragiskt alltihop.

Tragiskt absolut. Men jag tror när man nu var i läget man var att det var verkligen bäst för hästen att tas bort. Hellre än att glada amatörer skulle försöka göra ridhäst av den. Alla verkade ju överens om att den inte skulle ta det här med att bli sysslolös pensionär så bra direkt.

Jag säger inte det varit omöjligt hitta ett perfekt hem etc - men det är inte så att det haglar av dem, svårt veta innan osv. Och hellre avlivad än att den skulle vandra runt, fara illa osv. Sen tror jag faktiskt också den var vass i humöret i grunden. Och när en sån häst fått nog och/eller är så missförstådd att den lackar ur mer permanent - då är det ingen lätt match vrida tillbaka klockan.

Så jättetråkigt att hästen (oavsett vad det berodde på) hamnade i sitsen den var. Men när det skett - då anser jag det bästa var att sätta stopp för vidare försök.

Tragiskt absolut. Men jag tror när man nu var i läget man var att det var verkligen bäst för hästen att tas bort. Hellre än att glada amatörer skulle försöka göra ridhäst av den. Alla verkade ju överens om att den inte skulle ta det här med att bli sysslolös pensionär så bra direkt.
Fast det beror ju helt på, många stressade "krävande och svåra" travhästar jag sett under tiden jag jobbade i travstall som fått totala personlighetsförändringar när dom blivit vanliga rid/skogsmullehästar med vanliga människor. Man vet inte fören man försöker. En häst som jag inte ens vågade ta ur boxen då den högg hårt och var väldigt på och mycket, när den såldes till en familj så gick en liten unge med hästen utan problem. Jag trodde knappt det var samma häst ens. Fick titta till flera gånger för att förstå att det var samma häst och då hade det inte gått längre än en sommar. Det visar tycker jag att man bör ge hästarna en chans till förändring innan man dömer dom.

Jag tror fortfarande att ägaren kom fram till detta för att slippa undan och slippa kommentarer ifall hästen råkar skada någon annan. Hur hästen var innan är ju ingen som vet, det är ingen som skrivit något om. "Istadiga tendenser" säger ju inte så mycket så egentligen går det inte att ha nån åsikt där. Det kanske inte alls var så allvarligt eller något konstigt och därför så nämnde inte ägaren det.
Så jättetråkigt att hästen (oavsett vad det berodde på) hamnade i sitsen den var. Men när det skett - då anser jag det bästa var att sätta stopp för vidare försök.
När det har skett? Att hästen har sparkat efter en människa i en otroligt stressad situation? Är inget konstigt överhuvudtaget. Fullkomligt normalt beteende tycker jag då hästen måste få försvara sig.

Ser man på filmen så ser jag bara en otroligt stressad och obekväm häst som försöker springa ifrån det som den inte trivs med och en kusk som sitter och drar i den för att få stopp på den, ser ut som den drabbats av smått panik. Tycker inte alls det är konstigt hästen sparkar.

Hade detta varit en ridhäst som kickat av ryttaren så hade folk bara sagt att man bör utreda vad som händer och varför och sedan sälja hästen till en person som klarar av den. Väldigt sällan ridhästar tas bort pga att dom har skadat en människa i ridningen. Nu är detta en travhäst och då är det tydligen inte alls något fel med att ta bort hästen för att den "attackerat" en människa.

Tycker bara att hela hästvärlden är så otroligt skev ibland.

Med tanke på hur många trevliga fd travhästar som slaktas eftersom det helt inte finns tillräckligt många nya hem tycker jag inte man har gjort fel. Chansen att just den här hästen skulle hamna i det perfekta hemmet och bli en glad och nöjd hobbyhäst är liten. Snarare hade den blivit en vandringspokal.

Hade detta varit en ridhäst som kickat av ryttaren så hade folk bara sagt att man bör utreda vad som händer och varför och sedan sälja hästen till en person som klarar av den. Väldigt sällan ridhästar tas bort pga att dom har skadat en människa i ridningen. Nu är detta en travhäst och då är det tydligen inte alls något fel med att ta bort hästen för att den "attackerat" en människa.

Tycker bara att hela hästvärlden är så otroligt skev ibland.

Beror nog på vad man ser som "folk". Jag känner till ett gäng fall av ridhästar som avlivats pga att de ansetts farliga för ryttaren. Då handlar det både om hästar jag själv ägt och hästar nära vänner ägt, så inte hörsägen. Skillnaden är väl kanske snarare att det inte skapar rubriker?

Det gäller väl också att kunna skilja på en "tillfällig olycklighet" och en situation som mest troligt kommer att upprepas och sätta en människa i fara. Sen är det väl givet att hästarna reagerar av en anledning, men det är trots allt tamdjur och hobbyrum i dagsläget och alla är inte optimala såna. Människans fel eller inte, vi kan inte direkt släppa ut dem som inte funkar med oss i det vilda.

Jag personligen har inte råd att ha ett gäng oanvändbara hästar gåendes i en hage, jag ser inte något som helst syfte med det. Och jag är nog inte ensam heller. Så en stor del är såklart ekonomisk. Men jag avlivar också hellre innan en allvarlig olycka är ett faktum, än efter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Händelsen med hästen Torpa Nils som avlivades på fredagen har fått ytterligare tråkiga efterspel. Jomar Blekkan utmålas som syndabock...
Svar
0
· Visningar
982
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Håkan ”Hockey” Eriksson avslutade sin karriär vid årsskiftet, men i augusti är han tillbaka i sulkyn. Kusken är en av tre klara för...
Svar
0
· Visningar
358
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Örjan Kihlström uppnådde ännu en milstolpe under fredagen. Som den sjätte kusken i Sverige passerade han 6000 triumfer i sulkyn. ...
Svar
0
· Visningar
336
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka kuskar som ska göra upp om titeln i Kusk-VM. Björn Goop kör för Sverige när mästerskapet avgörs i Kanada i...
Svar
0
· Visningar
472
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31