Sv: Blev inte som jag tänkte mig
Hästen jag har köpte jag när han var 2½. Välhanterad och shysst häst.
Jobbade honom mkt från marken och började inridningen ganska omgående.
Allt gick bra men sen en dag hade jag honom lös i ridhuset då han helt plötsligt får världens ryck och hoppar över sargen. Rakt in i spegeln... Ramlar bakåt och slår i marken igen. Blod från nacken och ett ben. Jag ringer kompisen samtidigt som jag springer upp på läktaren och hämtar första förband... kompisen lovar att skynda dit och jag "plåstrar" om hästen som blöder ganska kraftigt.
När kompisen väl kommer hamnar jag mer eller mindre i chocktillstånd men med gemensamma krafter går vi alla tre till stallet igen (promenad, 20 minuter)...
Gör rent alla sår och plåstrar om hästen (som förövrig blev helt bra...).
Men efter denna händelsen så fick jag total panik i ridhuset. Den andra hästen kunde jag rida där utan problem men med denna så gick det bara inte. Det tog säkert tre månader innan jag kunde jobba honom från marken i ridhuset, ett halvår innan jag vågade rida honom. Kompisen hjälpte mig och fick oftast rida fram honom så jag såg att han "var snäll" så kunde jag rida några varv under tiden hon pratade oavbrutet med mig så jag inte hade tid att bli rädd. Med hjälp av grannens paddock kunde jag iallfall börja rida honom. Mestadels med kompisen (tacka gudarna för kompisen!!) uppflugen på staketet och konstant pratande med mig så jag hade någonting annat att tänka på och bara kunde rida på "rutin".
Jag tror det hade gått 1½ år sen spegelhoppet när jag red för Ronny Åman och då, på en helg så släppte hela min ridhusparanoia. Helt plötsligt kunde jag rida i ridhuset igen!
Men jag var på väg att ge upp många gånger under tiden. Hade honom ute på annons och hade en spekulant som var och tittade.. Damen i fråga kom, i sällskap med sin vänninna, till en färdigsadlad häst i ridhuset (för så ville de ha det och jag har ju aldrig sålt någon häst innan...). Vänninnan sitter upp och smäller skänklarna i sidorna på honom, (vad kan han varit då? 3 och riden dryga halvåret?) och lyckas på nått vis hålla sig kvar, flängandes på långa tyglar. När hon skulle galoppera så använde hon väggarna som broms... När hon sedan behagar anse att hon ridit klart kommer hon till staketet och häver ur sig att "Oj, jag som trodde han skulle vara en seg gammal åsna!!".
Nej. Hon fick inte köpa hästen.
Under tiden har jag oxå varit rädd, eller låst är nog mer rätt uttryck. Under perioder har jag inte kunnat rida i min westernsadel för då har jag blivit stel som en pinne och inte vågat gå på hästen framåt. Just för tillfället kan jag dock inte rida h onom i engelsksadel.
Jag får panik.. I westernsadeln kan jag gå på honom och det spelar ingen roll om han gör lyckosprång eller sparkar bakut i galoppombytena....
Tur är väl det att han är westernhäst.
Långt som tusan blev det. Men poängen var väl att man kan bli oerhört rädd men faktiskt klara sig igenom det.
Min häst blir 8 nu. Det har tagit tid men vi har klarat oss igenom det.
Under långa perioder har han vilat, ibland 3-4-5 månader åt gången för att jag helt enkelt inte velat pressa mig själv att våga. Jag har ridit honom när det har kännts roligt. När jag varit motiverad. Visst har det ibland kännts elakt mot honom, att låta en unghäst stå.. Men han har alltid gått ute hela dagarna, alltid haft hästkompis...
Jag har heller aldrig varit rädd att hantera h onom från marken, så jag har jobbat mkt "NH" eller vad man nu ska säga... (tycker illa om NH som term...)
Nu blev det ännu längre... Fråga om det är nått.