Blev tillfrågad....

Mysaan

Trådstartare
om en omplaceringshanne. Funderar lite på vilken katastrof det kan tänkas bli. Han är född augusti förra året så han är inte gammal men raserna.

Labbe och Weirmaran. Han är inte så gammal men jag som inte har erfarenhet av Weirmaraner undrar nu om det kan bli katastrof? vad tror ni? Sökte lite här och det verkar som Weirmaraner är krävande. Stämmer det?

Sv: Blev tillfrågad....

Med lite tur får du en jätteduktig apportör med bra näsa och balanserat temperament!
Båda raserna kräver dock mer än att "gå långa promenader".

Och med lite otur får du en hund med hudproblem, ledproblem, lite "damp" och en del "könsbunden aggression".
Vet du om föräldrarna till hunden hd/ad-röntgats och ögonlysts?
(Det är ju EXTREMT sällan som de bästa rasrepresentanterna används till blandrasavel!)

Min stora fråga blir dock varför vill du skaffa en till hund i nästan samma ålder som din tik? När du nyss hade en del "bök" med henne i samband med löpet?

Jag rekommenderar alltid rel. nya hundägare att vänta med att skaffa hund nummer två tills hund nummer ett är HELT i hand - dvs. den kan allt det man vill att den skall kunna ÄVEN när det inte är sol och "medvind".
Dvs hund nummer ett skall kunna sköta sej i ALLA vardagliga situationer, komma på inkallning även vid störningar, gå ordentligt i koppel även vid möten med andra hundar/hästar osv. osv.

Sedan blir ju rådet också att skaffa en hund man vill ha...och inte bara nappa på ett erbjudande som "dyker upp"...

Vad är tex. tanken med att skaffa en weim/labbe?
Vad är din plan med den hunden - som den unghund du redan har inte är lämpad för?

/Swat

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Nej jag har ingen "plan". Jag blev tillfrågad och jag har inte haft tanken på att skaffa en till nu eftersom hon jag har inte är "färdig" ännu. Men eftersom damen skött sig kanon sista 3 dagarna (vet alldelse för kort tid) så vart jag lite nyfiken på vad det kunde tänkas bli av denna som jag då blev tillfrågad.

Planen är egentligen att vi ska skaffa en till när denna vi har är 2 år. Lite beroende på vad det blir av henne och hur hon utvecklas.

Så tack vare ditt svar så landa jag på marken igen :D

Ur det mest positiva utfallet så har du en aktiv jakthund med labbens familjevänliga image med kort päls och lite hår.

Ur det sämsta utfallet har du en gulpsk jaktmaskin som hårar attans och måste konstant hållas på diet. Dessutom är den döv för kommandon.

Om du kan snoka reda på vad weimaranerföräldern är för någon så kan jag ge dig en dom från den sidan iaf;)

Det är väldigt stor skillnad på weimaraner och weimaraner, jag har 2 stabila fröknar som gör ganska lite väsen av sig. Andra är riktiga apor, stenhårda eller bara allmänt knäppa. Så, som sagt, om du kan ta reda på vad den hunden heter så har du lite mer kött på benen.

Tack för era svar! NU var det då superduper akut och kunde jag typ inte hämta den i dag så skulle den avlivas och när det är så bråttom så känns det som något är väldigt fel.

Swat! Måste bara få fråga vad du menar med relativt nyblivna. Jag har haft hund i 20 år och min sambo är uppvuxen med hundar. Så det enda som är relativt nytt är denna tik.
När jag läste ditt svar igen så kändes det som att du trodde att jag var ny som hundägare

Okej!

Av denna fråga att dömma och av dina tidigare funderingar så utgick jag ifrån att du var "ny" inom hunderiet. Mitt misstag!

/Swat

Okej!

Av denna fråga att dömma och av dina tidigare funderingar så utgick jag ifrån att du var "ny" inom hunderiet. Mitt misstag!

/Swat

Aha nej det är jag absolut inte. Men om du tänkte på min löptikstråd så är det för att jag inte kan påminna mig att min förra tik ändrade sig alls vid löp och innan dess hade jag bara hannar.

Anledningen till denna tråden var för att jag helt enkelt inte har någon erfarenhet av Wiemaraner och därför undrade. Men visst alla kan misstolka.

Hmm min tävlingsfrågetråd var mest för att jag helt enkelt aldrig gått mer än valpkurs med mina hundar och inte haft intresse för att träna och tävla på det sättet utan mest haft hundarna att fungera i vardagen och det har räckt.

Så det är nu på "gamla" dagar när jag har mer tid (läs hemma hela dagarna) som jag känner att jag skulle vilja göra mer av mitt hundintresse än att bara ha vardagsfungerande hundar om du förstår hur jag menar.

Både labbe och weimaraner är fågelhundar, även om den senare inte apporterar, så en korsning borde funka rätt ok. Om man nu nödvändigtvis vill göra blandraser så kan man i alla fall hålla sig inom rasgrupperna. Jag blir mer orolig för sneda korsningar á bordecollie/rottweiler, än ex korsningar labbe/chesapeake.

Kolla HD-röntgen hos föräldrarna, och kolla om det är en jakt- eller utställningslabbe som blandats in. Typerna skiljer sig ganska mycket, både mentalt och fysiskt! Labbarna är väldigt mångsidiga, men är ju apportörer i första hand, och vill gärna få utlopp för bärandet. Weimaraner finns det folk här som kan mer om än jag så lyssna på dem :).

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 592
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 913
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 089
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår