Bli aktiv inom en brukshundsklubb, hur?

Mollsantrollsan

Trådstartare
Jag vet ju att många här är aktiva inom SBK eller är med i träningsgrupper och sånt så tänkte se ifall jag kan få lite hjälp härifrån.

Det är så att jag har precis skaffat min första hund, en svensk lapphund som snart är ett halvår, och min plan har hela tiden varit att vi ska träna och prova på lite allt möjligt (rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, viltspår osv) och även tävla också. Lilleman är väldigt kontaktsökande, lättlärd och har mycket will to please så gällande hund är det inga problem utan han räcker för mig trots att han kanske inte kommer komma upp i de högsta klasserna.

Nu gällande vårt problem. Jag vet inte hur man blir aktiv och kan åka iväg till antingen klubben eller hur hittar någon träningsgrupp som man kan träffa och träna med. Det enda vi varit iväg på är valpkurs och ett par ringträningar men jag känner att jag vill mer än så. Jag känner ingen i närheten som jag kan träna hund med och så är jag minderårig vilket innebär att jag blir väldigt låst för jag har bland annat ingen egen bil utan är väldigt beroende av att mina föräldrar kan ställa upp om jag vill iväg någonstans. Dessutom så är det väl inga som vill träna med en minderårig utan erfarenheter eller kunskap. Just nu känns allting bara väldigt hopplöst. :(

Så hur gör man? Är det ens möjligt att lyckas komma igång och träna eller vara aktiv inom en klubb även om man är begränsad med väldigt dåliga förutsättningar? Jag kan väl inte heller bara dyka upp på närmsta klubb utan förvarning med min galna valp?
 
Jag vet ju att många här är aktiva inom SBK eller är med i träningsgrupper och sånt så tänkte se ifall jag kan få lite hjälp härifrån.

Det är så att jag har precis skaffat min första hund, en svensk lapphund som snart är ett halvår, och min plan har hela tiden varit att vi ska träna och prova på lite allt möjligt (rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, viltspår osv) och även tävla också. Lilleman är väldigt kontaktsökande, lättlärd och har mycket will to please så gällande hund är det inga problem utan han räcker för mig trots att han kanske inte kommer komma upp i de högsta klasserna.

Nu gällande vårt problem. Jag vet inte hur man blir aktiv och kan åka iväg till antingen klubben eller hur hittar någon träningsgrupp som man kan träffa och träna med. Det enda vi varit iväg på är valpkurs och ett par ringträningar men jag känner att jag vill mer än så. Jag känner ingen i närheten som jag kan träna hund med och så är jag minderårig vilket innebär att jag blir väldigt låst för jag har bland annat ingen egen bil utan är väldigt beroende av att mina föräldrar kan ställa upp om jag vill iväg någonstans. Dessutom så är det väl inga som vill träna med en minderårig utan erfarenheter eller kunskap. Just nu känns allting bara väldigt hopplöst. :(

Så hur gör man? Är det ens möjligt att lyckas komma igång och träna eller vara aktiv inom en klubb även om man är begränsad med väldigt dåliga förutsättningar? Jag kan väl inte heller bara dyka upp på närmsta klubb utan förvarning med min galna valp?


Jag är inte minderårig (snarare jättevuxen vid det här laget :D) men jag saknar bil och körkort. Där jag bor finns det flera aktörer som håller kurser så ibland har jag gångavstånd till kursplatsen. De senaste 9 veckorna har det funkat att åka buss en del av vägen och promenera de sista kilometerna. Nu är min hund i och för sig vuxen. Här man tur kan man få åka med någon annan kursdeltagare också förstås :).

Här du Facebook? Kanske din stads brukshundklubb har en facebookgrupp? Det känns som ett enkelt sätt att försöka få kontakt med någon i alla fall. Det kanske finns andra lokala hundgrupper.

Jag har inte varit på brukshundklubben här med min hund, men jag tror absolut att du bara kan komma dit med valpen. Kanske inte komma oanmäld och tänka att ni ska vara med på träning, men komma och titta och hoppas att ni träffar några trevliga personer ☺.

Lycka till!
 
Jag vet ju att många här är aktiva inom SBK eller är med i träningsgrupper och sånt så tänkte se ifall jag kan få lite hjälp härifrån.

Det är så att jag har precis skaffat min första hund, en svensk lapphund som snart är ett halvår, och min plan har hela tiden varit att vi ska träna och prova på lite allt möjligt (rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, viltspår osv) och även tävla också. Lilleman är väldigt kontaktsökande, lättlärd och har mycket will to please så gällande hund är det inga problem utan han räcker för mig trots att han kanske inte kommer komma upp i de högsta klasserna.

Nu gällande vårt problem. Jag vet inte hur man blir aktiv och kan åka iväg till antingen klubben eller hur hittar någon träningsgrupp som man kan träffa och träna med. Det enda vi varit iväg på är valpkurs och ett par ringträningar men jag känner att jag vill mer än så. Jag känner ingen i närheten som jag kan träna hund med och så är jag minderårig vilket innebär att jag blir väldigt låst för jag har bland annat ingen egen bil utan är väldigt beroende av att mina föräldrar kan ställa upp om jag vill iväg någonstans. Dessutom så är det väl inga som vill träna med en minderårig utan erfarenheter eller kunskap. Just nu känns allting bara väldigt hopplöst. :(

Så hur gör man? Är det ens möjligt att lyckas komma igång och träna eller vara aktiv inom en klubb även om man är begränsad med väldigt dåliga förutsättningar? Jag kan väl inte heller bara dyka upp på närmsta klubb utan förvarning med min galna valp?
Du ska inte se din ålder som ett hinder tycker jag. Snarare en tillgång och i en bra klubb är du säkert mer än välkommen! Allt beror ju på var man bor förstås men det är ju så trist att det mesta kräver körkort och bil nuförtiden. Det finns något som heter Sveriges Hundungdom, för unga mellan 6-25 år tror jag det är. Har du kollat upp om de finns i din närhet? Där kan ju inte alla ha bil i alla fall så de kanske träffas någonstans dit man kan ta sig med kollektivtrafik?
 
Vår klubb har öppna träningar inom olika grenar där alla är välkomna. Man måste ha gått kurs eller ha kunskap inom grenen sedan tidigare då de ansvariga för träningarna inte är instruktörer, men annars kan man bara dyka upp. Träningstider står både på Facebook och klubbens hemsida. Just nu lite vinteruppehåll med de veckovisa tillfällena, och så är det nog på många ställen.
 
@vallhund @Ciccio Har koll på SHU men de verkar inte ha jättemycket aktiviteter här även fast jag bor utanför en av Sveriges största städer. Dessutom kostar det pengar att vara medlem där och då får man även ett medlemskap i en annan klubb (brukshundsklubb eller rasklubb) men det känns lite meningslöst när de inte verkar anordna jättemycket och jag själv inte är aktiv inom någon klubb heller.
 
@vallhund @Ciccio Har koll på SHU men de verkar inte ha jättemycket aktiviteter här även fast jag bor utanför en av Sveriges största städer. Dessutom kostar det pengar att vara medlem där och då får man även ett medlemskap i en annan klubb (brukshundsklubb eller rasklubb) men det känns lite meningslöst när de inte verkar anordna jättemycket och jag själv inte är aktiv inom någon klubb heller.
Vad tråkigt. Nu har ju jag själv ingen hund och är dåligt insatt men hoppas du får fler tips av någon av alla de som är aktiva och tränar hund här på forumet. För att få mer konkreta tips kanske du skulle skriva var du bor?

För övrigt tycker jag det är så roligt att du har en svensk lapphund! Lycka till med den!
 
Jag är väldigt ny med hund och har hittat nya träningskompisar via Facebook och Instagram. Sen har jag gått en hel hög med kurser, dock inte på brukshundsklubbarna utan två privata aktörer i Göteborg.

Att vara aktiv på sociala medier har varit guld för mig. Träffat massa bra folk, både som jag tränar regelbundet med och som jag träffar någon gång ibland. 👌
 
Jag vet ju att många här är aktiva inom SBK eller är med i träningsgrupper och sånt så tänkte se ifall jag kan få lite hjälp härifrån.

Det är så att jag har precis skaffat min första hund, en svensk lapphund som snart är ett halvår, och min plan har hela tiden varit att vi ska träna och prova på lite allt möjligt (rallylydnad, lydnad, agility, freestyle, viltspår osv) och även tävla också. Lilleman är väldigt kontaktsökande, lättlärd och har mycket will to please så gällande hund är det inga problem utan han räcker för mig trots att han kanske inte kommer komma upp i de högsta klasserna.

Nu gällande vårt problem. Jag vet inte hur man blir aktiv och kan åka iväg till antingen klubben eller hur hittar någon träningsgrupp som man kan träffa och träna med. Det enda vi varit iväg på är valpkurs och ett par ringträningar men jag känner att jag vill mer än så. Jag känner ingen i närheten som jag kan träna hund med och så är jag minderårig vilket innebär att jag blir väldigt låst för jag har bland annat ingen egen bil utan är väldigt beroende av att mina föräldrar kan ställa upp om jag vill iväg någonstans. Dessutom så är det väl inga som vill träna med en minderårig utan erfarenheter eller kunskap. Just nu känns allting bara väldigt hopplöst. :(

Så hur gör man? Är det ens möjligt att lyckas komma igång och träna eller vara aktiv inom en klubb även om man är begränsad med väldigt dåliga förutsättningar? Jag kan väl inte heller bara dyka upp på närmsta klubb utan förvarning med min galna valp?

Rent praktiskt: det går inte bussar eller liknande? Även om bussen inte stannar precis utanför klubben så kan man ju gå en bit (och värma upp o rasta er på samma gång)? Kanske möjliggör mer träning om dina föräldrar bara behöver hämta :)

Är du medlem är det bara att åka dit o träna.
Kolla på klubbens hemsida eller FB sida om de har någon träningssida där man kan skriva om man ska träna eller om de har öppenträningar. Jag började gå på medlemsmöten o såna aktiviteter för att träffa folk.

Idag som ordförande i min klubb får jag en del samtal och mail av personer som vill träffa folk. Beroende på vad de är intresserade av brukar jag kunna hänvisa dom till någon som håller på med samma. Ålder och kunskap ser inte jag som ett hinder, har två nytillkomna i gruppen jag tränar med som är ungdomar utan erfarenhet sedan innan. Men det jag kan se är lite avgörande för om man kommer in i en grupp eller inte är om man tar för sig och är lite ihärdig.

Lycka till!
 
Också ett väldigt bra sätt att lära sig mer!
(Och otroligt uppskattat av klubben :angel:)
Jag hade en internet vän som blev med oreggad BC, hon engagerade sig mycket i både lokala BK samt även lokala vallhundsklubben bl a som funktionär o utbildade sig till instruktör den jycken o senare en till fick gå massa kurser som normalt är avsedda enbart för renrasiga, reggade hundar.
 
Kolla på din klubbs hemsida efter HUG eller HUS, maila den kontaktpersonen och fråga. Det är den som samordnar träningsgrupper, instruktörer, planerar kurser och sådant. :)

Öppen träning - står på hemsidan eller kalendern oftast - är just öppen, medlemmar får komma och träna helt enkelt.
Det ska jag kolla, tack! Ska även erbjuda mig som funktionär om jag får möjlighet.
 
Jag hade en internet vän som blev med oreggad BC, hon engagerade sig mycket i både lokala BK samt även lokala vallhundsklubben bl a som funktionär o utbildade sig till instruktör den jycken o senare en till fick gå massa kurser som normalt är avsedda enbart för renrasiga, reggade hundar.

Det öppnar onekligen dörrar att vara driven, framåt och hjälpsam :)
 
Ett säkert och mycket uppskattat sätt att komma in i gemenskapen på Bk är att erbjuda sig att hjälpa till med något 🙂 Kanske på en tävling, stå i köket när det är kurs och sälja mackor och kaffe, sitta med i någon kommitté eller liknande. Allra lättast brukar det vara att börja med att hjälpa till på en tävling, det behövs alltid funktionärer - någon som står i köket, någon som skriver protokoll för domaren, någon som skjuter skott på en budföring, någon som springer och lägger tillbaka rivna bommar på en agilitytävling, någon som ropar in ekipagen på plan... Det krävs inga förkunskaper och känner mig sig ändå osäker på vad man ska göra så hjälper folk gärna till och förklarar innan 🙂 Lovar att detta är ett snabbt och säkert sätt att komma in i klubben och lära känna folk - det är så man brukar börja, och snabbt brukar man hitta träningskamrater och nya vänner 🙂 Har heller inte körkort, men klubbkamraterna fiskar gärna upp oss om de åker förbi på väg till klubben så den biten brukar också lösa sig när man hittat kamrater 🙂

Maila någon i klubben, eller skriv på klubbens Facebooksida om sådan finns, och berätta att du letar träningskamrater och dessutom gärna stället upp som funktionär och liknande 🙂

Lycka till och ha det så roligt, Brukshundklubben är en härlig gemenskap att vara delaktig i 👍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 566
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp