Bukefalos 28 år!

Bli av med mensen? Sterilisering...

Blev det sämre snabbt eller tog det några år? Jag kör ju med menskopp och då måste jag tömma den ca vare time, annars blöder jag igenom på dagtid. Har binda till om jag ska rida tex för jag rider alltid för länge... Så kul med blodfläckar på sadeln är det inte (och det är svårt att får bort)...

Känns ju som att sterilisera sig och detta kanske kan vara något...
I väntan på annat finns det medicin för att minska blödningen. Fråga din gynekolog! Jag måste också tömma varje timme, men med medicinen så går det utmärkt med t.ex. 4 timmar utan tömning.
 
I väntan på annat finns det medicin för att minska blödningen. Fråga din gynekolog! Jag måste också tömma varje timme, men med medicinen så går det utmärkt med t.ex. 4 timmar utan tömning.

Den finns faktiskt tillomed receptfritt på apoteket, men jag har för tillfället glömt bort vad den heter...
 
Hej!

Som några redan sagt, tar du bort rubbet hamnar du i klimakteriet. Kanske mindre skoj.

Jag antar att du testat alla p-piller och mini-piller på marknaden? Jag reagerade helt olika på minipiller och hormonspiral, trots att de hade mer eller mindre samma hormon. Men jag slutade inte blöda på någon av dom. Jag har inte hittat nåt som fått mig att sluta blöda, men efter hormonspiralen blev blödningarna iallafall mindre och nu är jag helt utan hormoner och blöder i mer vettig mängd. Spiralen gav mig dock akne som tog flera år att bli av med.

Låter skitjobbigt som du har det. Kolla upp de där mensminskande medicinerna, tycker jag. Jag vet att mina kompisar haft stor nytta av dom!

/Lavinia
 
Jag har själv i halvpanik velat ta ut hela rubbet pga min endometrios. Men sen jag satte in hormonspiral har jag fått livet tillbaka. Nästintill smärtfri sånär som några dagar här och där per år, och noll mens. Zero, niente. På dessa 5 år har jag haft yttepyttesmå skvättblödningar som jag kan räkna på ena handen. Jag har tidigare provat olika p-piller, minipiller, p-stav.. Har alltid haft mens "då och då" med dem. Men med hormonspiralen är mensen helt borta, och jag får inga hormonella biverkningar som jag fick av piller.

Värt att prova kanske? :)
Vilken spiral har du?
 
Mirena tror jag den heter, är fem år sen jag satte in den så minns inte exakt. Visste inte att det fanns fler sorters hormonspiral?

Mirena är efterföljaren till Levonova, som jag hade från början. Jag tror dock inte att det är svaret för TS med tanke på att hon har provat lokalt verkande hormon utan önskat resultat.
 
Cyklo F/tranexamsyra är receptfritt men dyrt, mycket billigare om du får recept. Konstigt att du inte redan har blivit erbjudit det.
 
Cyklo-F har samma verksamma substans så det är med andra ord samma sak. Enligt Fass så är det receptfritt.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19690328000028 ser du symbolen som anger att det är receptbelagt? R med streck över
Utbytbara: http://www.fass.se/LIF/interchangeableinfo?userType=0&nplId=19690328000028
Varför den ena är receptbelagd medans Cyklo-F inte är det vet jag inte, kanske för att den senare inte omfattas av subvention?
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19970131000010 symbolen EF betyder just det.

Var det något mer du anser dig behöva undervisa mig i när det gäller att lasa FASS?
 
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19690328000028 ser du symbolen som anger att det är receptbelagt? R med streck över
Utbytbara: http://www.fass.se/LIF/interchangeableinfo?userType=0&nplId=19690328000028
Varför den ena är receptbelagd medans Cyklo-F inte är det vet jag inte, kanske för att den senare inte omfattas av subvention?
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19970131000010 symbolen EF betyder just det.

Var det något mer du anser dig behöva undervisa mig i när det gäller att lasa FASS?

Jösses så otrevlig!
Jag tyckte iaf att det kunde vara intressant för TS att veta om att man inte behöver recept för att kunna göra något åt blödningarna utan att det bara är att springa iväg till apoteket.
 
Oj vad många svar! Tack!!!

Cyklo-F har jag testat flera ganger med olika p-piller och det hjälper inte... Blir någon liten skillnad kanske men det är så lite att kostnaden vs skillnaden inte ens är i närheten av att det är värt det. :-( Tror jag var först att handla det i dåvarande hemstaden, så på var jag :-D
 
Jag får inte aviseringar när jag taggas :(

Men jajamensan jag har gjort en bränning och är skitnöjd. Och jag var EXAKT där TS var innan - beredd att ta bort hela skiten

Hur länge sedan? Verkar det hålla sig? Tack vare denna tråden börjar första gången på länge fundera på att inte ta bort hela skiten. Buke är underbart! :-D
 
Hej!

Som några redan sagt, tar du bort rubbet hamnar du i klimakteriet. Kanske mindre skoj.

Jag antar att du testat alla p-piller och mini-piller på marknaden? Jag reagerade helt olika på minipiller och hormonspiral, trots att de hade mer eller mindre samma hormon. Men jag slutade inte blöda på någon av dom. Jag har inte hittat nåt som fått mig att sluta blöda, men efter hormonspiralen blev blödningarna iallafall mindre och nu är jag helt utan hormoner och blöder i mer vettig mängd. Spiralen gav mig dock akne som tog flera år att bli av med.

Låter skitjobbigt som du har det. Kolla upp de där mensminskande medicinerna, tycker jag. Jag vet att mina kompisar haft stor nytta av dom!

/Lavinia

Jag blöder kortare tid, det är den behållningen jag har av p-piller och minipiller. Minipiller var katastrof, klarade inte att äta dem mer än två månader... Helt ärligt föder jag hellre barn...

Jag har provat det mesta som finns på marknaden tyvärr :-(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 735
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Läste precis om detta. Undrade om det var ett skämt men tydligen inte. Ehm va? Blöder inte konstant? De flesta som har mens blöder väl...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 684
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 416
Senast: Wonderwoman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp