Bli bra på administration?!

Diamantica

Trådstartare
Jag är en kreativ, drivande, uppstartande person. Gillar nya idéer och få igång folk. Jag är ingen slutförare tyvärr. Jag är noggrann och ordningsam till min natur, det är tex aldrig stökigt omkring mig. Rutinarbete, som det i stallet blir alltid gjort perfekt. Men min svagaste sida är att jag är så dålig och ointresserad av administration. Att få pappersarbete gjort. Att ens hantera papper.

Att ha en lista på saker som ska göras funkar nästan aldrig. Det är för stora projekt som hamnar där och då börjar jag inte ens. Planera matsedel, veckan med Sambon, eller semestern rinner också bara ut i sanden. Min sambo är ointresserad av att planera dessutom efter som det får honom att känna sig bunden/låst och pressad.

Jag jobbar som Hr-specialist och mitt arbete går ofta ut på mkt administration. Jag måste bli bättre på detta och vill gärna ha tips, gärna från en sån person som mig som har svårt för det. Vilka system/appar kan man använda? Hur gör ni på ert jobb? Man kan ju också välja att dela upp arbetsuppgifter så att man gör det man är bäst på men det funkar dåligt oxå.
 
Jag är en kreativ, drivande, uppstartande person. Gillar nya idéer och få igång folk. Jag är ingen slutförare tyvärr. Jag är noggrann och ordningsam till min natur, det är tex aldrig stökigt omkring mig. Rutinarbete, som det i stallet blir alltid gjort perfekt. Men min svagaste sida är att jag är så dålig och ointresserad av administration. Att få pappersarbete gjort. Att ens hantera papper.

Att ha en lista på saker som ska göras funkar nästan aldrig. Det är för stora projekt som hamnar där och då börjar jag inte ens. Planera matsedel, veckan med Sambon, eller semestern rinner också bara ut i sanden. Min sambo är ointresserad av att planera dessutom efter som det får honom att känna sig bunden/låst och pressad.

Jag jobbar som Hr-specialist och mitt arbete går ofta ut på mkt administration. Jag måste bli bättre på detta och vill gärna ha tips, gärna från en sån person som mig som har svårt för det. Vilka system/appar kan man använda? Hur gör ni på ert jobb? Man kan ju också välja att dela upp arbetsuppgifter så att man gör det man är bäst på men det funkar dåligt oxå.
Jag tror inte det finns nån quick fix för brister i ens personlighet (egen erfarenhet talar :D)

Du vet dina brister.
Varför benar du inte ut problemet rejält och greppar exakt de delar av processen som fallerar?
Systematisera dig. Ditt jobb är ju sannolikt rätt systematiserat - vidga det till att gälla alla delar i det.

När du hittat exakt vad som fallerar - leta appar eller system.
 
Jag är ett äss på administration. Min starkaste gren. Definitivt. Rådet till dig: Keep it simple.

Börja med att göra lista, men ta med allt. Då får du också en bättre överblick över hur mycket du faktiskt gör. Har du listor som bara visar det du inte får gjort, blir det en väldigt ond cirkel.

Jag har anammat lite av Bullet Journal-tänket, och kommit igång bra. Gör listor som jag sedan stryker i, och flyttar över det som är kvar till nästa lista. Redan efter två dagar ser jag vad som blir kvar på lista efter lista, sådant där jag är osäker eller har svårt att söka information för beslutsunderlag.

Börja med enkla listor på en vanlig dag, mer för att kartlägga vad du gör och vad du får gjort och sedan kommer det förmodligen att utkristallisera sig vad du behöver jobba med för att hitta en taktik att få det gjort. Lägga vissa saker på en viss veckodag? (kontera fakturor fredag förmiddag t ex).
 
Jag tror inte det finns nån quick fix för brister i ens personlighet (egen erfarenhet talar :D)

Du vet dina brister.
Varför benar du inte ut problemet rejält och greppar exakt de delar av processen som fallerar?
Systematisera dig. Ditt jobb är ju sannolikt rätt systematiserat - vidga det till att gälla alla delar i det.

När du hittat exakt vad som fallerar - leta appar eller system.

Tack för bra svar! Ja du har rätt, det är bara att göra!
 
Jag är ett äss på administration. Min starkaste gren. Definitivt. Rådet till dig: Keep it simple.

Börja med att göra lista, men ta med allt. Då får du också en bättre överblick över hur mycket du faktiskt gör. Har du listor som bara visar det du inte får gjort, blir det en väldigt ond cirkel.

Jag har anammat lite av Bullet Journal-tänket, och kommit igång bra. Gör listor som jag sedan stryker i, och flyttar över det som är kvar till nästa lista. Redan efter två dagar ser jag vad som blir kvar på lista efter lista, sådant där jag är osäker eller har svårt att söka information för beslutsunderlag.

Börja med enkla listor på en vanlig dag, mer för att kartlägga vad du gör och vad du får gjort och sedan kommer det förmodligen att utkristallisera sig vad du behöver jobba med för att hitta en taktik att få det gjort. Lägga vissa saker på en viss veckodag? (kontera fakturor fredag förmiddag t ex).

Tack för bra svar!

Det ska jag göra, men har försökt med detta. Men det är bara att gör igen!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 100
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 311
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
5 993
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp