Blind häst?

Sv: Blind häst?

Inte så bra. Jag har haft en häst som varit i stort sett blind från födseln och det som ställde till det mest är just det faktum att de är flyktdjur. De ser inte vad som låter, ser inte vart de springer och ser inte var de sätter fötterna...

Vi har upptäckt att gamlingen förmodligen börjar se dåligt.
När man tex sätter i kontakten i taket till nattlampan rycker han till, när han ska ut i hagen måste man lägga grindsnörena utanför grindöppningen och fast grinden är 3,5 m så "siktar" han när han ska in.
När jag är i stallet med honom har jag börjat småprata hela tiden och det gör honom lugnare när det låter något.
När han rids märks ingenting utom om det fladdrar till något men det är inget nytt, men han verkar inte tveksam vid ridning.

Då har du nog en annan situation. Tänk på just det du skrev om att prata mycket med honom, jag gick alltid och snackade med Sessan så visste hon var jag var.
Andra hästar kan lätt märka deras svaghet, kolla ordentligt i hagen så att han inte mobbas.
Inga hastiga rörelser, lampan lär du lätt in genom att han förstår när ljudet kommer, gå gärna och prata INNAN du öppnar dörren så han vet vad som väntar.

Och flytta inte honom, han kan ert stall och hagar och är trygg där, flyttar du honom så kan det ta väldigt lång tid innan han blir trygg igen.

Och du kan enkelt göra ett test med hans syn genom att bygga upp en "hinderbana" där det brukar vara plant med halmbalar, läskbackar osv och gå med honom där för att se om han väjer undan.

I sommar har han stått med den andra hästen som är fem år och det har inte varit några problem men nu är han ensam som vanligt med sin kompis, tackan Bää.
Hon har bjällra på sig och i våras när den togs av för att lagas upptäckte vi att hästen inte kunde slappna av eftersom han inte hörde var tackan höll hus.
När bjällran var lagad var hästen lugn igen.

jag har jobbat där dom haft 2 äldre hästar i versamhet med endast syn på ett öga. det har fungerat bra. inga problem alls så länge man tänker lite extra på det. dvs. att allt som händer från "den blinda sidan" måste anonseras lite extra.

en av dom hästarna fick sedmera sämre syn även på det "friska" ögat (starr), då fick hon vandra vidare. hon visade väldigt tydligt att hon inte mådde bra av det. blev "skvättig" och nervös bla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Han sparkades av en häst och blev blind. Under Hästgalan hedrades tränaren Peter Eriksson, 58. Han gav ett tårfyllt tal. – Det var...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka