Blindbrodd bak i hagen eller inget?

Sv: Blindbrodd bak i hagen eller inget?

Våra hästar fick på sig brodd idag.

Vi testar elitbrodd i år för de ska tydligen inte nötas ner och då slipper man ju att de blir så vassa som vanliga broddar kan bli!

@mentan: De har inga extra skydd i hagen.

Olyckor händer alltid och det finns hästar som haft oturen att få ett ben avsparkat även under sommarhalvåret. Skulle det vara ett argument mot brodd så är det ännu värre att de är skodda, där kan man verkligen snacka risker kontra oskodda hästar!

Jag tar hellre risken med en broddspark än riskerna för fläkskador. Var inte det här uppe förra vintern med? Då var det ngn som hade uppgifter från ngt försäkringsbolag att det är fler hästar som skadas och avlivas pga fläkning än sparkar. :(

Ylva skrev:
Det är ju den hårda kärnan i mitten på de vanliga broddarna som ger fula sår.
Om en skarpslipad blindbrodd (hur nu det skulle gå till, jag har bara sett att kanterna blir rundare och rundare) skulle orsaka ett sår så blir det 'bara' ett ytligt sår, inte särskilt djupt i jämförelse med vanlig brodd.QUOTE]

Precis som du säger att "det är den hårda kärnan på mitten på en isbrodd som ger fula sår" har min svärmor sagt till mig. Så om den bli som en spik liksom, då e det INTE bra om hästarna sparkar på varann... Alla våra hästar (som har skor) ha isbrodd runt om (4 st i varje sko) men de gäller dock att ha koll på de...

Njaaaa, jooo.... tycker nog dock det är värre med en spark där det sitter en "isdubb" som sliter sönder än en "platt" spark, om än med järnsko på....

Ylva: tack. då ger blindbrodden alltså lite grepp iallafall, om marken som du säger är lite knögglig och det är den ju i de flesta fall (går i hagar som varit lite leriga och nu är frusna etc). Är räddare för fläkning än brodd spark tror jag, måste nog välja sida nu i vår stall debatt, haha :D

Sv: Re: Blindbrodd bak i hagen eller inget?

våra är broddade runt om, och på min har vi boots fram, från börjarn när han nyss blivit brodddad, även bak men det skippar jag sedan.. ytterst sällan han kliver sig bak. den andre går utan för närvarande å trots att han är bra på att kliva sig annars och att dom stojjat mkt i hagen så har inga skador uppstått än. *lånar knappen lite också*
Jag skulle aldrig låta mina hästar vara obroddade, ursch vad jag skulle oroa mig då. den andre gick med blindbrodd först, men det gick inte att ridan han spände sig och var rädd för att halka så som tur är satte ägaren i brodd på honom också :) vi har ytterst sällan fått några "spark" skador av broddarna, isåfall är det mer att dom trampat sig när dom tappat bootsen elelr något sånt..

Hua, du vill INTE ha en fläkt häst! Jag hyrde ett russ förut som fläkt sig på vintern hos förra ägaren. Han fick inte hoppa, men det var inte det värsta. Han blev aldrig helt bra så han fick avlivas senare när nästa vinter kom.

Sv: Re: Blindbrodd bak i hagen eller inget?

Mentan skrev:
Lånar din tråd lite ;) :
Ni som har hästarna broddade runt om 24/7, har de skydd i hagen?

Inte min. Den andra har boots bak eftersom han har en förmåga o ställa sig på sina egna fötter.

Jag tycker elitbrodd. De är gjorda egentligen till lastbilar (omgjorda lite tilla hästarna såklart ;)) så de slits inte lika mycket och får inte lika vassa kanter som vinterbrodd och ger då minre skador om hästarna sparkar varandra. Tycker att blinbrodd bara är jobbiga att byta och det är ännu värre om man inte har några broddar i, för då måste man ju täppa igen hålen så att ingen smuts kommer i... Tipsar iallafall på elitbrodd, funkat bra för mig iallafall!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 562
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 374
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 137
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka