Blindbrodd och annan broddfråga

Tigertofflan

Trådstartare
När använder man sånna? Av vad jag har sett så sticker de ju knappt upp någonting ur skon..? :confused:

En annan broddfråga: Pållens skor har bara broddhål bak i skon, är det okej att bara brodda bak, eller ska man ha fyra broddar i varje sko?

:bump:

Sv: Blindbrodd och annan broddfråga

Du kan ha bara traktbrodd om du vill. Om du ska ha fler beror på hur mycket och hur du rider ute, om det är mycket halt eller inte...säkrast kan ju vara fler men du klarar dig nog till nästa skoning med två!

Blindbrodd använder du när du inte kan ha vanliga vinterbroddar i (t.ex vid transport, i bakhovarna ute i hagen osv), och inte vill få in massa smuts och snö i broddhålen.

rekommenderar det inte. men man kan, och tyvärr verkar vissa tro att det är standard. på hårt underlag blir ju effekten högklackat. och hur skönt är det på en skala.

Men du kan ju ha brodden i bara när du rider tills du kan byta skor till vinterskor.

jag använder mina blindbrodd när jag inte behöver brodd men vill hålla hålen rena o fina :)
tips: doppa brodden i olja innan du sätter i dem, blir jättemycket enklare och hållbarare broddhål och brodd.

Ja visst kan du ha brodd i bara trakten!
Så har vi på hästarna i stallet nu fram till nästa skoning då vinterskor och snösulor åker på!

Visst går det bara att brodda i trakten, men det blir lätt halkigt för hästen. Jag har alltid 4 brodd/hov fram, men bara 2 bak för att inte riskera att hästen slår ihop fram- och bakhovar och trampar sig själv med broddarna.

Här i Skåne är det vanligaste att man bara har två broddar per sko.

Angående blindbrodd/skyddsbrodd: De är till för att skydda broddhålen men ger även ett visst grepp när det är halt.
Kolla bara ofta hur de ser ut, de har en tendens att slitas ner väldigt snabbt....

Immer

jag är oxå från skåne, men inser med eget förnuft att ingen häst (SPECIELLT i Skåne där vi aldrig har snö utan barmark med lite is på. ) ska behöva gå på tårna.
Skulle ni använt sådana skor? Som är dubbelt så tjocka bak som fram? Svaret är givetvis NEJ, varför tvinga på hästen nåt sånt, när det är så enkelt att sätta i två till?
Blir jäkligt upprörd av detta som ni märker för tydligen finns det många hästar därute som tvingas belasta sitt hovben på ett väldigt onaturligt sätt. Borde införas i djurskyddslagen!
Prova att gå i högklackat en dag, ni tjejer borde ju förstå vad ni gör mot era älsklingar.
Skillnaden är att kvinnor väljer att plåga sig.

Beror det inte lite på hur tung hästen är, om den trampar ner hela brodden i marken...Men här där vi har riktig vinter, eller gräs vid sommarbroddning, spelar det nog inte lika sto roll eftersom hästen nog inte står på brodden så mycket då...Men är det bara stenhårt och is kan jag ju tänka mig att det blir skum belastning...

nej, en shettis väger 150-200 kilo ju, varje hov bär alltså det i galopp ex

nu är det ju stenhårt och is även här i umeå. och jag såg att de hade bara broddar bak på hästarna på hippo...är det lathet eller okunskap?
varför sätter man bara i 2 brodd?
Varför sätter ni bara i 2 brodd?

Sommarbrodd är en annan sak, där kan man nog ha två brodd bara, annars suger det nog lite väl mycket.

Jag har två brodd för tillfället. Hästen ska skos på fredag och ska då få skor med 4 broddhål och snösulor. Jag tycker att det fram tills dess är bättre att ha 2 brodd än inga brodd alls.

Det är inte lämpligt att bara ha traktbrodd i skorna, hela vinkeln blir fel och hästen felbelastar sina leder i hov och kota. Vitsen med en bra verkning faller ju helt när man bara sätter i traktbrodd + att frånskjutet blir sämre för hästen. Den har ju inget fäste i tån utan broddar utan halkar i alla fall. Att sätta traktbrodd under en övergångsperiod ser jag inte som något fel, men vid nästa skoning så bör man byta till fyra.

Är man rädd för broddtramp så finns det ju både boots och ringar att välja mellan. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 399
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka