Blir inte av med spolmasken!

Rumpnissen

Trådstartare
Vår kattunge avmskades hos veterinären när han var 13 veckor. Ca en månad senare upptäckte vi att han fortfarande hade mask/fått mask på nytt så vi avmaskade med banminth. Ytterligare en månad senare visar det sig att han fortfarande har mask och avmaskas igen. Detta var en vecka sedan och igår hade han spytt igen = mask.

Vår andra katt som är ute (vuxen) har vi inte sett några tecken på att ha mask. Den lille å andra sidan växer inte riktigt som han ska, men misstanken har funnits att han inte blivit av med det.

Ska vi avmaska med Banminth igen eller något annat medel? Funderade på att åka till veterinären igen men där hjälpte ju inte heller avmaskningen (med resarvation, han kan ju fått det på nytt på något vis...)
 
Sv: Blir inte av med spolmasken!

Om den har mask, så ska man maska om efter ca 2½ vecka, då avmaskningsmedlet du använder endast tar kläckta maskar och inte äggen, så det kläcks ju hela tiden nya maskar som lägger nya ägg etc. etc.
 
Sv: Blir inte av med spolmasken!

Jaha, vad korkat av oss. Varför säger de inte det på apoteket :angel:? Har inte ens läst bipackssedeln tror jag, för där borde det ju stå. Och varför i all sin dar sa inte veterinären det? Hmpf.

Men vad bra, då är det avmaskningar om ett par veckor igen som gäller!
 
Sv: Blir inte av med spolmasken!

Ta hjälp av SVA. ;)

Kort och gott säger de att eftersom ni använder Banminth (som innehåller pyrantelpamoat) bör ni avmaska varannan vecka under en period framöver.

Byter ni till tex. Axilur är det avmaskning var fjärde vecka som gäller.

Tills problemen försvunnit.
 
Sv: Blir inte av med spolmasken!

Tack så jätte mycket :bow:.

Alltså, jag hade ingen aning om detta. Det är ju så man skäms. Ska gå till apoteket och köpa Banminth igen så kan vi göra det ett par gånger. Stackars katten, inte konstigt att han är liten. Samtidigt är det förbaskat retligt att man inte ska kunna lita på veterinären - han sa uttryckligen att vi inte behövde avmaska mer. Vi gjorde en kontroll hos veterinären eftersom vi precis hade fått hem katten som växt upp som utekatt på gård (där de få klara sig bäst de vill med stödutfodring som enda insats), så vi tyckte det var bäst att låta en vet se över djuret (som vi också misstänkte ha skabb).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 173
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 324
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp