Blir ston tjurigare ju äldre de blir???

lakrits

Trådstartare
Mitt sto har tendens till att kunna sparka om någon rider förbi, framförallt ponnys. Jag tycker dock att hon blivit värre nu det senaste året.
Nu får INGEN (häst eller ponny) gå förbi för då försöker hon sparka eller bita (dock markerar hon oftast först).
Vad kan det bero på???
Min teori är; vi har haft hästar som kommit och gått i vårat stall på grund av försäljning. Mitt sto är nu den som är nästan äldst(förutom en islandsvalack på 26 och en New Forest på 22).Kan det vara så att hon känner att hon varit längst i flocken? Hon har tidigare inte varit speciellt hög i rang men har på något sätt tagit sig dit nu på senare tid.
Eller är det så enkelt att ston blir som surare mot andra hästar ju äldre de blir??? :confused:

Någon som har någon teori ??

Önsketänkandet är ju att hon talar om för de andra hästarna
"Kom inte nära min matte!!" :D
Men de kanske inte tänker så.... :D

Hundar tenderar ju att bli lite griniga med åren, men jag har aldrig sett det hos hästar.

Vår gamling har blivit mer "vis" och bryr sig inte så mycket om att bråka längre :) De har förvisso en ganska stabil rangordning i hagen.

Hon kanske tycker att det är hennes tur att regera nu :idea:

Ja, jag vet inte..Hon är jättesnäll och lugn i vanliga fall förutom mot andra hästar i hagen och stall....

Nope. Jag har inte märkt någon skillnad alls på mitt sto i alla fall. Hon är 21 nu, jag har haft henne sedan hon var 12. Är lika trevlig och bra nu som när jag köpte henne.

när en häst går förbi en annan och kommer före så är ju det en signal på att den hästen som är för är högre i rang. kan ju vara så att hon vill markera att "jag är högre än dig så passa dig för min plats får du inte!"
annars så finns det ju de hästar som är väldigt måna om sitt utrymme. mitt sto markerar tex när nån annan kommer förnära.

klimakteriet och kärringgrinighet.... helt klart samma med hästar.

i vårt stall finns det ett sto som i hästår är 54... snacka om klimakteriekossa..... :D

Vad är 54 hästår i vanliga år?

Har ston som är 4, 8 och 27 (haft sedan hon var 15) och av dem gör mitt 8 åriga sto precis så att hon hotar hästar som kommer upp bakifrån eller går vid sidan om. Hon är också väldigt mån om sin flock i hagen och är väldigt aggresiv mot de hästar som råkar komma in och inte hör till flocken. Så det är nog det här med rang och att tydligt visa var man står som det handlar om. Dessutom känns det som om hon blir kaxigare med mig på ryggen, säkrare på att hon faktiskt är störst, bäst och vackrast... :D

Men, i slutändan är det ändå mitt 27-åriga sto som är ledaren, ansvaret för att skydda är det hon har lejt ut till 8-åringen. :rofl:

Nä, det har inget med kön att göra utan är individuellt. Större personlighetsförändringar beror på att ngt är fel. Antingen har de ont eller trivs inte, eller så är det hos ägaren den negativa påverkan ligger... ;) :angel:

Min ena pålla är 23 år och lika trevlig som när hon var sju. :love:

>Cilla, vad är hästår kontra människoår? Räknar du en 1-åring som tonåring eftersom de blir könsmogna redan då, hur räknar du resterande år isf? :confused:

ett hästår är cirka 4 människoår... fast det får man ta med väldigt stor nypa salt.... men lite snabbt räknat stämmer det på ett ungefär. iallafall nästan!!!! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 881
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 950
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 382
Senast: Efwa
·
Hästvård Har ett sto på 21 år, New forest, d-ponny. För någon dag sedan ringer medryttaren och säger att hon står konstigt i hagen (hästen inte...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Sonya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka