Blockera hemsidor?

MadicDomino

Trådstartare
Jag söker hjälp för en förtvivlad och orolig förälder.

Hon är i behov att blockera lite hemsidor som hennes 9åriga son besöker.
Detta är verkligen inte hemsidor som en kille i den åldern ska besöka öht.
Hemsidorna riskerar hans säkerhet, då han bestämmer kontakt med äldre personer som "han ska få av saker emot tjänster" - ni alla förstår nog vad det handlar om..

Dom har självklart pratat om det här och riskerna. Han ska iväg och prata med BUP mm.
Men han kan verkligen inte låta bli trots varningar...

Tidigare har hon blockat alla hemsidor via routern. Men det luskade han ut. Så han bara kopplar in sig på telefonens 3G, så kommer han in på sidorna..
Telefonen får dom inte använda under skoltid.

Sonen är i behov av datorn. Då han skypar med sin pappa som bor utomlands och gör en del skolarbete på den.

Finns det något program som blockar hemsidor? Programmet ska helst vara osynligt. Sonen har väldigt bra datorkunskap. Jag tycker jag har googlat mig förbannad, men får inte upp något förutom cybersitter och webnanny - dessa arbetar inte dolt.

Hjälp?

Senast ändrad:
Sv: Blockera hemsidor?

Moderator kan ta bort tråden eller något. Jag hittade på egen hand det vi sökte efter! :)

Kanske du skulle hjälpa andra, genom att tipsa om vad du hittade, inga länkar dock.

Jag skulle snarare säga att skippa blockandet av sidor och ta itu med problemet istället.

Eller ska man blocka sidorna på alla datorer i hela kompiskretsen

Det är det de gör? Men för barnets säkerhet måste de sätta en spärr tills barnet kan låta bli sidorna.

Låter inte som några sidor som man skulle vilja logga in med/hos kompisar.

Barnet kanske inte ska få använda datorn ensam tills man löst problemen. Låter synnerligen svårt att lyckad blocka allt "farligt".

Jag tänker som du gör. En nioåring kan omöjligt behöva sitta vid datorn ensam. Han borde inte ha så mkt skolarbete att föräldrarna inte kan sitta med den korta tiden som detta ska göras...:(

Nu har jag inte barn! Så jag svarar bara utifrån vad mamman har sagt till mig! :D

Pappan bor utomlands, så dom skypar i princip varje kväll innan läggdags. Dom pratar lite till och från i 1h. Detta är liksom sonens enda tid med pappan, så hon vill inte störa "deras tid" (pappa är hemma i Sverige ungefär 4 gånger/året). Tidigare skypade dem även över telefonen, men mamman har spärrat internet på telefonen nu. (just pga. vi inte hittat en lösning till den än).

Dessutom hämtas han på skolan av sin storasyster (16 år) i princip två gånger i veckan. Då är dom ensamma hemma i ca 1h innan mamman kommer hem. Mycket kan skrivas och göras på 1h. På 1h hinner han ge ut telefonnummer och bestämma träff med något äckel i från sidan.

En hel del skolarbeten görs även via datorn. Ska hon hinna laga middag och hela faderullan, så kan hon inte sitta där bredvid han varenda sekund. Dessutom är fotografering och fotoretuschering hans älsklingshobby, så han behöver datorn!

Sidorna killen hänger på har varit uppe på föräldrarmöten och är spärrat på skolans nätverk. Skolan rekommenderade att föräldrarna göra samma sak. Dessa sidorna är typ som ett "chattforum", där gärna äldre hänger för att lura små barn... Tyvärr har det blivit någon trend att hänga där. Det har varit så illa att okända bilar rört sig runt skolan... (Väldigt liten skola! Ca 200 elever. Flesta eleverna kommer till skolan via skolbussarna)

Hans närmsta kompisar föräldrar har spärrat sidorna på nätverket och stängt av deras 3G på telefonerna. Vill dom surfa på telefonerna så måste det göras via hem WLAN;et. Tyvärr har även dom hittat luckor i wlans-skyddet. (så vi sökte även en lösning för dom!)

Sonen är informerad om risken och dom pratar om det. Men det är så spännande att gå in på sidorna. Grabben har dessutom lärt sig hur man kommer runt skyddet.. (Spärra via Routern är inte alltid 100%).

Jag har iallafall nu ändrat deras routerlösenord till något väldigt ologiskt som han aldrig hade kunnat komma på. (lösenordet var innan mammas fd hund...) Internet stängs av på hans dator efter kl 21. Vissa nyckelord har förbjudits i nätverket. (Skrivs ex. hans telefonnummer, så stänger webbläsaren ner sidan.) Sen har även sidorna blivit spärrade i själva Windows ( I driver-filerna), dessa inställningar kan han inte ändra för han fått ett begränsat konto på datorn. :)

Gud vilket långt svar det blev! :o

Jag skulle snarare säga att skippa blockandet av sidor och ta itu med problemet istället.

Jag håller med. Det verkligt stora problemet är ju att grabben inte gör som de kommit överens om :crazy:
Om det handlat om något annat, tex att han inte kunde låta bli att tända eld på saker...hade man då nöjt sig med att gömma undan alla tändstickor? Eller hade man tagit itu med problemet på andra plan?
Detta är ju minst lika allvarligt. Och det är ett stort problem att inte kunna lita på sitt barn...en nioåring är normalt kapabel att förstå allvarliga tillsägelser om man förklarar på ett sätt de kan förstå. Så detta är ju något allvarligt.

Bra att de ska till Bup!

Då vi tidigare haft foster/jourhems-placeringar utan konsekvenstänk - är alla våra datorer utrustade med ett program som heter K9 som spärrar vissa sökningar (av oss valda), ord, fraser och liknande...

Vi vuxna i huset kan dock logga av programmet om vi skulle behöva och surfa fritt.

Då vi tidigare haft foster/jourhems-placeringar utan konsekvenstänk - är alla våra datorer utrustade med ett program som heter K9 som spärrar vissa sökningar (av oss valda), ord, fraser och liknande...

Vi vuxna i huset kan dock logga av programmet om vi skulle behöva och surfa fritt.

Vill absolut inte låta negativ men det är väldigt naivt att tro på att det funkar

Jag vet inte om jag är från stenåldern, men allvarligt, killen är NIO ÅR!? Och han har suttit vid en dator sp mycket att han lyckas komma runt föräldrarnas försök att spärra siter osv!? Hans största hobby är bildredigering!? Nio år!? Jag får inte ihop det...
Och om problemet är så stort att det varit uppe i skolan och att skumma bilar cirkulerar kring skolan då är det väl inte så svårt att lärarna hlmelt enkelt får ge läxor som inte kräver internet så är det bara stänga av skiten!? Om de är information de behöver googla, så finns de en skitbra bok som heter NE, är han smart nog att lyckas komma runt spärrar i datorn så är han smart nog att bläddra i den! Det är i mina ögon helt befängt att internet ska vara SÅ viktigt att man väljer att riskera pojkens övriga säkerhet. Sen fattar jag att hans kontakt med pappan över Skype är viktig, då kan han sitta i köket när mamma lagar mat med ryggen mot henne så hon snabbt kan se vad han skriver om han börjar knapps på datorn ist för att videochatta om det nu är det dom gör. Chattar de bara vanligt så är det bättre att han sitter m ryggen till för då kan han inte hålls koll på mamman och klicka undan sidor när hon vänder sig fr köksbänken.

Sen håller jag med övriga om att ta tag i problemet i grunden men stäng av internet helt tills de problemet är löst!

Liknande trådar

Övr. Barn Nu är det kris! Jag gå in på ett lite känsligt ämne, men ni bukare brukar vara kloka så jag vänder mig helt enkelt hit i hopp om råd...
Svar
15
· Visningar
1 875
Senast: Blue_moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31