Blod i urinen?!

D

daysi

Upptäckte idag att det i båda hagarna fanns blodblandade kissfläckar i snön!!! Såg inga spår av dessa i boxarna eller på hästarnas ben etc.
Det konstiga är ju att det fanns i båda hagarna, där olika hästar går... Minst 2 av hästarna har alltså detta.
Stallägaren ringde till vet, som trodde det var en infektion och vi skulle tempa hästarna etc, och ev behandla med antibiotika.
Har ni varit med om detta, och vad var diagnosen? Kan detta vara foderrelaterat - vissa hästar äter nämligen ensilage. Vet trodde inte det, men jag vet inte heller vilken vet hon pratade med.
Tacksam för svar!!!
 
Blodblandad eller röd? Röd urin är vanligt, kommer av att de äter på något lövträd (kommer ej ihåg vilket) ev av lusern och gran. Röd urin förekommer även andra årstider men den syns så väl i snön.
 
Ja....det är klart, den är röd. Vet inte om det är blod eller bara rött...
 
Vår häst brukar ochså kissa rött ibland. Första gången blev jag liksom du lite förskräckt men de andra i stallet sa att det inte var något onormalt. Och som sagt det var ochså på vintern så det såg ju lite otäckt ut i snön.Jag har inte tänkt så mycket på det men när någon nämnde gran här i forumet så kan det kanske stämma för det var i samband med att hon fått några granruskor att sysselsätta sig med i hagen.
 
Rött blir det även av al, både när de tuggar (se verkligen otäckt ut) och kissar om de satt i sig en ordentlig gren...
 
Det är vanligt att de kissar rött om de äter vissa träd som sagt, och dessutom så harar och rådjur som gärna äter i hagarna (spillet från hästarna) kissar illrött.

När hararna haft invasion och käkat hösilage på nätterna ser det ut som man slaktat en dinousarie i hagen, massa 'blodfläckar'.
 
Säger som övriga, det kan bero på hästens kost, även ensilage ger blodfärgad urin. Förhoppningsvis inget att oroa sig för.
 
Kan också bero på att hästarna druckit för lite, urinen blir mer koncentrard då och kan få en rödaktig färg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 459
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 966
Senast: TantAgda
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp