Nominous

Trådstartare
Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på artros.

Hunden har mycket sjukdomshistorik med väldigt jobbig allergi och svåra problem med prostata (blev kastrerad). Resultat av detta ger enligt veterinär en lite mer dämpad hund iomed att han kämpar med allergier och medicinering.

Nu var det nog då han blir mer och mer dämpad och ovillig att röra sig som han ska.

Väl inne på klininen ömmar han armbågar, bogleder, höfter och rejält från rygg och är tokspänd i hela bakkärran.
På röntgen hittas ingenting förutom liiiite liiite i boglederna.

Vetten är säker att det kommer från ryggen och att det krävs CT för att se det då det ofta inte går att se på vanlig röntgen. Planen är att ge smärtstillande och antiinflammatoriskt samt laser och rehab för att lossa alla spänningar i väntan på CT.

Pga tidigare dåliga levervärden vill hon ta blodprov och för att vara säker på att det inte finns någon infektion innan han sätts på medicin.

Proverna visar ordentligt låga röda blodkroppar, rejäl blodbrist. :crazy: Provet togs två gånger och kördes två gånger för säkerhets skull. Samma svar.
Han har ej gjort sig illa och ingen blod i urin eller avföring. Ingen smärta i buk eller liknande så inre blödning uteslutet så gott som.
Så resultatet: han tillverkar själv inte tillräckligt med blod. :( Varför? Blodprov är skickat till uppsala för analys i hopp om att hitta en kronisk väldigt långvarig infektion som tydligen gör att kroppen gömmer järn och då inte kan tillverka blodkroppar, eller så pratas det om benmärgscancer :cry:

Ingen åtgärd är påbörjad då man inte vet vad det rör sig om. Vi ska vänta till måndag på svaren och då även ta nya prover för att göra uppföljning på utvecklingen. Iomed att det förmodligen pågått väldigt länge så skulle helgen inte göra något. Jag är livrädd att han säckar ihop i helgen :crazy:

Just nu känns det som en evighet till måndag!!:arghh: Jag är så himla ledsen och rädd!

Någon som har erfarenhet av något liknande? Min kompis som är veterinär tyckte inte att det lät något vidare.. :(
 
Ok den något till synes konstiga frågan var en tanke om det kunde vara så att han fick mat som det kunde vara lök i. Då kunde löken vara boven i dramat....
 
Vi har råttgift i stallet men han rotar absolut inte i nåt sånt. Det ligger i lådor och han har för stor nos för att komma åt. Och han strosar aldrig runt själv heller. Men omöjligt är det inte. Ska ta upp det med veterinären!
 
Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på artros.

Hunden har mycket sjukdomshistorik med väldigt jobbig allergi och svåra problem med prostata (blev kastrerad). Resultat av detta ger enligt veterinär en lite mer dämpad hund iomed att han kämpar med allergier och medicinering.

Nu var det nog då han blir mer och mer dämpad och ovillig att röra sig som han ska.

Väl inne på klininen ömmar han armbågar, bogleder, höfter och rejält från rygg och är tokspänd i hela bakkärran.
På röntgen hittas ingenting förutom liiiite liiite i boglederna.

Vetten är säker att det kommer från ryggen och att det krävs CT för att se det då det ofta inte går att se på vanlig röntgen. Planen är att ge smärtstillande och antiinflammatoriskt samt laser och rehab för att lossa alla spänningar i väntan på CT.

Pga tidigare dåliga levervärden vill hon ta blodprov och för att vara säker på att det inte finns någon infektion innan han sätts på medicin.

Proverna visar ordentligt låga röda blodkroppar, rejäl blodbrist. :crazy: Provet togs två gånger och kördes två gånger för säkerhets skull. Samma svar.
Han har ej gjort sig illa och ingen blod i urin eller avföring. Ingen smärta i buk eller liknande så inre blödning uteslutet så gott som.
Så resultatet: han tillverkar själv inte tillräckligt med blod. :( Varför? Blodprov är skickat till uppsala för analys i hopp om att hitta en kronisk väldigt långvarig infektion som tydligen gör att kroppen gömmer järn och då inte kan tillverka blodkroppar, eller så pratas det om benmärgscancer :cry:

Ingen åtgärd är påbörjad då man inte vet vad det rör sig om. Vi ska vänta till måndag på svaren och då även ta nya prover för att göra uppföljning på utvecklingen. Iomed att det förmodligen pågått väldigt länge så skulle helgen inte göra något. Jag är livrädd att han säckar ihop i helgen :crazy:

Just nu känns det som en evighet till måndag!!:arghh: Jag är så himla ledsen och rädd!

Någon som har erfarenhet av något liknande? Min kompis som är veterinär tyckte inte att det lät något vidare.. :(
Ger du något tillskott? Tillskott av kalcium till ett helfoder kan göra att kroppen kan få svårt att ta upp järn. Extra D-vitamin gör också att kroppen tar upp kalcium extra mycket, vilket kan konkurrera ut järn. Brist på järn kan leda till blodbrist. Att ge för mycket ben kan också leda till det.

Om tarmen är irriterad kan den ha svårt att ta upp B-12, vilket kan leda till blodbrist. Att ge sprutor med vitaminet B-12 kan hjälpa.

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-...ist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/?ar=True

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/blodbrist-och-b-vitaminbrist

Vad får hunden för foder?
 
Hur är njurvärdena? Kassa njurar ger så småningom ofta anemi (blodbrist) eftersom njurarna inte klarar att producera tillräckligt med erytropoietin (stavn?), ett hormon som i sin tur ser till att benmärgen bildar röda blodkroppar. Själva anemin är relativt lätt avhjälpt i sådana fall, man ger hunden epo-sprutor ("bloddoping", tänk på skidåkaren Mühlegg) men njurarna är ju svårare att behandla.
Hoppas på ett litet lättfixat fel!
 
Ger du något tillskott? Tillskott av kalcium till ett helfoder kan göra att kroppen kan få svårt att ta upp järn. Extra D-vitamin gör också att kroppen tar upp kalcium extra mycket, vilket kan konkurrera ut järn. Brist på järn kan leda till blodbrist. Att ge för mycket ben kan också leda till det.

Om tarmen är irriterad kan den ha svårt att ta upp B-12, vilket kan leda till blodbrist. Att ge sprutor med vitaminet B-12 kan hjälpa.

http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-...ist-pa-grund-av-for-lite-vitamin-B12/?ar=True

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/blodbrist-och-b-vitaminbrist

Vad får hunden för foder?

Han äter Nutra Nuggets Lamm och Ris. Det är det det fodret som funkat bäst för hans allergi. Han är som bäst i magen på det fodret.

Inga tillskott. råa ben får han nån gång i månaden.
Inget tillskott på kalcium eller D-vit.

Ska ta med mig det där med tarmen och B12 när jag pratar med veterinären på måndag igen!
Hur yttrar dig den irritationen på tarmen?

Hur är njurvärdena? Kassa njurar ger så småningom ofta anemi (blodbrist) eftersom njurarna inte klarar att producera tillräckligt med erytropoietin (stavn?), ett hormon som i sin tur ser till att benmärgen bildar röda blodkroppar. Själva anemin är relativt lätt avhjälpt i sådana fall, man ger hunden epo-sprutor ("bloddoping", tänk på skidåkaren Mühlegg) men njurarna är ju svårare att behandla.
Hoppas på ett litet lättfixat fel!

Njurvärdena är normala.

Pratade med en vän som är veterinär och hon tyckte inte att det lät nå bra. Hon tycker det låter som tumörer med tanke på smärtpåverkan. Men det är ingen mening att spekulera innan vi fått svaren på blodproverna från uppsala på måndag. Jag är äckligt nervös inför dem. :(
 
Mmm det är det som är det värsta. Sitta hemma med hund som förmodligen är väldigt sjuk och man vet ingenting och ingen behandling är påbörjad. Inte alls roligt. :(
 
Irriterad tarm brukar yttra sig som lös och ofta ljus avföring. Mycket irriterad tarm kan ge ljust grågul lös avföring.

Har huden fått något tuggben som innehållit något gift? Tuggben med kyckling, kalkon och/eller potatis har dödat och skadat hundratals hundar i USA. Det har varit tuggben med ursprung från Kina. Tillverkningslandet är inte detsamma som ursprungslandet. De flesta hundtugg som säljs i Sverige har ursprung Kina.

Ibland är torrfoder mögelskadat. Aflatoxin är ett starkt mögelgift som har dödat tusentals hundar genom åren. Det kan finns i torrfoder och speciellt om det innehåller majs, men det har också förekommit i ris. Majs är extra känsligt för mögel och det beror på hur vädret har varit under växtperiod och skörd. Torrfoder kan också bli mögelskadat om det förvaras fel i butiken eller hemma. Har hunden blivit dålig efter att ni börjat med en ny påse hundfoder? Luktar och ser torrfodret ut som vanligt?

Om man håller på att bygga om/måla mm hemma kan hunden ha slickat på något och blivit sjuk.

Hoppas att ni hittar ett enkelt och botbart fel på hunden.
 
Tack för bra reflektioner.
Hunden är som han varit i flera år. Inget annorlunda i hans sätt att vara på det viset. Det enda som blivit dåligt är att jag upplever honom stel ibland sista tiden och att han sista två veckorna tvekat lite nerför i trappan vissa dagar.

Väldigt lugn har han varit i 4 år. Enligt veterinär tidigare så beror det nog mycket på att han haft stora besvär av allergi och medicinering. Prostatabekymmer slet mycket på honom med innan ny veterinär hittade felet på honom. Man nöjde sig med kristaller i urinen innan.

Så hans status har varit lugn och sliten pga sjukdomar. Men nu med facit i hand kan detta ha varit ett problem en ganska lång tid. Han är superpigg i stallet och leker gärna med unghunden, så sjuk har man inte upplevt honom, utan just lite mer dämpad pga kämpig allergi. Men han vilar gärna mycket när det är lugnt. Just att han aldrig tar ut sig längre var väll det som gjorde att man börjar fundera på artros. Men det har nog med blodvärdena å göra.

Jag ger aldrig köpta ben. Utan bara råa från nöt, rådjur och älg.

Så hunden har inte blivit märkbart förändrad i ork eller så. Utan bara hur han rör sig.

Han är bra i magen, bajsar små mörka kottar. Mer åt det hårda än lösa hållet.
Maten är som den brukar, ingen märkbar skillnad vad jag märkt.
Vi målar inget hemma.

Hur får man veta om fodret kan vara en bov? Han åt brit premium lamm och Ris två säckar (räcker väll 4 mån ) ganska nyligen då min butik slutade sälja nutra. Dock slutade jag med brit och började köpa nutra på nätet. Så nu har han snart ätit en säck nutra (2 mån) sedan bytet. Det är ju faktiskt en ändring som skett. Innan det har han ätit nutra lamm och ris i 4år.
 
Fått provsvaren från uppsala nu och de visade samma sak. Skit! :(
De hittade dock inget konstigt när de tittade på de röda blodkropparna, men de var få. Så de konstaterade också blodbrist.

Ska in och ta nytt prov i eftermiddag för att se om det blivit någon förändring sedan onsdags.
 
Om man får i sig tungmetaller som arsenik tex kan det leda till blodbrist. Impregnering av trä som vi har till tex uteverandor kan innehålla arsenik om det är gjort för ett antal år sedan.
Något som vi inte tänker på är att en del djurfoder kan innehålla arsenik och om hunden äter det dagligen under flera år kan det ge förgiftning. Man borde kunna mäta halten arsenik i blodet och i urinen. Människor som åt ris 2 gånger per dag hade 70 % högre nivå arsenik i urinen än de som inte alls åt ris. Studien var ganska stor. Brunt ris innehåller mest arsenik. Riskli innehåller massor.

Förut ansågs brunt ris nyttigast, men det är värst, även om allt ris innehåller arsenik.

Kycklingfoder från tex USA kan innehålla arsenik eftersom kycklingar utfodras med arsenik i fodret för att köttet ska få fin färg och kycklingarna växa bättre. Arsenik håller skadedjur borta. Det är förbjudet i Europa och i Kanada att ge sånt foder, men tillåtet i många länder. Om en hund äter ett ris och kycklingfoder från tex USA under flera år kan det samlas mycket arsenik i njurar och lever. Håller tummarna för att det ska vara något tillfälligt med din hund. Ett par länkar

http://www.lansstyrelsen.se/gavlebo...tillstandet-i-miljon/luft/Pages/Metaller.aspx

http://www.arsenic-dog-food.com/

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 743
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej, Undrar om någon har erfarenhet av preparaten Azatioprin eller Imurel (som jag har förstått är det samma preparat men olika...
Svar
4
· Visningar
2 744
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 331
Senast: Sol
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp