Blodklump i hästbajs

Buttercup99

Trådstartare
Blodklump i bajs

Hej!
Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog igång en liten kolik som jag aldrig märkte av (hände nattetid/under arbetsdag) mer än att jag kom ut å skulle mocka å hittade ett par riktigt intorkade träckbollar och förstod att det gått trögt. Hittade också samma dag en liten blodklump stor som min lillnagel kanske (koagulerat) på en av träckbollarna, och tänkte att det hörde samman. Att hästen ansträngt sig för att få ut det och då gått nån blodåder på kuppen. Följde träcket en vecka efteråt då jag kunde se väldigt tunn blod/slem strimma på nån boll. Sen upphörde det.

I år är första året hos mig som de äter hösilage, dock torrt som hö, kan det ändå vara starkt? För de har båda varit lösa i magen nu det sista men jag har köpt typ "probihorse" fast ett annat märke, och gett dem sedan i onsdags.
Idag när jag kom ut i hagen hittade jag lite blod igen, koagulerat, kanske som min tumnagel (ser mer ut då de färgar snön lätt nu vid + grader. Jag har fått lära mig att om blodet är rött så har de hänt i slutet av tarmen å svart om de hänt längre fram. Jag lägger med en bild i kommentarerna. Hästen är i övrigt som vanligt, matglad och framåt. Ingen feber förra eller denna gång.
 

Bifogade filer

  • 20231210_144122.jpg
    20231210_144122.jpg
    111,2 KB · Visningar: 99
Rådfråga veterinär!

Tror inte det har med hösilaget att göra alls.
Slemhinnor är normalt sett inte så känsliga att silage som lär ha ett betydligt högre pH än magsyran ska kunna skada dem.
 
Rådfråga veterinär!

Tror inte det har med hösilaget att göra alls.
Slemhinnor är normalt sett inte så känsliga att silage som lär ha ett betydligt högre pH än magsyran ska kunna skada dem.
Instämmer! Tror inte heller alls att det är relaterat till hösilaget.
 

Liknande trådar

W
Hästvård Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit...
2
Svar
27
· Visningar
4 117
Senast: Mickis2003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp