Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

W

wilmawilma

Igår kväll, hittade jag mitt minishetlandsto död inne i lösdriften. Hon var dräktig, o beräknades föla i mitten av juni. Vi hade varit iväg hela dagen, o jag fann henne 21,30 igår kväll. På förmiddagen innan vi åkte var jag bara snabbt ute vid staketet o slängde till dom lite hö. Den ena hästen -Ziri, kom då fram o hälsade, medans Wilma inte syntes till. Detta var inget jag reagerade över då vi har stora hagar och en lösdrift där (framför allt) Wilma ofta håller till. Således gick jag inte o letade efter henne.. Något jag idag förstår att jag Aldrig Aldrig Aldrig kan komma att förlåta mig själv för.

Så när vi kom hem igår kväll, vid 21,30, så gick jag för att ge dom lite kvällsmat. Ziri kom åter o hälsade medans Wilma lyste med sin frånvaro. Jag ropade på henne, men blev inte direkt orolig när hon inte kom. Hon kunde vara sådär ibland, liksom vara iväg på egna äentyr.. Jag ropade åt min sambo att gå in i stallet för att tända i lösdriften, o kolla om hon var där...
Ja, o där låg hon..:cry:

Hon bara låg där med sin vita man o svans o var helt jävla död!! Jag vet inte vad som har hänt, och när jag sansat mig något så såg jag att hon hade lite blod i ena ögonvrån, samt blod o lite "svullnad" på tandköttet. Dessutom hade det runnit slem eller snor eller nåt ur näsan på henne. Hon har inte haft diarre, då hon är helt torr bak.. Min första tanke var att hon fått en hjärtattack o fallit ihop pang bom, o slagit i munnen i fallet. Min andra tanjke var att hon kanske fått tarmvred, men hur fan yttrar det sig? Borde hon inte varit genomsvettig då? Fast å andra sidan vet jag ju inte hur länge hon varit död o möjligheten finns ju att hon varit svettig som sedan torkat. Hon har ju jättelång vinterpäls just nu. Sedan tänkte jag på nån förstoppning eller att kroppspulsådern brustit..

Jag vet inte. jag känner mig helt jäkla lamslagen och chockad. Min lilla tjej ligger där ute. Jag har fortfarande inte fått ut henne ur lösdriftn, utan måste vänta på assistans ikväll, då vi får hjälp att bära ut henne..

Jag vet inte va jag ska ta mig till. Finns det någon i hela den här usla, orättvisa världen som kan ha en vettig förklaring på det inträffade, samt hur man hanterar kroppen.

Jag ringde hennes uppfödare som sa att en så kallad "kadaver hämtning" skulle kosta 4000-5000 kronor, något som i dagsläget är omöjligt för oss att punga ut med.
Hur går jag till väga? Vi bor på landet o det enklaste hade varit att ordna nån traktorgrävare för att sedan begrava henne. Men det där är förbjudet va?

Wilma blev bara fyra år, och har inte varit sjuk en enda dag i hela sitt liv, o inte visat minste tecken på att vara hängig eller så nu det sista. I förrgår stod jag en lång stund o tittade på dom när dom lekte med varandra i hagen.. det känns så overkligt det här..
O som pricken över i:et är hon inte föräkrad. jag skulle byta försäkring i höstas, o sa upp min försäkring. Men.. så har jag inte fått tummen ur o nyförsäkrat henne...
Inte för att pengarna spelar det minsta roll, men antar att någon här säkert kommer att ta upp det, o säga att jag borde ringa försäkringsbolaget...

Snälla, kom med råd om hur jag ska göra! Jag går snart sönder..

/camilla
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

nej men ush.....!!! stackars dej...!!! kan såklart inte säga vad det är som hänt men jag har vart med om en häst som dog plötsligt av en artär som brast inne i kroppen, sånt kan tydligen hända bara sådär, inget man kan veta innan eller göra nått åt...

Det är bra att det är vinter ute nu då är det ju ingen panik med kroppen..ni får väl ta ut henne ur hagen å täcka över med en filt eller så tills hon blir omhändertagen...har man tillstånd kan man ju begrava om man har egen mark men nu är det ju fruset...
Hoppas det löser sej!!!!
*kramar om*
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Men gud, din stackare... Fy vad hemskt..

Jaag har ingen aning vad det beror på, men vet att det är förbjudet att gräva ner kadaver om man inte har tillstånd (dock vet jag folk som gjort det ändå...). Men ett tillstånd borde väl inte vara så svårt att få om man har någon bra plats :confused:

Skyll inte på dig själv, jag kan inte se att du gjort något fel, de flesta hade gjort likadant som du. om hon ofta var på strövtåg menar jag...

*tröst-kram*
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

usch jag inge råd direkt.

men jag beklagar.. jätte jätte jätte mkt :cry: :(

kramar
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Himmlar vad sorgligt. Jag beklagar verkligen det som hänt din lilla tjej.

Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan ha hänt. Men man misstänker att det måste varit ngt som slagit till snabbt och kraftigt.

När det gäller att begrava henne går det jättebra, framför allt ifall ni äger mark själva. Annars kan ni höra med ngn markägargranne. Du behöver tillstånd från länsstyrelsen och kommunen. Kommunen vill veta ifall det finns vattentäckt i närheten bla.
Sen ett vetrinärintyg på vad som hänt och ett intyg från dig som djurägare.
Länsstyrelsen och kommunen brukar vara väldigt hjälpsamma i sådana här fall. Det är bara att ringa.

Hoppas det går bra. Beklagar.
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Har du egen mark eller en snäll granne som kan upplåta mark, kan du få tillstånd att begrava henne hemma. Ring din djurskyddsinspektör och fråga vem som ger tillståndet.

STOR kram till dig - det måste vara hemskt att hitta henne så. Du har ju förlorat två individer.
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Usch, vad hemskt. Beklagar det som hänt.. :cry: verkligen...
Kan omöjligt svara på vad som orsakade hennes död, till det behövs ju obduktion, men antar att et inte är något ni är intresserade av.

Angående om att göra av med kroppen.. Kadaverhämtning ELLER begrava själv.
Till att begrava själv krävs tillstånd. Man ringer upp bygg och miljöförvaltningen i sin kommun samt ringer upp en länsveterinär och berättar vad som hänt. Egentligen ska en miljöinspektör komma ut och besiktiga platsen där man har tänkt att gräva, men i ditt fall (när det inte finns tid) kan man få ett godkänt avtal per telefon.

Avtalet kostar runt 300 tror jag.

Andra villkor är:
Man ska äga marken, eller skriva på ett avtal med markägaren att det är okej att hästen begravs där.
Hästen får inte begravas nära vattenskyddat område
Hästen måste grävas ner ganska djupt. minst 150cm har jag för mig.
Platsen ska man informera kommunen om så "antecknar" de att det ligger en häst begraven där.

Kan ha glömt andra villkor. Andra får gärna rätta mig.
Men har för mig att det är så här de säger.

Lycka till!

/K.A
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Jag beklagar verkligen, så väldigt ledsamt.

Edit: såg att det fanns ett bättre svar än mitt...
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Usch, vad hemskt.. Beklagar verkligen *tröstkram*
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

wilmawilma skrev:
Hur går jag till väga? Vi bor på landet o det enklaste hade varit att ordna nån traktorgrävare för att sedan begrava henne. Men det där är förbjudet va?
/camilla

Som ett pytteplåster på ett stort sår kan jag meddela att i vissa kommuner får man gräva ner djur på sin egen tomt, bara man berättar för kommunen var någonstans. Hör med miljöinspektören i din kommun.
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Stackars stackars stackars dig... Vet inte vad jag ska skriva som skulle hjälpa, det är nog inget som hjälper... men, Om hon bara låg där och det inte verkar vara tecken på något våldsamt kan du ju trösta dig med att det nog inte har varit en smärtsam död (klen tröst jag vet)
Sen har du ju redan fått en massa bra svar på vad du kan göra med kroppen... så jag kan bara skicka en massa tröst kramar
(skulle verkligen finnas en kramar smily här...)
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

jag skulle skrikit av häpnad .. hemskt trist .. tänker mig en liten hästis ligger där i snön:cry:

tröstkramar

har inge råd att ge är lessen
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

KOLLA UPP kompisens prisuppgift på kadaverhämtning!!! Det står inte var du bor, men här kostar det 2000 kr för en häst på upp till 400 kg i alla fall.. Vet inte om det är billigare för en minishettis, vet att det är lite (några hundra) dyrare för hästar över 400 kg.

Så, ring lantbrukstjänst eller dess underentreprenörer och kolla. Vet du inte numret så ring närmsta djursjukhus som har avlivningar, eller hör med andra veterinärer, de bör veta.

De som hämtar här hämtar i hela mellanSverige, men vet dock inte om och isf hur mycket priset skiljer beroende på sträcka, men jag har betalat samma pris som de som bor 20 mil härifrån i alla fall.

Och jag lider oerhört med dig :cry:
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Är det där riktat till MIG?!?!?

Angående kadaverpriser vet jag att det kan veriera öehört!!!! Har hört alltifrån 2200- 7000! oftast går det väl på runt 2500.
Oftast kan de inte komma direkt heller.. och det kan ju vara lite jobbigt..
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

har inga råd men ger dig massa tröstkramar, jättetråkigt :cry: :cry:
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Usch så hemskt jag kommer ihåg när jag fick veta att en stor häst som vi hade var död så grät ja natt o dag men dett måste var hemskare usch fy vad jag tycker synd om dig!!:cry:

Kramr om dig

>Men du ska absolut inte skylla på dig själv för det är inte ditt fel!!!

Man ska aldrig skylla på sig själv (om man inte har dödat nån då) som INTE du har!!!"!

Man ska inte skylla på sig själv då mår man bara sämre!!!
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Tinen skrev:
Är det där riktat till MIG?!?!?

Angående kadaverpriser vet jag att det kan veriera öehört!!!! Har hört alltifrån 2200- 7000! oftast går det väl på runt 2500.
Oftast kan de inte komma direkt heller.. och det kan ju vara lite jobbigt..


Nej,nej.. Jag glömde skriva knapplån bara. Förlåt. Det var alltså till trådskrivaren jag menade, som fått prisuppgift på 4 - 5000 kr för hämtning och inte hade råd med det (och då har ett problem ytterligare utom hästens död). Så det var riktat till henne, att hon ska kolla upp priserna, för de brukar inte alls ligga så högt som hon säger.

Mm, det att de inte kan komma direkt är ju baksidan..
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

heh.. reagerade mest på att det var inlägg mellan mitt och ditt inlägg.. Men ni var kanske flera som skrev samtidigt.. :)
 
Sv: Hittade mitt dräktiga sto död!! Hjälp mig!

Jag har ringt runt här, o det ser ut som att vår lilla prinsessa ska kremeras i morgon eller på lördag... Vi får själva köra iväg henne o det kostar 800. Då får vi askan tillbaks också. Kännu helt ovesäntligt att säga kanske, men, men..
Eg var det en hundkremering, men hon är ju så liten. :cry: Näe, jad vet inte hur vi ska klara det här. Vi har haft henne o hennes syster sedan dom var föl, o Ziri skriker förtvivlat efter sin vän. Jag hör henne i skrivande stund o det känns som knivar i hjärtat att höra henne ropa så. Inte nog med att vi förlorat Wilma och hennes första föl, Ziri har även förlorat sin bästa vän och syster... Hon går där i hagen helt ensam nu, och uppå allting så känns det som att vi å det snaraste måste ordna en ny vän till henne...

Vilken mardröm..
Tack för era tröstande ord. Jag ska skicka dom vidare till Ziri..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 350
Senast: Viva
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 993
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 780
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 812
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp