Bukefalos 28 år!

Minnaa

Trådstartare
I början av året köpte jag en underbar liten hingståring. Han var lite tunn i hullet men hade bett uppfödaren avmaska han innan han flyttade hem. Men efter att gått på mkt fint bete hela sommaren plus stödfodrats hade han fortfarande inte gått upp i hullet, bara blivit rund och god om magen. Har till och från lite dålig mage. Fissig och lite lös.

Skickade in en kolla masken och det visade sig att han hade 1050 EPG blodmaskägg. Avmaskat han med ivomec. Men nu ca 4 dagar efter har det fortfarande inte synts till några maskar i träcket. Magen kanske funkar något bättre. I övrigt är han pigg och fin i päls m.m.

Bör jag avmaska han ytterligare en gång innan vintern? Hur gör ni med betet? Har gått i alla hagar i sommar pga av värmen, så hagarna skulle kunna hämta sig ordentligt. Omöjligt att mocka då dom är väldigt stora. Har putsat vallarna under sommaren. Vill ju inte att dom andra ska bli smittade. (avmaskade dom samtidigt nu) Hur orolig behöver man va att det blivit någn fysisk skada? Misstänker att han haft det ett tag då hon berättade att han varit ruggig och mager över vintern.
 
Sv: Blodmask

1050 EPG är ganska högt, men inte överfarligt. Du kan avmaska en gång till om 8v, i början av november ska det fortfarande vara lugnt. Jag skulle då välja Cydectin så man får bort även en stor del inkapslade larver.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Sirap
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 237
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp