Blodpulver till valp?

eldkyss

Trådstartare
Min 6 månaders rottis valp är lite kinkig med maten. Är det någon som vet om man kan använda blodpulver som extra krydda även till valpar? Eller kan det vara skadligt?
.
 
Hur många mål mat får hon per dag?
Mina hundar har väldigt tydligt visat när det är dags att minska antalet måltider. När jag gått från 3 till 2 måltider har de blivit bättre på att äta igen.
 
Vi har nyligen gått ner från 4 till 3 gånger. Äter Standart normal. Men önskar hon åt med bättre aptit. Funderade på att använda blodpulver som krydda till alla tre målen. Är de ok även till valp?
 
Vi har nyligen gått ner från 4 till 3 gånger. Äter Standart normal. Men önskar hon åt med bättre aptit. Funderade på att använda blodpulver som krydda till alla tre målen. Är de ok även till valp?
Blodpulver ingen fara - men är valpen smal/mager ? Annars får den i sig vad den behöver och bättre då minska intaget lite så den får upp aptiten :) annars blir det snart en ond cirkel att du måste peta i annat i käket för att få den att äta
 
Vi har nyligen gått ner från 4 till 3 gånger. Äter Standart normal. Men önskar hon åt med bättre aptit. Funderade på att använda blodpulver som krydda till alla tre målen. Är de ok även till valp?
Håller med @dobbis, det räcker att ge den 2 mål om dagen. Min unghund som snart fyller 2 år, åt 3 måltider upp till 5.5 månaders ålder, sen började han tramsa med mitt på dagen-målet och då fick han börja äta två gånger om dagen istället. Då åt han med god aptit.
Jag hade inte börjat toppa maten med något, utan minska på antalet mål.
 
Vi har nyligen gått ner från 4 till 3 gånger. Äter Standart normal. Men önskar hon åt med bättre aptit. Funderade på att använda blodpulver som krydda till alla tre målen. Är de ok även till valp?

Finns ingen anledning att ge 6 mån valpen 4-3 gånger per dag, och inte heller att krydda maten . Du har fått kloka svar i tråden. Det är vanligt att de kan vara lite tunna när de växer, samtidigt som de inte för den skull vill äta hela tiden oftare över dygnet. Hundar är inte gjorda för att alls äta många gånger över dygnet heller så det räcker bra med färre måltider fördelat över dygnet.
 
Senast ändrad:
Ju äldre de blir desto långsammare växer de. Då behövs inte lika mycket mat och inte lika ofta.
Man blir oftast lite orolig när de minskar på matintaget men det är helt naturligt.

Det finns inte en normal, frisk hund som svälter sig själv.
 
Min 6 månaders rottis valp är lite kinkig med maten. Är det någon som vet om man kan använda blodpulver som extra krydda även till valpar? Eller kan det vara skadligt?
.
Tusen tack för alla svar! Jag hittade lösningen att hälla varmt vatten på torrfodret en stund innan servering. Det blev succé. Tänk att ibland krånglar man till saker när de finns så enkla lösningar 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 153
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
469
Senast: Ginne
·
Hundavel & Ras Är det någon som har koll på västgötaspets och kan tipsa lite om vad man ska kolla efter/se upp för när man väljer uppfödare/valp? Om...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Tiger tok
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
934
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp