Bukefalos 28 år!

Blöder från hornämnena (bagge)

Qluring

Trådstartare
Min ena bagge (1½ år), korsning texel finull, har sår och blöder från hornämnena (tror det heter så, har inga horn men två små förhårdnader där de normalt sitter). Vet inte om han kan ha kliat sig lr om de stångats (har två) och såren uppkommit pga det. Men skulle de ha stångats borde han inte enbart ha sår precis där och har heller inte sett att de stångas "på riktigt" bara lite smågnabb när de äter, däarv funderar jag på om det kan klia. Uppkom för några dagar sedan och på ena sidan håller det på att läka men det andra blödde lite idag. Någon som har erfarenhet av detta och ska jag göra rent det med ngt - alsollösning, saltlösning, jodopax?

Tacksam för svar.
 
Sv: Blöder från hornämnena (bagge)

Det är inte ovanligt att baggar antingen stångar eller kliar av honknapparna! Våra baggar som har hornknappar händer det då och då att de tappar. Det är inget farligt och hornknapparna växer ut igen. Vi brukar inte tvätta de med någonting. Känner du att du vill tvätta av såret, kan man ta tvål och vatten eller lite koksalt.

Inget att oroa sig över, nu på vintern blir det inte infekterat på samma sätt heller.

Lycka till!
 
Sv: Blöder från hornämnena (bagge)

Vad bra, då låter jag det vara som det är. Ser ju fint ut dvs inte infekterat lr så.

Tack för ditt svar.
 
Sv: Blöder från hornämnena (bagge)

Hade det varit sommar hade jag sprutat en gång med blåspray men nu tycker inte jag iheller att du behöver göra något.

Men det kan se hemskt ut! Hade i somras ett bagglamm som stångade av ett horn och var helt blodig i nästan hela ansiktet (heter det så på djur?). Men det läkte snabbt och det började växa nytt sen..
 

Liknande trådar

M
Lantbruksdjur Skulle kunna behöva lite hjälp här.. Min bagge fick en bula på huvudet (bredvid hans lilla horn), trodde att det var en vanlig bula som...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Hej. Jag har två baggar som sällskap/betespusare. De båda är flaskuppfödda och enormt keliga av rasen helsingefår samt korsning...
Svar
15
· Visningar
2 889
Senast: Qluring
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp