blöder ur nosen

aglaonema

Trådstartare
Min häst fastnade med grimskaftet runt halsen när han stod fastbunden och drog tills han kom loss. Nu så rinner det blod ur ena näsborren. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
 
Kan ha spräckt ett ytligt blodkärl av ansträngningen. Kan vara betydligt värre. Hur mycket rinner det och hur länge hållit på?
 
Det rinner inte mycket, jag torkade bort allt blod men det kommer nytt ändå men inga stora mängder. Det är ca 8 timmar sen det hände. Hästen verkade lite chockad efter han fastnat och trött men nu är han som vanligt igen.
 
Då skulle jag absolut ringa veterinären nu och rådfråga.

Min spräckte ett kärl under lite slagsmål med veterinären. Rann stilla i kanske 10 min och slutade sen.

Så 8 h - och med resten du beskriver om vad som hänt osv, jag skulle ringa jourhavande vet direkt nu ikväll.
 
På samma sätt som att vissa människor kan ha lättare för att få näsblod än andra så kan också hästar få det. En av mina tidigare hästar fick ibland näsblod när vi varit iväg på tävling eller träning. En gång såg transporten verkligen läskig ut på insidan när jag kom hem... Jag tror att det hade att göra med stress.
 
Tror också att det kan komma av stress och överansträngning som nämnts ovan, MEN inte borde det hålla på att rinna i flera timmar? Om man själv får näsblod och man inte får stopp på det efter en halvtimme ska man enligt 1177 kontakta sjukvården. Något liknande borde även gälla för djur?

TS: Hur har det gått med hästen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 100
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp