blödning i hoven

S

senap

Min ponny har varit halt en och en halv vecka, och jag misstänkte hovböld. Hovis var ute igår, och kan inte hitta någin hovböld. Däremot så har han ett blåmärke mitt fram på hoven, och hovis misstänker en liten blödning. Är det någon som har erfarenhet av blödning i hoven? Hur behandlas det, eller går det öven av sig självt om hästen får vila? Hur lång tid brukar det ta innan hästen är ohalt igen?
 
En blödning i hoven är som ett blå¨märke elelr en "blånagel".
Det gör onte ett tag men går över av sig själv.
Man bör inte gräva i det - gör man det så riskerar man att det blir infektioner = värre...

En blödning som hästen har ont av brukar inte synas från utsidan, så OM det är en blödning din pålle har ont av så är det förmodligen inte den som syns...
Däremot brukar man hitta rester efter blödningar vid skoning/verkning några månader efteråt, då man kan se att hornet är rödfärgat - oftast dock bara innersta lagret av hornet, närmast läderhuden.
 
Men hur länge brukar det ta innan hästen blir ohalt efter en blödning då? Hältan kom efter en skoning, dessutom är hoven lite ljummen, så både jag och hovslagaren är övertygade att hältan kommer från hoven.
 
Det kan ta allt från några timmar till många dagar, i extremfall... (jag har sett ett riktigt extremexempel en gång, där hästen var blockhalt i en vecka - först många veckor senare hittade man orsaken = en rejäl blödning, då hästen troligen lyckats kliva på en rot eller liknande... TROTS koll på klinik...)

ÖM hästne ömmar efter skoning så kan det bero på att en söm sitter för "tight", dvs behöver inte vara sömstucken, men *kan* sitta så tight att den ändå trycker på kötthoven, med alla dess nerver. Och då KAN känsliga hästar visa hälta.
 
En häst med flera blödningar av den typen i hovarna vad gör man med honom? Sätter man på sulor eller boots eller låter man det bara vara?
 
Jag har haft sådana problem, (länge, ca ett år).

Löste detta genom att sätta på sulor samt spruta in silikon under sulorna (för att det inte skulle kunna komma in sten och annan smuts). Hittills fungerar det utmärkt, (peppar - peppar) :smirk:
 
Men hur blir cirkulationen då? Jag tycker hovarna tar stryk bara man sätter på snösulor på vintern.
Hur farligt är det med såna blödningar?
 
Enligt vet. och hovslagare är det ingen fara. Hovarna undersöks noga vid varje skoning.

Måste dock poängtera att det ABSOLUT INTE handlar om sådant silikon som man tätar springor med och dyl. utan om silikon som är framtaget ENDAST för hästar.
 
Var sitter blödningarna?
I sulorna eller hovväggarna?
BLir hästen halt av dem?

Sitter blödningarna i sulorna så är skoning med sulor det bästa alternativet. Man får ta det onda med det goda. Det "Onda" med sulor har dock INGET med cirkulationen att göra utan helt enkelt att det blir instängt så att risken för strålröta ökar något. Hovsulan kan bli vit o mjölig också med DET är INTE någon röta utan det vita är helt enkelt det "döda" horns som normalt nöts bort mot underlaget när man inte stänger in hoven under en sula...

Sitter blödningarna på hovväggen så vet jag inte om det går att åtgärda. Blir han halt av det kanske boots kan hjälpa?
(man kan väl bara konstatera att i såna fall är det tur för hästen att han inte är väldhäst, för då hade han inte överlevt...)
 
Min häst hade blödning på sulan i början på sommaren då hon gått oskodd länge och hoven blivit väldigt liten. Jag öppnade och hade på omslag med alsolsprit för att hindra smutsen från att komma in. På två dagar så var de tläkt och sen fick hovslagaren komma och sko så det inte skulle hända igen.

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 513
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp