Blötlägga lusernpellets - vad är bäst?

Nu vet jag inte vilken lucern du är ute efter men jag skulle ta lucern/grönpellets som har högst protein så du kanske kan dra ner på givan? Jag ger ju Salsa grönpellets, eller ja gjorde när mamma-häst var hemma, 10.5 MJ och 160 smrp.
De löses upp enkelt också efter några timmar.

Jag har kraffts lusernpellets med melass.
 
Jag tycker vattenkokaren låter som det mest hygieniska alternativet. Hur många liter pellets är det som skall blötas? Jag brukar bara täcka pelletsen + lite till med vatten och köra ca. 50/50 när jag använder vattenkokaren så det blir mer som att blöta dem i varmvatten. Mina pellets är mjuka om än inte helt upplösta på ~30 minuter, men andra sorter tar lite längre tid. Inte så länge att det borde vara problem att få det att luckras upp på ett par timmar. Är det någon av dem som har dåliga tänder, i och med att du önskar att det skall vara 100% upplöst?

Det är 2 kg pellets som ska blötläggas i 8 liter vatten. Nä, det måste väl inte vara helt upplöst, kändes bara bättre för mig då.
 
Då skulle jag ju ta kallt vatten för säkerhets skull om jag var @Habina
Själv gör jag det.

Ja, det lutar åt kallt vatten. Men idag gjorde jag ett experiment och kollade konsistensen efter 2 h 30 min uppblötning i kallt vatten. Det var lite småklumpar kvar, men inte mycket. Så jag tror jag vågar mig på att blötlägga så fort jag kommer till stallet, kanske med 1 liter kokat vatten blandat med 3 liter kallt, så bör det ha löst upp sig tillräckligt. Imorgon ska jag experimentera med att ha fodret ute i stallet, kanske påverkar det att jag har varmt inne när det blötläggs också.
 
Jag blötlägger mina lusernpellets i MAX 30 minuter innan fodring, ibland bara 10-15 minuter. Kallt vatten. Tycker de sväller upp jättesnabbt, men det kanske beror på typ/märke? (Jag ger en variant från Norge som troligen inte går att få tag på i Sverige)

Om du ska använda dels kokat och dels kallt, så rekommenderar jag att börja med att enbart hälla över det kokande vattnet, låta det "sugas upp" och sedan supplera med kallt vatten. Så gör jag om jag behöver att betfiberpelletsen ska lösas upp supersnabbt.
 
Jag skulle ta kall vatten och ett dygn före. Då är chansen bättre till helt upplöst lucern.

Någon som vet hur hett vatten påverkar vitaminer och mineraler? Min tanke har alltid varit att det är dumt för en hel del fördelar försvinner med hett vatten men jag har inga belägg för det.
När det gäller mineraler behöver du inte bekymra dig alls. Mineraler är grundämnen, för att förstöra dem krävs det kärnklyvning, alltså sånt som görs i kärnkraftverk och i atombomber. Vitaminer är en annan sak de ska helst inte hettas upp. Men så länge det är enbart lusernpelletsen som värms upp och inte något vitamintillskott så behöver du inte bry dig om det heller.
 
Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit (dvs jag flyttar långt från stallet och kan inte kånka 10 kg blötlagt lusernpellets till bilen/bussen), utan jag måste antingen göra det ett dygn i förväg eller när jag kommit till stallet och hästen ska ha fodret inom tre timmar.

Kan det fungera med att blötlägga i hett vatten? Vi har vattenkokare i stallet jag kan använda, men det blir ju liksom 8 liter vatten, så det tar en stund. De gånger jag glömt blötlägga 1 hg lusernpellets (ponnyn får det för att få i sig mineralerna) och använt hett vatten har inte hela kärnan lösts upp, utan det har varit kvar "småklumpar" som ponnyn tuggat sönder. Det har känts ok då det varit sån liten mängd, men nu blir det ju mycket mer.

Eller är det ok att blötlägga ett dygn i förväg, om det är kallt vatten och hinkarna sen står i några plusgrader bara (max 4 skulle jag säga)?

Vill helst inte ge lusernhack istället, dels för att det är mycket dyrare och dels för att det tar längre tid för hästen att äta upp (hon ska redan innan smälla i sig 7 kg hö och 1 kg blötlagt kraftfoder på ett par timmar).

Problemet löser sig själv i slutet på februari, men tills dess, vad är minst dåligt?
Varför behöver hästen äta 7 kg hö på ett par timmar? Det låter ju som en dagsranson nästan för en liten fjordhäst? Hur delas högivan upp i ert stall?
 
Varför behöver hästen äta 7 kg hö på ett par timmar? Det låter ju som en dagsranson nästan för en liten fjordhäst? Hur delas högivan upp i ert stall?

Eftersom hon är inne och äter på dagen. I lösdriften får de just nu 2 kg/dag. Hon får totalt 13 kg totalt per dag. Hon är lakterande fortfarande.
 
I över 6 månader av året är det inga problem att blötlägga även om jag är i stallet på förmiddagen ena dagen och eftermiddagen dagen efter.
 
Eftersom hon är inne och äter på dagen. I lösdriften får de just nu 2 kg/dag. Hon får totalt 13 kg totalt per dag. Hon är lakterande fortfarande.
Inser att detta avviker från ämnet i tråden.
Tillåter inte stallägaren mer hö än så i lösdriften? Tas hon och fölet in i stallet några gånger om dagen för att äta? Jag frågar för att jag inte förstår riktigt. 7 kg när du är där, och 2 kg i lösdriften blir 9 kg för mig.
 
Inser att detta avviker från ämnet i tråden.
Tillåter inte stallägaren mer hö än så i lösdriften? Tas hon och fölet in i stallet några gånger om dagen för att äta? Jag frågar för att jag inte förstår riktigt. 7 kg när du är där, och 2 kg i lösdriften blir 9 kg för mig.

Såklart får vi ge hur mycket hö som helst. Men det anpassas utifrån hur mycket de andra vill ge.

Nä, mitt sto är näst högst i rang, så när en häst går in får min extra hö. Plus att hon äter halva min ponnys giva då hon äter snabbare.
 
LucernPelletsen från vitafor och svenska foder löser upp sig inom 15min med hett vatten och under timmen med kallt vatten. Pelletsen från krafft är stenhård och tar längre tid. Kanske läge att byta sort?
 
LucernPelletsen från vitafor och svenska foder löser upp sig inom 15min med hett vatten och under timmen med kallt vatten. Pelletsen från krafft är stenhård och tar längre tid. Kanske läge att byta sort?

Innehåller de sorterna melass?
 
Det är 2 kg pellets som ska blötläggas i 8 liter vatten. Nä, det måste väl inte vara helt upplöst, kändes bara bättre för mig då.
Om du vill blötlägga i kokande vatten kan du köpa en kokplatta (en vanlig kostar någon hundralapp, induktion från ca 400) och en syltkastrull. Då kan du koka upp allt vattnet samtidigt. Trots stor mängd bör det gå ganska snabbt på en induktionsplatta. Den är bara att plocka undan efter användandet, plattan blir ju inte varm i sig.
 
Nej det gör de inte. Man kan ju alltid köpa flytande melass och hälla på om hästarna inte gillar smaken utan, om man vill.

Då är risken att min inte äter och jag är inte förtjust i kladdet/extraarbetet som melass innebär. Speciellt inte när vi redan innan har dåligt med utrymme för foder. Men bra tips till nån annan. :)
 
Det är 2 kg pellets som ska blötläggas i 8 liter vatten. Nä, det måste väl inte vara helt upplöst, kändes bara bättre för mig då.
Jag kokar två omgångar vatten dvs 4 liter till ungefär 1.5 kilo pellets (plus linfrökaka och kli ) och häller på det första jag gör när jag kommer till stallet.
Låter det svälla i ungefär 15 minuter, sedan häller jag på resten av vattnet kallt och låter det fortsätta svälla i minst 45 minuter till.
Det har funkat bra för mig för att få alla pellets helt upplösta till en gröt/soppa. Brukar vara lite lagom tempererat till dom ska äta det 1-3 timmar senare.
 
Jag har en hink modell mindre vilken jag lägger mineraler, mash och lucernpellets i som jag släpar med mig hem varje dag. Innan jag åker till stallet fyller jag med kokhett vatten och när jag kommer till stallet lägger jag det i foderhinken och lägger i resterande tillskott och så får det stå tills jag ridit eller vad jag nu än gör. Att låta svälla i kallvatten funkade inte för min del, speciellt de dagar man enbart borstar och hinkar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 071
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 069
Senast: tara
·
Hundhälsa Igår har det rensats upp en sprucken menisk och tagits bort plattan efter korsbandsoperationen på Fiffi. Natten innan ville hon inte...
Svar
9
· Visningar
9 314
Senast: Luff
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 355
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp