Blogghjälp

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag vill börja blogga igen.. men alltså, jag vet inte hur man fixar sig en personlig blogg!?
Alltså det finns ju oftast mallar att tillgå, men det känns så stelt, opersonligt och skittråkigt att blogga på det viset..inga bilder i någon banner(eller vare heter) och grejer..
Förut har jag alltid kört på, men alltså denna gången ska den representera Mig och inte något pseudonym eller så och då vill man ju att den ska återspegla mig och inte vara en mall i havet bland alla andra typ.

Hur gör jag? Eller är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig:p
Blogghandikappad!

Sv: Blogghjälp

Tack.. jag ska kika lite på den.
Se om jag är kvick nog i huvudet för att göra det, brukar gå lite trögt..:)

Det är inte så svårt om man bara vågar sig på att försöka.
Ett tips kan ju vara att göra en experimentblogg ifall att visserligen. :angel:

OM du kan fixa i css, så kan du ju välja en blogg som stödjer just css-filer.

Det gör väl alla bloggar, frågan är om man kommer åt dom. Att göra en blogg personlig har man dock inte så mycket hjälp av CSSer med.

I så fall så kan man kanske inte påstå att man behärskar css om man inte får sidan personlig, med tanke på att man där kan lägga in vad man vill, var man vill i vilka färger man vill och med den bakgrund osv som man vill ;)

ja men det finns de som vill ändra mer än så.. du kan inte flytta en meny genom att ändra i stilmallen (Det ni kallar css)..

css är bra att kunna, men inte allt.

personligen tycker jag det första du ska göra är att skrota gratisbloggarna.. satsa på ett webbhotell och domän.. kostar väl 200kr per år.. men då har du så mycket mer på köpet.. men det är klart.. värdesätter du det?

Jag är nöjd med både hemsida, blogg och det ställe jag laddar upp allt på, så jag antar att frågan ställdes till ts?

Att göra en blogg personlig har man dock inte så mycket hjälp av CSSer med.
Här hängde jag inte med alls, syftar du på att man gör den personlig med hjälp av texten man lägger ut på sin blogg? Hela poängen med CSS är ju att du skapar din egen design (positionera, byt teckensnitt, färglägg, lägg till bakgrundsbilder etc) :)

du kan inte flytta en meny genom att ändra i stilmallen (Det ni kallar css)..
Johodå, förutsatt att du får möjlighet att ändra eller lägga till i stilmallen för din blogg :)

Senast ändrad:

Efter lite koll insåg jag att jag inte vet vad jag håller på med med alla koder hit o dit och grejer.. det blir verkligen bara knas eller fungerar inte över huvudtaget :D
Och det enda man ville var att Inte behöva använda standardmall :p

ja men det finns de som vill ändra mer än så.. du kan inte flytta en meny genom att ändra i stilmallen (Det ni kallar css).
Jag tänkte säga som nidron, men också att vad flyttar man menyn med om inte i CSS-filen? Är sidan hyfsat vettigt uppmärkt (dvs att HTML-en ser ok ut) så finns det ju knappt några gränser för vad man kan ändra i CSS-filen.

http://www.csszengarden.com/ - samma HTML, endast CSS-filerna ändras. Väldigt olika layouter.

Jag jobbar med CSSer varje dag och inte ens jag skulle försöka mig på att styra annat än färg, typsnitt, bakgrund och annat basic stuff med CSS i de bloggverktyg jag jobbat med. Men visst går det om man skriver om hela den medföljande CSSen. Men jag gissar att det är ni tre som svarat i den här tråden som är kapabla till det på hela Buke för det är inte plättlätt.

det är nåt helt annat, tycker iaf jag, om man själv styr hela klabbet från början. Då ser jag inga begränsningar.

Och ja jag tycker egentligen personligheten sitter i texten.

Jag kodar allt STRICT så lite kan jag men det hjälper knappt när man ska in och rodda i bloggverktygen från helvetet.

Nä, självklart är det lättare om man själv skapat html-strukturen, då kan du den utan och innan och får ett bättre flyt i CSS-stajlandet :)

Av ren och skär nyfikenhet, vad är det för bloggverktyg från helvetet du jobbar med förresten? :)

Senast ändrad:

Jag jobbar inte med dom alls om jag slipper men främst Wordpress och Blogspot (enklare). Vissa envisas dessutom med att vilja ha "vanliga" hemsidor skapade i WP och då hjular jag inte av glädje.

Haha, jag som älskar WordPress just för att jag tycker det är så lätt att skapa egna teman och ha full koll på koden själv. :) Fast jag brukar utgå från detta http://elliotjaystocks.com/starkers/ så slipper man bygga eget från grunden eller sitta och rensa ut en massa skräpkod från defaulttemat.

Jag antar att du i så fall kan PHP. Jobbar man mycket med WP så lär man sig säkert strukturen fort men jag är inte intresserad av att jobba med bloggar och teman.

Liknande trådar

Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 068
Senast: spinxx
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 571
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka