Blommande lättskötta krukväxter?

Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

det är min absoluta favorit också. Jag som inte har speciellt gröna fingrar, eller ja, jag lyckas ta död på en hel del, till och med kaktus, har inte lyckats ta livet av mina hjärtan på tråd, och har ändå haft i 7 år nu. Jag har tagit sticklingar som också tagit sig riktigt bra. Men de blommar ju tyvärr inte.

Engelska pelargoner gillar jag, de är fina och inte allt för svåra att ta hand om.

Jodå, de blommar. Men man ser knappt blommorna.

http://www.odla.nu/forums/uploads/1192427398/med_gallery_4761_9_94780.jpg
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Men pelargonen bör väl hållas svalt på vintern? Elle rhar du din i fönsterbrädan året om? Vore ju superkul om det kunde funka så :) Har en jättefin liten röd och liten rosa (små för att de är lite misskötta :o ) ute i blomlådorna...vill plantera om dem i krukor att ha inne nu under hösten... Men vet inte om det funkar? Hjälp någon?
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Plantera om dom inne o testa hur länge de ser ok ut att ha framme som krukväxt, men dom bör väl ha "vintervila" så en massa näring är nog inte bra på hösten. Men har du nått kallare fönster där dom kan stå tills våren så räcker det nog med att ge mindre vatten o sedan uppliva med näring i vår.
Mina har en hård mörk tillvaro i matkällaren på vintern.. De ska väl eg stå svalt o ljust.. men de klarar sig o är fina ändå.

sticklingar på våren i selkammarfönstret
PICT0040.jpg


skiss1043.jpg


PICT3556.jpg


Småttingar e söta oxå
012-Kopia.jpg
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Passionsblommor är superfina:love:. Men jag bara tar livet av dem hela tiden:(

Har tre såna nu, växer som ogräs. Den ena köpte jag som "färdig" blomma, o den blommar konstant. Nya knoppar varje dag. Växer 5 cm om dagen på alla ledder o bredder känns det som. De två andra köpte jag som bebisar på uppväxt, o de växer med 1 dm om dagen, gör inget annat än snurrar dem. Men än så länge ingen blom. Vet inte om de kanske börjar blomma andra året eller nåt sånt. Mitt största problem är hur fasen jag ska få plats med dem inne :crazy: De bor på balkongen nu, men det är dags att flytta in dem då det börjar bli så kallt på nätterna.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Mina växer också på alla ledder. :D Lustigt nog ville de inte alls vara med i min förra lägenhet, så det är något här som gör att de trivs bättre. Precis tvärtom är det med murgröna, som växte som ogräs i min förra lägenhet men dör på två röda i den här. Växter är lustiga.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Jag tar också död på murgrönor på löpande band (jag VILL ha murgröna! :mad:) och undrar lite vad det kan vara som gör att de inte trivs? Jag tycker jag sköter om dem ganska bra, så det måste vara något annat än ren misskötsel? Kan det kanske bero på att jag hittills bara haft murgrönor från Ikea? :angel: ;)
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

äh, ikea har bra blommor :p
har köpt massa aloe veror där som varit små, planterar man om dom så växer dom som ogräs och ynglar av sig titt som tätt. Brorsan har tillåmed lyckats få en ikea aloevera att bli gigantisk och dessutom fått blommor på den :)
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Jag tror att min lägenhet är för torr, och kanske lite för varm, för murgröna. Min förra lägenhet var väldigt sval året om med idel norrfönster som gjorde att man kunde ställa blommorna där så de fick massor med ljus men aldrig blev för varma och brände sig.

Men jag vet inte, jag hinner aldrig ta reda på vad det kan vara då murgrönor dör direkt de kommer över tröskeln, i princip.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Nej, jag vet inte heller vad det kan vara som sagt. Men jag tycker egentligen att min lägenhet BORDE passa dem ganska bra, men det hjälper ju inte så länge de själva inte tycker det.

Jag funderar på att prova "hjärtan på tråd" (lyktranka?) i stället. De ska väl vara ganska likvärdiga ändå?
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Så söta! :)
Jag ska plantera om dem så fort tiden finns, helst idag eller något sånt.

Har gjort i ordning inne i huset och har ett par rum som är kalla plus att det finns fönster i dem som vetter åt norr - DÄR ska pelargonerna få övervintra tror jag! Det blir jättebra för de fönstren ser lite tomma ut nu, utifrån...:D

Måste man beskära dem över vintern och hur gör man isåfall?

Min Gerbera klarade sej bara i en vecka...:cry: Den såg jättefin ut och jag njöt som fasiken där den stod framför datorn. Men så helt plötsligt en dag var den helt slak :(
Däremot den nyinköpta orkidéen har typ 30 knoppar, slår ut ett par per dag och jag njuter, den ser så jäkla fin ut där i fönsterbrädan bredvid sin "stora" kompis. Har en ledsam liten orkidée som slutade blomma i mitten på sommaren, funderar hur länge det kan ta innan den tar sig igen? Jag fick rekommendationen att klippa ner stängeln, men är nu osäker på om det var rätt att göra det? :crazy:

Jag har funderingar kring min trapp, och funderar på några klättriga växter där, finns det några som kan klättra på ett trappräcke (eller "hänga ner") där det är lite dåligt med ljus, som gärna har blommor också?
Murgröna har väl inga blommor (??) men om man ska ha den inomhus, vad ska man ha för sort då? Hur sköter man dem?

Det här med hjärtan på tråd och sånt är jag osäker på. Får undersöka vidare...

Förresten, om jag ändå ska plantera om pelargonerna, jag har ju en jäkla massa spanska margeritor och så prästkragar/vita margeritor i samma lådor just nu, de går inte att övervintra eller??? :confused: Jag kan inte så mycket sa jag ju :p
 
Senast ändrad:
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

jag beskär dom på våren. Låter dom bara torka ner på vintern, har fått för mig att näringen ändå går tillbaka i roten om de får vissna själva och så är det eg bara att skära bort döda delar, allt förutom grön stam på våren o vattna, så kommer det massor av nytt. Kommer det för tidigt så de blir rangliga av för lite ljus är det bara att skära ner igen, så grenar den sig och blir tätare. fast jag ser att en del vill ha dom låånga och höga.
Dom tål en hel del misshandel har jag märkt!:D

Gullranka är fina tycker jag, fast blommar ju inte.. Men de kan ju klänga på o bli jättelång. Bladen har skönare form är murgröna tycker jag. Lite rundare mer "feng sui.." o varmare ljusare grön nyans.
Ska visst vara bra luftrenare oxå

Tog ett skott av en sån där "westerbergs(westerlunds??) medicinalväxt" av en bybo. Den doftar ju jättestarkt o gott då man rör den (tycker jag) o trivs den blir det lilamönstrade små söta blommor i massor.
Den är fin och lummig och jag hoppas på blommor nån gång.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Nu startar jag igång min gamla tråd igen, behöver mer hjälp.

Passionsblomma, kan jag få den att må bra och växa och blomma ordentligt, i ett österfönster där det dessutom är lite småsnålt med ljus från första början (bro med tak utanför)?

Jag har försökt få murgröna att trivas inne i min hall för att kunna klättra längs spaljén i trappen, men det går bara inte, bladen faller av. FINNS det några klättriga växter som klarar sej på rätt lite ljus? Det är bara två österfönster i hallen, och så vill jag helst ha växten en bit in i rummet förutom detta. Skulle verkligen vilja ha något som kan klättra sej uppåt i trappen!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Men evis - om du monterar dit en växtlampa på timer? Då kanske murgröna eller gullranka kan funka vid trappen?

I övrigt slår jag ett slag för hibiskusar återigen. de är skapligt lättskötta och blommar, blommar blommar. Lätta att föröka med sticklingar och kan bli jättegamla. Klipps ner radikalt i dec och planteras om i typ mars-april.

De man köper i handeln är ofta så hårt drivna och hormonpreparerade att det tar tid att få dem att bli bra. Hög dödlighet på dem. Bättre om du kan skaffa något från stickling eller få från bekanta? (jag kan skicka)
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Är du noga med att ge gödning? Ger man gödning för sällan så brukar bladen ramla av o den slutar växa. Min växer ca en dm om dagen :eek:
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

...
Tog ett skott av en sån där "westerbergs(westerlunds??) medicinalväxt" av en bybo. Den doftar ju jättestarkt o gott då man rör den (tycker jag) o trivs den blir det lilamönstrade små söta blommor i massor.
Den är fin och lummig och jag hoppas på blommor nån gång.

Dr Westerlunds blomma eller Rosengeranium - är en pelargon. En doftpelargon. Han verkade i Enköping och propagerade för att man skulle ha en rosengeranium i sovrummet för han trodde att man höll sig friskare då.

Det finns massor av varianter på doftpelargoner. Somliga med blokiga blad andra i fantastiska dofter mot choklad eller andra toner.

alla pelargoner är ätliga. Med Dr Westerlunds blad kan man göra fantastisk sockerkaka.
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

lite kl
Jag har blivit lite st paulia frälst måste jag erkänna (men jag skämms lite över det) jag är galet elak mot mina men dom gillar mig :D har fått fram ett par bebisar med och sånt gör mig alltid lite extra glad :love: mina har blommat stadigt sen jag köpte dom, jag gillar att ha blommor som verkligen blommar och inte bara sätter nån ynklig blomma ibland.

Man kanske skulle prova en passionsblomma :confused: tycker dom är galet coola men jag gjorde misstaget att sticka nosen i en och jissus vilken doft :eek:
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Jag har flera kalanoche och de är iallafall enkla att hålla vid liv, så länge man inte vattnar för mycket. Men hurvida de blommar om vet jag inte..

Gerbera tycker jag är rätt svåra men lyckades hitta den perfekta platsen till en tidigare i våras. I ett fönster där det är rätt mycket skugga.
Den blommade väldigt länge men skolade sedan när det började skjuta upp nya blommor.. Och de nya blommorna ville liksom inte riktigt vara med.. :crazy:

Sen har jag någon form av blåklocka som blommar jättefint om de konstant är fuktiga. Jag löser det genom att fylla upp ytterkrukan så att den alltid kan suga underifrån.
Enkel variant av självbevattning :p

Orkideer är ju fina som du redan har sagt. Jag brukar välja de som tål att torka ut eftersom att jag vet att jag ibland slarvar med vattningen..

Annars finnt det faktiskt väldigt fina gröna växter, mycket mer lättskötta :)
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Nämen är det en pelargon! Jag fick ju lukta på Lusidors Dr westerlunds och tyckte den var riktigt fin. :)
Var hittar man doftpelargoner som luktar choklad månntro? :p DET lät häftigt tyckte jag!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Hm det är ju en idé med växtlampan men jag är så snål med lampor & elen, haha, MEN det beror ju på vad jag kan få att växa där med en växtlampa, kan jag till och med få en passionsblomma att blomma och växa, på ett dunkelt ställe men med växtlampa, månntro?

Hibiskus är fina men de tilltalar mej inte just nu, satt och kollade lite på tipsen i tråden (det är en gammal tråd jag kickade igång igen) och fick bara för mej att jag skulle vilja ha lyckoklöver i mitt sovrum, men får se, den idén kan ha ändrat sej imorgon.

Lite lycklig är jag, alla orkidéer sa upp sej i vintras och tappade blommorna, när jag några gånger råkade få under 10 grader i huset. Men nu har en av dom bestämt sej för att försöka igen, och har fått knoppar. :bump: Tänk vad lite kan gläjda mycket!
 
Sv: Blommande lättskötta krukväxter?

Pelargoner är inne, och det finns fanatiker som tar fram nya sorter ständigt.... Konstiga blad, konstiga blommor, dvärgsorter, tulpanpelargoner, rosenpelargoner (gillar dem för att de inte skräpar alls)

Hittade en lista på några av alla sortes doftande pelargoner:

'Attar of Roses'- ros
'Brunswick'- cederträ
'Chocolate Peppermint'- pepparmynta
'Cinnamon'- kanel
'Citronella'- citron
'Dr Livingstone'- ros och citron
'Fair Ellen'- balsam
'Filbert'- hasselnötter
'Giant Oak'- gammaldags hushållstvål eller tallbarr
'Graveolens' eller 'Dr. Westerlunds blomma'- ros och citron
'Orange'- söt citrus
'Pretty Polly'- mandel
'Torento'- ingefära


Tror att väninnans mest chokladdoftande heter Dark Choccolate? Mörkla blad och fin doft.

En bieffekt när jag googlade var att det dök upp massor av recept på sockerkaka, sorbet, saft m.m.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp