Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

P

Puma

Jag bor i lägenhet med alla fönster åt väst, vilket betyder att det blir väldigt varmt i fönster (och hela lägenheten) när det är sol.
I övrigt så drar det en del från fönstrena.
Jag är ganska dålig på att komma ihåg att vattna, alternativt vattnar för mycket :p

Vilka blommor överlever ett sånt klimat? Behöver tips eftersom jag har lyckats ha ihjäl mina flesta blommor igen..
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

Novemberkaktusar, även kallade jul-/påskkaktusar är tåliga. Gröna växter med ganska tjocka blad kan också gå bra om du skyddar med persienn eller liknande när solen står på för mycket. Orkidéer kan gå bra. Jag är inte heller särskilt bra på blommor, brukar glömma att vattna, men ovanstående har överlevt i väster-fönster hemma hos oss.
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

Konstigt jag kommer in utan att vara medlem.
Det var i alla fall en länk till en sida om Svärmorstungor. Underbara växter med blommor som luktar så himla gott!
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

De där satans svärmorstungorna verkar överleva allt... sambon har ett par fula sådana som han fått av någon och därför inte kan slänga dem. Jag har "glömt" vattna dem i flera månader, glömt dem under frostnätter på balkongen och inte f*n dör de.
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

suckulenter av olika slag överlever allt (nästan)

Det är typ olika fetbladsväxter som taklök och vad de nu heter alla... Sen kan du ju ha svärmorstunga och om man vill ha något hängande finns det apsvans!

Länk till apsvans: http://www.odla.nu/krukvaxter/sedum_morganianum.shtml

Länk där du kan läsa om suckulenter och en lista på 10 vanliga: http://www.blomsterframjandet.se/website1/sd_page/145/1/index.php

hoyor passar också bra klarar sig med ganska lite vatten och är fina både med och utan blommor.

går att söka på andra växter på blomsterfrämjandets hemsida. (länken ovan)
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

Jag är ganska dålig på att komma ihåg att vattna, alternativt vattnar för mycket :p

Det är jag med, men har löst det med att ha vattenflaskor upp och ner i krukorna...
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

Mönjeliljor klaras sig bra i sånna fönster och så är de himla fina när de blommar.
 
Sv: Blommor som klarar klimatet hemma hos mig?

En helt normalt vanlig plastflaska, typ pantflaskor eller så, man fyller dem med vatten och vänder upp och ner på det hela och ställer ner öppningen i jorden, jorden skall vara fuktig när man gör detta...
10162277.jpg

10162278.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 595
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 252
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 787
Senast: lundsbo
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 707
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp