Blöt häst, går inte att få torr!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Big_lady_zola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 758
B

Big_lady_zola

Har ett problem med en av hästarna i stallet (inte min häst, utan en annans). Hon har nämligen en shettis som är blöt hela tiden, eller ja hon är fuktig när hon kommer in (så som alla hästar är när dem kommer in, om det varit duggigt, dimmigt osv) men sedan när man kommer och kvällsfodrar är hon dygnsur, ser ut som man har duschat henne, hon blir även kall av det.

Hon är inte blöt in till kroppen, utan det är utanför hon är blöt så att säga, vi har testat att troka henne med handduk utan resultat, laggt på fleecetäcke (funkat bättre, men fortfarande inte torr) + att det känns fel att lägga på ett fleecetäcke på en shettis med enormt mycket vinterpäls!

Har varit i kontakt med andra människor, och dem har spekulerat i om det kan vara att hon blir så svettig att hon blir blöt, men då tycker man att hon ska vara blöt intill kroppen eller är vi ute och cyklar??
När man tar på henne så luktar det inte häst utan krast nog surt/blöt hund!

Så vad kan det va, eller är det bara dags att raka henne? Eller har ni varit med om samma sak, och vet några tips?

Tacksam för svar då ägaren till denna ponny är orolig, för nu har hon börjat blivit kall! (inte intill kroppen)

Sv: Blöt häst, går inte att få torr!

Måste tillägga även att när man tar ute henne på morgonen är hon blöt även då, det ser ut som något sprayat med en blomspruta över henne, alltså helt "pärlig" med vatten på sig, även då inte blöt intill kroppen! :S

Skulle tro att Shettisen helt enkelt är varm. Även om den svettas kan den kännas torr intill huden, den torkar liksom inifrån. Men det kan också vara kondens, pga värmen som den avger.

Vi har en extremt varm höst just nu och många hästar har satt vinterpäls, så det är inte underligt om dom blir varma.

Jag hade en stor brusknordis för några år sedan, han svettades fast det var 15-20 minus ute, gick på lösdrift också. Man såg på långt håll vart han var någonstan då ångan stod som moln kring honom. Jag spårklippte honom, då blev det lite ventilation och han slutade svettas/ånga.

Men jag skulle vänta med shettisen, vintern har inte kommit än och den kanske behöver pälsen sen när det blir kallt. Lägg inte på några täcken och se till att ha dörrar och fönster öppna i stallet så länge. Vintern är tyvärr snart här.

Jag skulle ha klippt hästen. Jättetjock vinterpäls i ett varmt stall är ingen höjdare för en värmealstrande hårboll. En elegant spårklippning skulle jag testa först!:)

*KL

Gissar som Fiador på att shettis är för varm. Finns möjlighet att låta shettis stå med lite öppet fönster/dörr (vi haspar våra just nu på "kvartsöppet" eller halvöppet)? Kolla upp ventilationen i stallet är ett hett tips och kanske byta box ett tag med någon häst som inte besväras lika mycket så shettis kan stå närmare öppet fönster/dörr?

Vi har två stallbyggnader med helt olika ventilation (är K-märkt byggnad så vi har begränsningar på vad vi får renovera tyvärr). I stall 1 står hästarna med täcken på och "kvartshaspade" dörrar just nu och när man kommer på morgonen känns temperaturen helt ok. I stall 2 står alla hästarna (utom en som är klippt och lite frusen av sig) utan täcken över natten och med övre delen av dörrarna öppen annars blir det alldeles för varmt och även de klippta/tunnpälsade hästarna är sjöblöta på morgonen.

Min pålle tillbringar hela natten med att jobba på att ta av sig täcket om han tycker att det är för varmt så han har bara "pyjamas" dvs innetäcke om det är -15 eller värre. Helst står han utan men är det halv-varmt (dvs minus men inte så kallt som -15) så får han faktiskt ha sitt utetäcke utan foder istället. Smartast vore kanske att låta honom och den frusna hästen byta plats men de är av lite olika storlek så min pålle får liksom inte plats i den frusna hästens box.

//LillaGubben

Osedvanligt varmt och fuktigt ute gör att de med tjock päls blir sådär :)

Borrar man in fingrarna i pälsen, ned till huden, så är de varma och torra. Jag tror inte shettisen lider av det själv, men det är inte så kul med en häst som stinker våt hund :p

Avvakta lite till innan du klipper, tycker jag. Kylan ska ju komma nästa vecka :)
Alternativt klipp en smal "remsa" på sidan av underhalsen, över framben, mage och ljumske. Kanske inte så vackert, men effektivt :devil:

Gissar på att hästen är varm och svettas. Jag har klippt halva halsen på den och sett om det blivit bättre efter det, då kan hon fortfarande gå utan täcke utan att frysa.

Jag skulle ha gett mig på en halvklippning. Det är inte särskilt kallt så hästen hinner vänja sig, och om man spar pälsen på ryggen kan den även gå utan täcke även om det kyler på.

Jag hade klippt lite på hals och mellan frambenen.
Det är inte hälsosamt att alltid vara överhettad och ha fuktig päls.
Min blir likadan utan klippning.
Problemet är också att hästen svettas inifrån och aldrig torkar upp ordentligt.
När det regnar så är risken stor att hästen fryser då pälsen är fuktig och regnet kryper in på bara skinnet.
Dessutom när hästen tas in så torkar den inte över natten pga den tjocka pälsen.

VAR på kroppen är hon blöt?
Är det "på undersidan", dvs halsen, bringan, mellan frambenen, armhålorna, ljumskarna och runt bakbenen?
I så fall är hon svettig och det beror helt enkelt på att det är för varmt att ha yllekoftan på sig dygnet runt just nu. Shettisarna sätter ju en enorm päls, anpassad för att klara vinterstormarna på en ö utan träd ute i atlandten...
Om ponnyn inte tränas så kan man avvakta med att klippa den. Chansen är stor att den slutar svettas när temperaturen sjunker litegrann, vilket den borde göra när som helst nu...

OM det är uppe på ryggen den är våt så beror det på den höga luftfuktigheten som varit ett tag, åtminstone i mina trakter. När de är blöta på det sättet så är det vanligt att shettisarna inte torkar. Mer kortpälsade hästar torkar för att de avger värme som får fukten att avdunsta. Men shettisarnas päls är så effektivt isolerande så den släpper inte ut den där värmen utan behåller värmen innanför yllekoftan, medan fukten på yllekoftans ovansida blir kvar. Och DEN typen av blöt päls behöver man inte oroa sig för, eftersom fukten sitter på ytan och huden är torr.
På vintrarna ser man ofta shettisar som är snöklädda och det är också en effekt av att de inte släpper ut värmen - snän smälter inte på dem utan lägger sig kvar på yllekoftans utsida. Mer tunnpälsade hästar smälter snön med sin kroppsvärme, blir blöta och kalla...

Delvis KL.

Skriver i denna tråd istället för att starta en ny. Min shettis är också svett. Hon går på lösdrift, men det är ju så varmt ute. I natt var det minusgrader, men har ju varit mellan 6-10 grader på dagarna senaste veckorna. Jag trodde först hon rullat sig i något blött, men nu när hon varit blöt på samma ställe flera gånger så luktade jag noga, och det luktar svettig häst, inte blött eller kiss.

Hon är svett på på sidorna, ett område på några kvadrat decimeter i bakkant av bogbladet, och i övergång till bröstkorgen (där sadelgjorden sitter på sidan av hästen ungefär, eller där man lyssnar på hjärtat, kan inte beskriva bättre...). Känner jag nere i huden så är hon torr, men hon är blöt ute i pälsen. Ska man bara avvakta? Igår eftersvettades hon troligen från att ha varit med som handhäst på en tur. Går som sagt på lösdrift, och blir det kallt kommer hon ju behöva pälsen.

Om du klipper en remsa under halsen blir det som att du "öppnar" överrocken. Jag hade testat det.

Så klippte jag för ett par höstar sedan när det var väldigt varmt i oktober och hon blev väldigt svett när hon motionerades. Kanske värt att klippa så i år igen och se om det blir lite bättre för henne.

Jag tycker att det låter som att hästen svettas. Testa att klippa hals, bog och mage för att se vad som händer. Då kan hästen ändå gå utan täcke. Det är ju fortfarande ganska varmt trots att många hästar redan har satt sin vinterpäls.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 759
Senast: Korven
·
Hästvård Vet inte om tråden borde varit på utrustning egentligen? Moderator får gärna flytta den isf :bow: Min undran är alltså hur jag på... 2
Svar
31
· Visningar
5 336
Senast: skuggi
·
A
Hästvård Har någon här tips på hur jag kan göra för att få en av hästarna på jobbet torr? Han har tjock lång päls, är nordsvensk, ständigt...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?