Blötlägga havre?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nice-suprice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 929
N

Nice-suprice

Jag undrar om någon kan hjälpa mig? Min häst är allergisk mot damm och undrar om det hjälper att blötlägga havre? Men i så fall hur mycket vatten? Och hur länge kan havren stå blöt innan den blir dålig? Tack i förhand

Sv: Blötlägga havre?

Det funkar säkert jättebra! Prova dig fram med vattenmängden men se till att det verkligen blir genomblött, vatten kan man alltid hälla av om det blir för mycket.
Vi blandar havre och betfor i samma hink och det står i ca 12h, några grader under rumstemperatur

När jag hade en dammkänslig foderhäst så lät jag havren ligga i blöt i massor av vatten en kort stund, därefter silade jag bort vattnet i ett durkslag. Den tvättade havren hann torka litegrann innan utfodring, men började inte jäsa. Funkade super på just den hästen, som var jättekänslig.

Precis som föregående svarare skriver så funkar det att blötlägga maten till dammkänsliga hästar, jag gör det åxå annars hostar båda tanterna som jag har!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
857
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
689
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31