Blup på islandshäst

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Trolltyg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 5 269
T

Trolltyg

Läste just en annons där det stod "Blup-sto". När blir de det? Alla hästar har väl en blup om än en låg sådan? Vad är en hög blup? Medel? Låg? Mitt föl för i år har 112,5 i blup, vad anses om en sådan siffra?

Sv: Blup på islandshäst

Mera om Blup kan du läsa här:
http://www.icelandichorse.se/new/avel/BLUPinled.htm

Det finns mera att läsa om avel och blup hos SIF, under just avel. Med ett blup-sto menar man alltså en häst som har hög blup, och troligen att hon kan producera hingstar med tidig betäckningsrätt.

Dock räknas blupen om varje år efter bedömningar osv, så inget är skrivet i sten. Några blir höjda, vissa har till och med fått rejäla sänkningar.

Det finns även många som inte använder sig av blupen alls, det är ju ett förväntat avelsvärde. Själv skulle jag inte stirra mig blind på totalen, i en potentiell avelsmatchning är vissa egenskaper viktigare än andra - beroende på vad man vill avla och inte minst komplettera sin häst med.

Medel tror jag är 100 i blup. Har för mig att man ej rek att avla på ston under 100...
Vid 115 får en hingst begränsat betäckningstillstånd utan avelsvärdering vill jag minnas, så 115 måste väl räknas som ganska bra.
Tror att avelshingstar osv har kring 130 i blup.

Min lilla gullis har 110, ska tydligen vara lovande, men knappast hingstämne.

Runt 130 är att ta i. Orri har t ex 126 vilket är imponerande med tanke på antalet avkommor (1054 i WorldFengur, 416 bedömda), och exaktheten i hans blup - hela 100% ...

Inom hopp och dressyr ligger blupsiffrorna högre.

Att vissa hingstar får betäcka tack vare sin blup är jag med på. Men när säger man blup-sto!

Jag har hört blup-sto om ston som har haft över 110 i blup. De kan ju med en bra hingst producera hingstar som får över 115 i blup och därmed begränsat betäckningstillstånd när de är två år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 354
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi... 2
Svar
20
· Visningar
1 842
Senast: Görel
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka