BMW320 - fungerar med hästsläp?

E

Emma76

Ska byta bil och tänkte bara höra om någon av er brukar köra hästsläp med en BMW320 kombi? Erfarenheter?
Har läst om tjänstevikt, totalvikt osv. och det verkar OK, men är rädd att 150 hästkrafter blir för lite för att orka dra.
Skriv om era erfarenheter, har tidigare kört med en SAAB 95 kombi och det har fungerat perfekt. Kylinge Apollo, 1500kg är kärran vi använder. Tack på förhand!!!

Sv: BMW320 - fungerar med hästsläp?

150 hk är väl inga större problem? Det är ju det normala på 9-5:an, vad hade ni på den då?

Ja, på sommaren går det nog men inte är det någon vinterbil att dra med. Har haft en sådan.
;)
Välj något annat!!

Äh, det knäcker jag... Diesel på 140 hästar (med trimchip c a 20 hästar till men mycket mindre soppa!), tjänstevikt 2310 kg och drar 3500 kg med BE :D

Ska byta bil och tänkte bara höra om någon av er brukar köra hästsläp med en BMW320 kombi? Erfarenheter?
Har läst om tjänstevikt, totalvikt osv. och det verkar OK, men är rädd att 150 hästkrafter blir för lite för att orka dra.
Skriv om era erfarenheter, har tidigare kört med en SAAB 95 kombi och det har fungerat perfekt. Kylinge Apollo, 1500kg är kärran vi använder. Tack på förhand!!!

Vi har haft en likadan bil som du pratar om och på den var tjänstevikten 1510 och då får du dra ditt släp. Det var inga problem med att den inte orkade, nu har vi en Saab och den är mycket klenare trots många mer hästkrafter...

Ja, på sommaren går det nog men inte är det någon vinterbil att dra med. Har haft en sådan.
;)
Välj något annat!!

Men, är inte 320 bakhjulsdriven (osäker:o )? Perfekt m a o för vinterdragningar, om man inte kan/vill ha 4 WD.

Drar själv med en 523i som är en helt lysande dragbil, speciellt på vintern. Hade innan en Volvo 940 som var helt ok, men denna är betydligt bättre - starkare motor och framför allt anitspin control! :)

Men, är inte 320 bakhjulsdriven (osäker:o )? Perfekt m a o för vinterdragningar, om man inte kan/vill ha 4 WD.

Drar själv med en 523i som är en helt lysande dragbil, speciellt på vintern. Hade innan en Volvo 940 som var helt ok, men denna är betydligt bättre - starkare motor och framför allt anitspin control! :)

Finns det BMW som inte är bakhjulsdriven?
(Sambon kan bmw som sina egna fickor, men nu är han ju på jobbet...)

Jag drar både med en 535 med 180 hästar och med en Toyota som har strax över 100 häst, men med 4wd. Jag tycker båfa funkar jättebra, BMW:n blir det lite mer tryck i eftersom den är starkare, men 4wd är ruggigt bra, men då blir motorn lite klen.
Så jag tror inte alls din kombination är tokig. Kör försiktigt! :)

tycker att quattro med 200 hk är lagom:idea: , usch & fy för att dra med tvåhjulsdrivna bilar... :(

Har själv kört en boggievagn med en saab 9-5 den "simpla"varianten och det är inte att rekomendera, då den är aningens för klen, särskilt backiga vägar..
Kör nu endast fyrhjulsdrivet och det vill man ju inte gå ifrån..
Ml 270cdi samt KingCab Navara, oslagbara!:bump:
Bmwn bör väl klara av det men bensinbilar har ju lite mindre vridmoment, vilket är liksom den stora betydelsen... hästkrafter är mindre viktigt. Allt beror på hur mycket/ofta man vill tanka samt hur mycket man tänkt/planerat åka runt med häst.
Dieselskatten är ju stort minus i kanten.
:bow: Kör försiktigt, som sagt, alla med djur i släpen!:bow:

En bra dragbil har:

-Högt Vridmoment
-Långt axelavstånd
-Kort överhäng

Mig veteligen är BMW 320 bakhjulsdriven, vilken naturligtvis blir ett plus när det gäller drag, men inte så lattjolajbanlåda vintertid.

Vi får väl avvakta "mittnyajags" sambos expertutlåtande.

Själv kollade jag alla tester jag kunde hitta när jag letade dragbil i normalstorlek och till normalpris. Jag kör Subaru Legacy och är mycket nöjd.

Min kompis har en 320d visserligen en sedan men tror inte det ska vara ngn större skillnad. och den fungerar då alldeles utmärkt att dra med.
bränslesnål är den också;)
smaken är väl som baken:p
jag har oxå BMW och jag skulle aldrig vela ha ngt annat:love: :angel:

Kolla även på draget hur mycket det får dra.

Kan vara så att bilen får dra 1500kg men har en dragkrok som endast är godkänd för 1200kg, tydligen en vanlig miss enligt den bilhandlare jag besökte idag.

Vi får väl avvakta "mittnyajags" sambos expertutlåtande.

Hehe..
Frågade sambo om saken.
BMW är bakhjulsdrivet. Utom i de fall de är fyrhjulsdrivna.
Men efter en stunds funderande konstaterade han att BMW nog gjort en serie som var framhjulsdriven men att den nog blev tagen ur produktion ganska omgående.

Själv vill han nu ha en 540 iA Touring. Stor bil, bakhjulsdrivet med mkt massa och stort lastutrymme. :)
När vi träffades hade han en 320 coupe. Fast... utan drag och med M5:ans motor i... Men hade den haft drag så hade man nog inte märkt skillnad även om man krokat på fullast på kroken... :angel:

:)

Mig veteligen är BMW 320 bakhjulsdriven, vilken naturligtvis blir ett plus när det gäller drag, men inte så lattjolajbanlåda vintertid.

Inte lattjolajbans??
Det är ju det som är roligt!! :D Varför tror du kärleken åkt BMW i alla tider? Just för att bakhjulsdriften är så rolig att leka med. :D
Man får ju vara lite varsam när man har släpet på så man inte åker på sladd men annars är det ju klart bättre än framhjulsdrift.
En bakhjulssladd känns lättare att häva en en på framhjulen. Mer logisk.
Får man framhjulssläpp så går det ju oftast rakt fram.

// Anna, som just varit ute och sladdat runt och lekt med 745:an.

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 415
Senast: Liten
·
Fritid Att det skall vara så svårt att byta bil (för jag har ju inte alls några krav alls ;)) Det skall vara kombi, atuomatväxlad och ha...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: vinkelina
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 638
Senast: moonstruck
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V