Bo på landet med barn

Jag är uppvuxen på landet.

Skola upp till 5an i byn, 4 km med skolskjuts utanför gården (vände hos mina barndomsvänner i samma ålder 700 m längre ut på vägen).

Klass 6-9 låg 1.5 mil från gården. Fick cykla drygt 4 km till kollektivtrafik på morgonen resp hem på em. Den gick väl en gång i timmen fm o em typ.

Gymnasie cyklade till samma hållplats men kollektivtrafik drygt 2 min åt andra hållet.

Älskade att växa upp på landet 😍 såg inte ett enda hus 😍 lekte mest med grannarna 700 m bort dit man bara sprang över och var i skpgen resten av dagen. Hade häst från att jag var 8 år.

Hade dagmamma på bondgården bredvid när vi var små pga mamma jobbade natt annars åkte vi alltid direkt hem efter skolan. Vet inte ens vad fritids eller ungdomsgård är 😅 men det fanns såklart. Jag är 35 nu.
 
Jag själv har bott på landet med 1 mil till skolan. Men då gick linjebussarna betydligt oftare än nu. Hade 500m till busshållplatsen så det var inga problem. Nu går knappt linjebussarna längre och gården vi tittade på ligger nog 3 km från busshållplats.
Pappan kan skjutsa till skolan men slutar jobbet kl 17. Barnen är 9 och 11 (fyller 10 och 12). De vill såklart inte gå på fritids.

kanske får vi hoppa över den här gården och satsa på landet när barnen är äldre...
 
Morgonen verkar ej vara problem, men är det alla veckor som är svåra för dig att hämta?
Tänkte om de va vissa veckor som passa ditt schema och du kunde hämta övervägande och resten vara fritidsdagar tills pappan kommer.
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Vi bor på landet, ca en mil från skolan. Sambon har två barn i skolåldern som bor här varannan vecka och beroende på hur vi jobbar så kan de ta skolbussen på morgonen och ibland även efter skolan, men oftast är det fritids som gäller på eftermiddagarna. Då måste barnen hämtas på skolan. Vi har dessutom en son på 1,5 år som går på förskola ca en mil åt ett annat håll så det kan vara lite pyssel ibland att få ihop det. Men på det stora hela så fungerar det bra men man får såklart planera. Jag tror detta med att bo på landet och ha avstånd till allt helt enkelt är en vanesak. Man vänjer sig snabbt, barnen också. Vad är väl bättre än att kunna bo på landet och ha sina djur hemma ❤
 
Jag själv har bott på landet med 1 mil till skolan. Men då gick linjebussarna betydligt oftare än nu. Hade 500m till busshållplatsen så det var inga problem. Nu går knappt linjebussarna längre och gården vi tittade på ligger nog 3 km från busshållplats.
Pappan kan skjutsa till skolan men slutar jobbet kl 17. Barnen är 9 och 11 (fyller 10 och 12). De vill såklart inte gå på fritids.

kanske får vi hoppa över den här gården och satsa på landet när barnen är äldre...

Kommunerna är skyldiga att ordna skolskjuts när det behövs.Jag hade inte hoppat över gården för att jag tror att barnen inte får skolskjuts. Ta kontakt med ansvarig person på kommunen och fråga efter reglerna där. I min kommun får alla skolskjuts om de bor mer än tre kilometer från skolan. Det kan vara linjebuss eller taxi beroende på var de bor, någon enstaka blir hämtad hemma på gården då de är de enda som bor åt det hållet. Hos oss är det också så att alla får skolskjuts oavsett vilken skola de väljer, det finns dock inte så många skolor att välja på :D
 
Jag är uppväxt på landet, fick skjuts till bussen (kollektivtrafik) som tog mig till skolan 3 mil bort. Mina yngre vänner fick skolskjuts till sina skolor som låg inom kommunen.

Våra barn är uppväxta på landet och hade 4 km till dagis och skola (sedan en mil resp 3 mil i gymnasiet). Vi skjutsade till dagis förstås och även till skolan de första åren. Vi hade tillgång till att välja skolskjuts men eftersom vi föräldrar åkte samma väg på morgonen valde vi att köra själva.

Från typ andra eller tredje klass cyklade barnen till och från skolan under barmarksperioden. Ska väl tillägga att vi bodde vid en mycket lågt trafikerad väg. Visst svor nog ungarna både en och två gånger när de var tvungna att cykla hem i skitväder, men oftast gick det bra.

Men, flyttar man ut på landet blir det mycket skjutsande, det blir det. Men ack vad det är värt det i slutänden :D
 
För mig är det inte skolskjuts det stupar på. Det är när barnen blir större och vill iväg, eller om de skulle behöva bo med mig på heltid, då klarar Jag inte logistiken. Jag måste bo så det finns en möjlighet att åka buss, hur gärna jag själv vill bo avsides.
 
Vi har helt klart fördelen av att ha linjetrafiken nära, i dagsläget ligger busshållplatsen 10 meter från tomtgränsen. Vi ska flytta snart och kommer visserligen har en busshållsplats på tomtgränsen men trafikeras mindre. Men det fungerar för att ta sig till och från skolan för båda barn. Sonen fyller 15 i sommar och har fått moppe som han får köra när han har tagit moppekort. Dottern fyller 18 i sommar och räknar med att ta körkort i sommar eller till hösten.
Ja det är mycket skjutsa, speciellt om barnen har kompisar i stan, tydligen är det längre till oss än för oss in till stan. :idea: Vissa dagar känner jag mig mer som taxi än något annat.

Angående skolskjuts, kolla upp vad som gäller för just det stället och den skolan ni vill gå på. Det kan finnas möjligheter men kommunen är bara skyldig att ordna skolskjuts till den anvisade skolan om inte särskilda skäl föreligger. Kompisen fick problem när de hade delad vårdnad, kompisen fick tag i boende på fel sida kommungränsen och barnet fick inte skolskjuts hem. Det löste sig tillslut med att hen fick skjuts till sista gården på rätt sida kommungränsen och sen var det bara 1,5 km hem.
 
kanske får vi hoppa över den här gården och satsa på landet när barnen är äldre...
Fast det är ju bara ett par år kvar så kan de åka moped eller a-traktor vart de än ska. Det kommer att gå snabbare än ni tror dit. Såklart ni inte ska avstå gården!

Sen har ju allting positiva och negativa sidor, men för mig väger de positiva sidorna med att bo på landet upp hur mycket som helst. Det är ju en helt annan livskvalitet.
 
Jag själv har bott på landet med 1 mil till skolan. Men då gick linjebussarna betydligt oftare än nu. Hade 500m till busshållplatsen så det var inga problem. Nu går knappt linjebussarna längre och gården vi tittade på ligger nog 3 km från busshållplats.
Pappan kan skjutsa till skolan men slutar jobbet kl 17. Barnen är 9 och 11 (fyller 10 och 12). De vill såklart inte gå på fritids.

kanske får vi hoppa över den här gården och satsa på landet när barnen är äldre...
Det är ju som hos oss det (busshållplatsen alltså). Inga problem. Går att cykla om de ska iväg vid andra tillfällen än till skolan t ex. Fråga hos kommunen om skolskjuts innan ni ratar idén tycker jag.
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.

Jag har aldrig bott på landet. Uppvuxen i stan med den frihet det innebär att själv kunna ta sig till och från skola, kompisar och affärerna i stan.

Men jag ser det så här:

Det finns fördelar och nackdelar med allt. Om gården innebär en massa positivt för föräldrarna men inte för barnen så tycker jag nog att man ska fundera en gång till innan man fattar beslut som gör deras liv jobbigare/tråkigare/svårare att umgås med kompisar/byte av skola etc. Men om gården innebär att de får en massa utav det de också t.ex. egen häst, kunna rida mer och allt vad som ingår i det så är det ju mycket möjligt att barnen känner att det är värt det.

Bara för att föräldrarna tycker att gård på landet är en idyll så behöver inte barnen tycka det. Sen kan de ju absolut också älska det! Jag hade älskat det om det hade inneburit att jag fått en egen häst istället för att bara få rida 1 gång per vecka på ridskolan. Men om det bara inneburit mindre möjlighet att umgås med mina vänner, lång pendlingstid och allt annat fortsätte som vanligt så hade jag nog inte trivts så bra.

Så det du måste fråga dig själv är:
-Hur kommer livet ändra sig för barnen? Positivt och negativt. Anser barnen att det positiva överväger? Är de medvetna om den förändring det kommer att innebära? Vad tycker de om det nu så här i förväg?
-Kommer ni att hinna/orka köra dem dit de vill/behöver bli skjutsade? Vad kommer detta att kosta i tid och pengar? Anser du att det är värt det?
-Kommer det erbjudas skolskjuts till den nuvarande skolan barnen går på? Eller kommer de behöva byta skola alt. bli skjutsade av er varje dag? Funkar detta för er, era jobb och dem? Kommer ni klara av att skjutsa dem till nuvarande skola om kommunen ändrar busslinjernas dragning? Det händer lite då och då att jag läser i tidningen om familjer där det funkat bra med buss till skolan i flera år och sen ändrar bussbolaget sina linjer p.g.a. att för få åker med linjen. Sen står familjen där och gråter ut i tidningen om att barnen inte längre kan åka buss till skolan. Barnen går då oftast på en annan skola än den som kommunen erbjuder skolskjuts till. Skolan är väldigt viktig i barnens liv. Att barnet får gå på en skola hen trivs på är guld värt. För mig som har ett barn som vantrivts på sin skola och sen lyckades få plats på en annan skola som hen nu trivs jättebra på har sett skillnaden och inget hus i världen hade varit värt att behöva tvinga iväg ett ledset barn med ont i magen till skolan varje dag.
 
Jag själv har bott på landet med 1 mil till skolan. Men då gick linjebussarna betydligt oftare än nu. Hade 500m till busshållplatsen så det var inga problem. Nu går knappt linjebussarna längre och gården vi tittade på ligger nog 3 km från busshållplats.
Pappan kan skjutsa till skolan men slutar jobbet kl 17. Barnen är 9 och 11 (fyller 10 och 12). De vill såklart inte gå på fritids.

kanske får vi hoppa över den här gården och satsa på landet när barnen är äldre...
Hur är vägen (trafikmässigt) mellan gården och busshållplatsen?
Min tanke var med den frågan är att man tar med cyklar på morgonen och ställer vid busshållplatsen, sen får dom vänta in varandra och åka buss tillsammans hem och cykla sista biten. Är det möjligt? Även vintertid?
Förutsatt att dom inte får skolskjuts alltså.
Har du pratat eller kollat med kommunen?
 
Efterlyser er som bor på landet och har barn i skolåldern. Hur löser ni logistiken? Hur långt har barnen till skolan och hur kommer de dit och hem?

Vi längtar ut till landet för att kunna ha hästarna hemma. Barnen är 9 och 11. Går inte på fritids utan tar sig hem själva. Bor ca 1 km från skolan.
nu har vi hittat en fantastisk gård aom skulle passa oss som handen i handsken. Men den ligger 1 mil från stan. Inga direkta bussförbindelser. Jag jobbar dag, kväll och natt. Sambon 8-17.
i bästa fall kan de nog få skolskjuts men köper vi gården kommer de tillhöra en annan skola (dock ligger den lika långt ifrån som deras nuvarande gör och det är den de kommer gå på sen i högstadiet så skolbyte är inte aktuellt). Jag är lite dålig på regler för skolskjutsen, men det går ju ta reda på.
Vi bor 15 km från närmaste stad där barnen går i skolan. De åker skolbuss dit och hem. Förskola och fritids har vi ynnesten att ha inom gångavstånd (ett föräldrakooperativ).

I övrigt så blir det ju en del skjutsade såklart men för mig är det inget stort problem. Det är ju såhär vi vill bo. Själv är jag uppväxt i en Stockholmsförort och vantrivdes så långt tillbaka som jag kan minnas. Ser det som en fantastisk förmån för barnen att få växa upp i den här miljön, om de sen kommer vara av samma åsikt när de blir äldre får väl tiden utvisa.
 
Nu har vi varit i kontakt med kommunen. Barnen kommer inte bli beviljade skolakjuts i form av taxi. Detta eftersom de inte skulme gå på den skola de skulle tillhöra om vi flyttar (typ lika långt till den nuvarande som till den de skulle tillhöra). Däremot skulle de få varsitt busskort. Men, det går ingen kollektivtrafik där. Personen i kommunen avrådde oss från att flytta dit med tanke på den usla kommunikationen. O_o
Vi tackade nej till gården idag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Vi har tittat på ett nytt bostadsområde mitt ute i ingenstans. Skolskjuts-tills-barnen-gått-ut-gymnasiet-långt från samhället. Mina barn...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Amha
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp