Bockande häst i galoppen

Om man kan utesluta allt annat, sadel, smärta och så vidare, så kvarstår ridningen.

Du beskriver att hästen är het, vill springa iväg, kör upp huvudet, och bockar. Allt detta kan vara konsekvens av bristfällig ridning. Precis som Elo beskrev här ovan så är det vanligt att man försöker hantera sin laddade häst genom att bromsa, och än värre hålla, med handen. Det ger ofta resultatet att hästen blir hetare och starkare, och försöker man hålla fast den kan den bocka eller till och med sticka för att försöka komma fri.

Om din häst varit tävlingshäst tidigare och i god kondition kan man tänka att den är van vid en viss träningsnivå och "behöver" aktiveras och tränas för att må bra i kropp&knopp. Du behöver lära dig att förvalta din häst, det är säkert en hel del teknik som fattas utifrån det du berättar.

Du behöver en bra tränare som kan hjälpa dig, och gärna flera dar i veckan till att börja med, så att ni kan bryta den inslagna linjen och hitta en ny väg.

Med en av mina heta hästar jobbade jag själv tex. bara i skritt de första månaderna, för att jag skulle kunna lära mig få hejd på honom. Jag red honom i alla gångarter ute och som uppvärmning, men allt arbete var i skritt och bestod mest av skritt-halt-skritt-halt, på böjda spår så jag hade hjälp av spåret också för att få kontroll över honom. Han blev min finaste dressyrhäst med tiden, men i början såg det ofta mer ut som fullt sken än dressyr😁.
 
Du skriver att hästen bockar första galopp fattningen och inte sen. om jag förstod dig rätt? För mig låter det då som att det är du som påverkar hästen. Antingen spänner dig, försöker hålla in hästen redan innan galoppen börjar eller liknande.
 
Så jobbigt när hästar inte kan prata med en. Här kommer lite mer utförlig information om han. Han har både haft en sadelprovning så ingen problem där, massör som även konstaterade att ingen var fel. Samt en besiktning med inga anmärkningar🙌🏻 Bockningen är inte det som är största problemet😅 utan det är att få han lugn under och efter.
Han är EXTREMT arbetsvillig och älskar att jobba. Han kan gå från super pigg till att man släpper tyglarna och han går ner till en sakta skritt. Duktig häst🙌🏻
Men sen kan det också vara att innan oss så har han aldrig haft på sig en dressyr sadel tidigare🤔
Du får ge det tid och kämpa på så som tränaren rekommenderar :)

Jag hade nog lagt upp passen så att jag gör travarbetet först och galoppen sist, dumt att hamna i konflikt om man vet att den speedar igång efter galoppen. Om den slappnar av när man ger långa tyglar så hade jag nog övat på galoppfattningar (kanske från skritt?), bara ridit några få språng (så många språng ni fixar lugnt och kontrollerat), sedan saktat av till skritt och gett lång tygel så att den lugnar sig. Sen upprepa hela proceduren x flera.

Galoppfattningar stärker hästen så det är bara bra att göra så många som möjligt under ett pass. Ofta är det lättare att få till en bärig galopp när man fattar från skritt så det kan vara bra att prova. I början kanske du bara kan rida ett galoppsprång lugnt innan ni saktar av men med tid kommer du kunna öka med fler och fler språng.

Om du aldrig låter hästen speeda igång utan hela tiden förekommer den och saktar av innan så kommer den nog lära sig snabbt. Det är toppen att den lugnar sig så fort den får lång tygel, det kan du utnyttja för att få den att komma ner i varv mellan varje galoppfattning. Skritt - galoppfattning - galopp något eller några få språng - skritt lång tygel. När den är lugn - upprepa.

Och var noga med att du inte blir för stark i sätet eller sitter och klämmer med benen eller så. Stadigt men neutral i sitsen så att du inte omedvetet driver på.
 
En väldigt bra övning som Göran Yogi Breisner höll för mina vänner och mig en gång i forntiden var att ställa upp flera hinder på ca 50 - 70 cm, huller om buller på banan. Aldrig så det gick att rida två på rak linje utan du var tvungen att svänga varje gång och tätt så det inte finns plats att ladda i galopp efter ett hopp.

Skritta runt mellan hindren, sväng för skänkel och lång tygel medan du kryssar dig fram så han lyssnar på dig. När han är lugn styr på ett hinder, fortfarande i skritt, låt honom ta några travsteg och hoppa. Bryt direkt av till skritt igen och sväng efter hindret, fortsätt skritta runt och sväng för skänkel med lång tygel. När han lyssnar skritta mot nästa hinder, låt honom ta ett par travsteg och hoppa, sväng direkt och bryta av.

Våra hästar gillade övningen, vi hade väldigt roligt när vi red och även de som kunde bli heta koncentrerade sig och lyssnade på ryttaren då det hela tiden hände saker. :up:
 
Du får ge det tid och kämpa på så som tränaren rekommenderar :)

Jag hade nog lagt upp passen så att jag gör travarbetet först och galoppen sist, dumt att hamna i konflikt om man vet att den speedar igång efter galoppen. Om den slappnar av när man ger långa tyglar så hade jag nog övat på galoppfattningar (kanske från skritt?), bara ridit några få språng (så många språng ni fixar lugnt och kontrollerat), sedan saktat av till skritt och gett lång tygel så att den lugnar sig. Sen upprepa hela proceduren x flera.

Galoppfattningar stärker hästen så det är bara bra att göra så många som möjligt under ett pass. Ofta är det lättare att få till en bärig galopp när man fattar från skritt så det kan vara bra att prova. I början kanske du bara kan rida ett galoppsprång lugnt innan ni saktar av men med tid kommer du kunna öka med fler och fler språng.

Om du aldrig låter hästen speeda igång utan hela tiden förekommer den och saktar av innan så kommer den nog lära sig snabbt. Det är toppen att den lugnar sig så fort den får lång tygel, det kan du utnyttja för att få den att komma ner i varv mellan varje galoppfattning. Skritt - galoppfattning - galopp något eller några få språng - skritt lång tygel. När den är lugn - upprepa.

Och var noga med att du inte blir för stark i sätet eller sitter och klämmer med benen eller så. Stadigt men neutral i sitsen så att du inte omedvetet driver på.
Detta låter som en jätte bra övning🙌🏻 Tack så hemskt mycket🐴
 
En väldigt bra övning som Göran Yogi Breisner höll för mina vänner och mig en gång i forntiden var att ställa upp flera hinder på ca 50 - 70 cm, huller om buller på banan. Aldrig så det gick att rida två på rak linje utan du var tvungen att svänga varje gång och tätt så det inte finns plats att ladda i galopp efter ett hopp.

Skritta runt mellan hindren, sväng för skänkel och lång tygel medan du kryssar dig fram så han lyssnar på dig. När han är lugn styr på ett hinder, fortfarande i skritt, låt honom ta några travsteg och hoppa. Bryt direkt av till skritt igen och sväng efter hindret, fortsätt skritta runt och sväng för skänkel med lång tygel. När han lyssnar skritta mot nästa hinder, låt honom ta ett par travsteg och hoppa, sväng direkt och bryta av.

Våra hästar gillade övningen, vi hade väldigt roligt när vi red och även de som kunde bli heta koncentrerade sig och lyssnade på ryttaren då det hela tiden hände saker. :up:
Skrev lite fel ser jag, han kommer landa i galopp efter han hoppat, men du ska svänga och bryta av till skritt direkt och sedan skritta runt innan du vänder upp mot nästa hinder. Fördelen med låga hinderhöjder är just att de kan skritthoppa dem men det gör inget om han tar några travsteg de sista meterna innan hindret.
 
Alla problembeteenden har en anledning och det kluriga är att lista ut vad som ligger bakom. Som någon skrivit så kan det vara flera faktorer som var för sig inte är ett problem var för sig men blir ett problem tillsammans.

Tyvärr säger min erfarenhet att hästar som springer inte använder bakbenen till att bära/bromsa upp och vad det beror på? Ptja, antingen så är de ridna på ett sätt att bakbenen bara fått jobba påskjutande eller så finns det något i bakbenen som gör att hästen undviker att bära/bromsa pga smärta.

Det låter som en situation man inte tar sig ur på egen hand med lite tips från nätet utan ta hjälp av utbildad personal. Det tar tid att hjälpa hästar ändra rörelsemönster, speciellt om man inte är van vid det sedan innan. Devisen "man måste krypa innan man kan gå" stämmer ganska bra i det här fallet. Stanna hästen mjukt för sitsen samma sekund som den "rinner iväg" varesig det är i skritt eller trav, låt den stå på lösa tyglar och börja sedan om. Ju nogrannare du är med detta desto bättre effekt kommer du ha. Felet många gör är att hoppa över det, acceptera att hästen rinner iväg och blir framtung, gå vidare till svårare saker utan att ha grunden stadigt lagd och sen fundera på varför det inte blev bra den här gången heller. Är du inte nöjd med din tränares lösning och tror att någon annan kan lösa det bättre, byt tränare. Men du behöver ha en tränare.
 
Du skriver att hästen bockar första galopp fattningen och inte sen. om jag förstod dig rätt? För mig låter det då som att det är du som påverkar hästen. Antingen spänner dig, försöker hålla in hästen redan innan galoppen börjar eller liknande.
Jo absolut kan det vara så, han kan bli väldigt irriterad när jag inte sitter stilla under galoppen. Det har jag blivit bättre på😋
 
Den häst jag är fodervärd för gjorde också så, bara i fattningen spratt hon till. Också frisk och u.a.
Efter en tid förstod jag att hon inte var riktigt utbildad, hon blev irriterad när hon inte fattade vad hon skulle göra. Så jag började träna galoppfattning, först i uppförsbacke genom att lägga tyngd på ena skänkeln och säga GA-LOPP. Nu kan hon fatta galopp utan små bockningar och skutt, på rakt spår med mig sittandes ner i sadeln. Hon reagerar bäst på rösten och sätet än så länge, och det är stort framsteg! Att slippa behöva stå i lätt sits/djup lätt sits varje gång vi ska galoppera :)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp