Böcker inom foto, Photoshop etc.

Mammadutt

Trådstartare
Jag tycker det finns så sjukt mkt böcker inom foto och redigering så jag tänkte kanske det finns specifika tips här på Buke vilka böcker som är bra?

Har fotoshop Cs3 men kommer investera i Cs4.
Har Nikon D300.
Jag ska börja fota i RAW, inte en dag för sent för nu har jag kalibreringsverktyg påväg hem och en ite bättre skärm (Eizo).

Så tipsa mig gärna om bra böcker, jag är så senil att jag lär mig saker via nätet och mun till mun... men jag glömmer gärna saker fort så bra pedagogiska böcker är alltid bra att ha!

Tänkte skicka önskelista till jultomten :angel:

Sv: Böcker inom foto, Photoshop etc.

Nu har jag visserligen bok till en annan version, men till photoshop finns det en bok som heter "photshop bibeln". Vet inte om den finns till den version du har, men den tyckte jag var riktigt bra.

ahhh ska kika in den.... denna bokdjungeln... finns så himla mkt men svårt hitta recensioner tycker jag..... :)

Det kan alltid finnas bra böcker på bibloteket.

Sen även har dom börja gett ut en tidning som enbart handlar om photoshop som jag köpt. den är super bra! det är andra tidnigen ute nu iaf så det kan jag verkligen rekomender:)

Jag har börjat läsa i Understanding Exposure av Bryan Peterson, den är läsvärd, lätt och för alla att läsa. Saker man kanske redan vet men jag som är senil behöver denna påminnelsen, nu har jag vågat lämna bländar och slutarförval och kört helmanuellt några ggr :)

Förresten, hur fixar man kalibreringstjosan? Jag tror att jag har en skärm som är (iaf hyfsat) korrekt i färger och så nu, men gah, det är den säkert inte.

(helmanuellt har jag kört med från dag 1 :angel:)

man köper kalibreringsverktyg hehe jag har mitt här men har inte kopplat in det än, måste ominstallera nya datorn igen först... hehe. Jag antar att man pluggar in skiten, installerar nån skiva och ser till att ha bra ljus omkring sig haha.... jag är totalt ny på detta med kalibrering :rofl:

Jag har bara kört bländar eller slutarförval..... jag har inte ens TESTAT helmanuellt för jag trodde man va tvungen ha en ljusmätare och räkna själv.... hahaha kameran indikerar ju för sjutton om man över eller underexponerar.... :angel: vaddå iq-fiskmås! Nu måste jag bara lära mig vitbalansera och ljusmäta på bästa sätt.... (latmask-AB :angel: ) har bara kört auto tidigare.... har inte direkt haft ork att vara så noga i.o.m att jag varken haft kalibrerad skärm eller börjat med RAW (RAW skippade jag ju för skärmen ändå återgav helt fel färger hahaha) men nu jävlar, nu ska det bli ordning och reda :)

Vart köper man och hur mycket brukar det kosta ungefär?
Hm... kanske man kan önska sig i julklapp....

Jag blir knäpp av att INTE köra med manuellt läge. Mest för att min kamera (och alla jag testat) överexponerat om man kört med något annat och jag är ALLERGISK mot överexponerade bilder. (utöver det så har jag extremt kontrollbehov :p)
Finns ju vitbalans-auto att ställa in om man är lat och ljusmätningen är simpel ;)

Förövrigt vill jag gå på fotopromenad med dig någon dag :p

hehe jag märkte hur mkt roligare det är med helmanuellt fast jag tycker bländar och slutarförval har funkat bra på alla kameror jag haft över eller underexponerar bara där det liksom gör det hur som.... typ i snö men det vet man ju i förväg och kompenserar. haha. Jag köpte mitt kalibreringsverktyg på cyberphoto. Heter Spyder 3 Pro, finns nån billigare som också ska vara helt okej... och så finns det ännu dyrare.... min kostade 1685 kr, den billigare kostar 895 kr kolla under cyberphotos meny "fototillbehör" :)

Hehe fotopromenad, då måste det va varmare ute.. hehe annars fryser både kamera och framförallt fingrarna :rofl: brrrrrrrr...... (har en D300 nu om du missat det.... D90 fick lillebror i en jävligt generös för tidig julklapp haha)

haha, jag blir så förvirrad av sådan där kompensationstjosan :p
Ska kolla lite på cyber.. Det är verkligen "bra att ha-grej"..

På med lite varma kläder bara! Jag är ute nästan varje dag ;)
(och jag skulle kunna göra nästan vad som helst för en D300.. jag har drömt om den kameran sen den dag den släpptes och har blivit helförälskad när jag provat den, framförallt med mitt 80-200/2,8. JAG VILL VARA RIK!)

hehe :P ja jag fryser sällan men kameran och fingrarna haha jag fotar typ ALDRIG ute på vintern för när jag gjorde det sist hade jag så ont i fingrarna att jag inte kunde böja dom :rofl:

Om du tar min hund i 6 månader och uppfostrar henne exemplariskt ska jag köpa en D300 åt dig ;) :angel: :rofl:

Haha!
Håll bara i kameran när du verkligen fotograferar och ha på VARMA vantar när du inte håller i den så går det kanske bättre? Annars ÄR det faktiskt möjligt att lära sig manövrera kameran med klumpiga vantar (men nja, det är ju inte lätt :p)
jag älskar att fotografera på vintern :D

Sure! När kan jag hämta henne? :p

Haha :rofl: du kommer kräva en D3X eller än värre om du ska ha hunden i 6 mån :rofl:

Jag brukar inte kunna sluta fota när jag väl börjat = fingrarna hinner trilla loss :angel: Försöker öva på min jäkla blixt men mitt motiv (dottern) är pissed off på mig just nu "mamma sluta fooooota" :rofl: Men ut med huligan å fotoutrustning nån dag det är närmare 0-grader kanske? hehe

Haha, jag vill inte ha fullformat så du kan vara lugn ;) Dessutom gillar jag inte vertikalgreppet på D3-modellen, så om jag skulle vilja ha något mer avancerat än D300 så skulle det vara D700 med BG :p

Fota vovven då? ;) I slutet på nästa vecka så åker jag till Sthlm. Vi får alltså hålla tummarna för närmare 0-grader till helgen.

Will you never come back? :cry: haha
Till helgen är det lite rulljans här jag fyller tydligen år imorn och ska tydligen ut och dricka vin med mamma på lördag men söndag om jag lever hoppas jag såna fall på varmt väder :banana:

F.ö blir jag impad att jag kommit så långt att jag fotade manuellt och med extern blixt igår... inte för att jag fattade så mkt vad man "ska" ha för inställningar....

F.ö vill jag ha batterigrepp men guuuud i himlen vad det rullar pengar.... batterigrepp, stativ, kulled, snabbfäste, trådlös utlösare.... behöver också ny väska..... det är verkligen INTE kameran som är det dyra.... :rofl: försöker överleva utan de grejerna ett par månader till... sen "behöver" jag såklart fler objektiv.... jag vill också ha ett 80-200/2.8 men verkar svårt få tag i fint exemplar, det är den sista versionen man ska leta efter? Inte skjutzoomen utan det andra (eller typ femte versionen menar jag ju).... djungel!!!

Ang fota vovven, puuuuust, gammeln vägrar se glad ut och titta mot kameran, valpen sitter inte stilla hon vill slicka på kameran eller äta upp den :rofl:

Jorå, men det kanske inte blir förrän i slutet av januari :p
Grattis i förskott då ;) Du har inte önskat dig ett BG i födelsedagspresent då?

Finns dina bilder på någon hemsida? Jag kan inte minnas att jag sett någon bild som du fotat någonstans och börjar bli väldigt nyfiken!

Jag hade tur och fick mitt 80-200 för 6500kr. Det brukar finnas en hel del till salu ute, fast inte alltid AF-S modellen.. Vad jag hört så ska det inte vara någon jättestor skillnad mellan dem om man bara ser till skärpan, men när jag fotar hundarna vill jag ha blixtsnabb fokusering, därför fick det bli dyraste modellen.
Jag önskar mig ett fast 20mm-objektiv.. Jag älskar den brännvidden... Varför ska allt vara så dyrt?

Näe jag har ju inte önskat mig det, jag får ändå aldrig vad jag önskar mig hahaha.....

Jag har tappat alla mina foton som inte är på dottern i datakraschen i somras :P hade bara hennes foton på extern hårddisk... haha och dom fotona är inte direkt konstnärliga... men men ska nog skaffa mig en fotoblogg eller nått sånt sen då jag börjar känna mig mogen haha :angel:

Ja alla kameraprylar är verkligen svindyra... jisses.... jag hade ju som tänkt köpa bara nikkor där ett tag men... hmmm..... alltså det är ju sjukt dyrt... och så bra är jag inte än... och när jag är bra nog att prestera fint med billigare objektiv kanske jag får tänka om haha....

Haha :p Det enda jag önskat mig (hittills) är minneskort och det vet jag att jag ska få. Ska passa på att önska mig kalibreringstjosan också, om inte annat kan jag nog få lite pengar som bidrag för att köpa det...

Ouch.. Datakracher är aldrig kul. jag har en extern hårddisk som jag i stort sett aldrig utnyttjar. MEN jag hittade några filmklipp på valpis från när hon var 16 dagar där som jag trodde var borta för all framtid! Jag ska nog sortera lite och sedan börja utnyttja den ordentligt...

Kan du inte starta en fotoblogg nu? Kostar du på dig svindyr kamerautrustning borde du ju ha hyfsad koll i alla fall ;) Fotosidan är du ju medlem på iaf, jag har hittat dig där, men du hade inte lagt upp bilder om jag minns rätt.

Vilka objektiv har du i nuläget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka