Böcker om shaping

Trani

Trådstartare
Jag vill ha tips på bra böcker om shaping! Vill ha någon som är väl genomarbetad, grundläggande och full med instruktioner på övningar. Behöver i och för sig inte vara samlat i en bok, jag läser gärna flera.

Kan tillägga att det är katten jag ska träna, men frågar här eftersom jag gissar att svaren nog inte blir lika många på Katt... Därför vill jag gärna ha böcker som inte är helt fokuserade på att träna just hund.

In med era bästa tips på böcker om ämnet!

Sv: Böcker om shaping

Jag har redan börjat lite smått med sitt, vilket funkar mycket bra. Katten i fråga är enormt matglad (skitfet kastrat) och därmed barnsligt enkel att motivera. :D

Fast klickerträning är ju alltid klickerträning, vare sig vilket djur man klickertränar :D! Så du skulle kunna läsa böcker som riktar sig mot hund, och bara överföra det till din katt. Det viktigaste är ju bara att hitta bra förstärkare, och har man en tjockiskatt så är det ju rätt lätt ;).

Jag skulle rekommendera att du tittar på canis.no (klicka till svenska sidan), där har de otroligt många bra böcker om klicker och shaping. På rak arm skulle jag rekommendera

• Klickerträning för din hund
  • Skjut inte hunden
  • Hund och delfin
  • Klickerglädje! 110 frågor och svar om klickerträning!

Lycka till :laugh:!

Har inga tips på böcker, men har alltid fått höra att katter ska vara hopplösa att lära. Då var jag tvungen att testa ;), Gäsper "sitter & går fot", halt, sitter fint innan han får något och tittar i ögonen innan han får mat. Kör på och lycka till.

För mig som shepingnörd är K Pryor:s "Skjut inte hunden" bibeln i sammanhanget.

Hon lär ha shejpat ner en katt från ett träd.

även hennes andra bok, reaching the animal mind, är väldigt bra.

Självklart är katter träningsbara, sen kan de vara väldigt svåra;) (Min honkatt hatar klickerträningen. Hon förstår inte poängen med att göra saker för att få mat. Ser mig som en defekt godismaskin... Hennes bror däremot tycker det är jättespännande.)

/Migo
stort fan av Pryor

Senast ändrad:

Den verkar vara ungefär vad jag är ute efter! Ska beställa den och om jag gillar den så kommer jag def kolla upp fler böcker av henne.

Tack så mycket för tipsen! :bow:

även hennes andra bok, reaching the animal mind, är väldigt bra.

Självklart är katter träningsbara, sen kan de vara väldigt svåra;) (Min honkatt hatar klickerträningen. Hon förstår inte poängen med att göra saker för att få mat. Ser mig som en defekt godismaskin... Hennes bror däremot tycker det är jättespännande.)

/Migo
stort fan av Pryor

Vad tycker hon om shejping för att få tex boll/lek då?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 976
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 811
Senast: Pilot
·
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en... 2
Svar
25
· Visningar
2 671
Senast: Motacilla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 245
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka