Bockhov föl

Neko

Trådstartare
Jag har ett 2 månaders föl som tenderar till bockhov vänster fram. Vi är kopplade till en klinik som ordinerat vila och promenader på hårt underlag (och så har vi gjort i 3v) då hans tillstånd inte är så "allvarligt" vill hovslagaren prova denna väg först och utvärdera. Vilket låter logiskt för mig... MEN: uppenbarligen finns det lika många sätt att behandla bockhov som det finns hovslagare :crazy: saker som jag har fått höra:
-"det är ingen idé att göra nått, de kommer aldrig att bli bra släpp de på bete och ta semester"
-"resultatet är helt beroende av hur engagerad ägaren är"
-"han ska stå på mjukt underlag och absolut inte belasta benet"
-"operation är det enda som fungerar, gör det på direkten"
-"plasta honom nu, senare kommer de inte göra någon skillnad"
-"plasta honom inte nu, för sen del av fölhoven som är kvar kommer deformeras"

Så min slutsats är att det egentligen inte finns något bra sätt att behandla bockhov! Vill ju ha en häst som håller i framtiden, känner mig hjärtligt less på detta alleredan :yuck:

Hur har ni behandlat era föl? Vilket resultat har ni fått?

Sv: Bockhov föl

Uppkomsten av en bock hov har ALLTID ett primärt trauma, antingen i ytliga/djupa böj senan eller gaffelbanden v.s. den muskel som fäster in i respektive sen apparatur. På föl kan även obalans mellan tillväxten av skelett v.s. muskulatur likväl en långvarig "påtvingad" överaktivitet som på det outvecklade fölet resulterar i mjölksyra med stela muskelgrupper som följd.

Mitt råd är kontrollerad vila på mjukt underlag och kontrollerad rörelse på hårt underlag i många korta intervaller dagligen, under inga omständigheter någon form av kraftfoder eller fri tillgång på grönt färskt gräs (gäller både sto samt föl) under två veckors tid. Har ingen förbättring skett så bör man nog rådfråga veterinär om inte smärtstillande samt muskelavslappande medel bör sättas in eventuellt i samban med att man mekaniskt förlänger hovens tådel för att därigenom se om den extra påtvingade töjningen av sen apparaturen kan leda till en mer permanent flexning.

Jag anser att det råd som hovslagaren har rekommenderat att först prova låter både sunt och vettigt,, allt för ofta har man sett helt hysteriska snabba korrigeringar/operationer som tyvärr mer sällan lett till en lång framtida hållbarhet och välbefinnande.

P.S. Tänk på att alla föl behöver under sitt första levnadsår ha täta kontroller från berörd hovslagare där man gör små korrigeringar ofta i stället för stora korrigeringar sällan.

Lycka till.

Att du fått olika svar beror nog helt enkelt på att olika saker hjälper olika föl.
Vissa blir hjälpta av att plasta tån, andra blir hjälpta av "högklackat" så de kan belasta hela hoven och avlasta senor och muskler.

Oxytetracyklin hjälper många som över en natt men jag tror din är för gammal för att prova, vill minnas att de skulle vara yngre, du kan ju kolla med veterinär.

Dock så håller jag helt och fullt med coari om begränsa tillgången på foder samt vila och promenader och stretching.

Jag har sett flera som är opererade och snabbt blivit bra, och inte haft några med av operationen i sin tävlingskarriär (ridhästar). Även sett någon som var för "bra" för operation men inte blivit bra, togs bort senare som 2-åring.

Smärtstillande/antiinflammatoriskt är såklart en tanke men magarna är så känsliga på de små så det är en balansgång!

Skulle vara intressant med en bild för att se hur det ser ut.
Jag har nog några gamla bilder före - efter operation om du vill se. Skicka PM med mailadress i så fall. Lycka till!

Magsår orsakat av medicin och diarée pga att fölis börjat stoppa i sig saker annat än mjölk kan ju skilja sig en del åt. Dessutom är ju denna 2 mån. Magsår kan vara ack så tråkigt på en fölunge. Den balansgången är veterinärens beslut.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 135
Senast: Mint
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 884
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna... 2
Svar
34
· Visningar
2 919
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Hej! Finns det någon som har erfarenhet när det gäller bockhov? Vår hovslagare var ute hos oss igår och sa att vår häst hade för höga...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Tyrsson33
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka