F

fantastic

En vän ringde till mig i veckan och berättade att hennes ena fölis fått bockhov. Jag vart lite nyfiken eftersom jag har egen fölis och undrar nu varför och hur uppstår bockhov. Vet att jag både läst och hört om det men det verkar vara som bortblåst i mitt lilla huvud just nu. :o :)
 
man vet egentligen inte vad det är för mekanismer som gör att vissa föl får bockhov men inte andra. Ses ofta på snabbväxande föl, om jag inte minns galet... (orkar int eleta reda på mina anteckningar i ämnet just nu...)

Det som händer är att ytliga böjsenan av någon anledning blir för kort, eller möjligen kontraherad (sammandragen), så att hästen börjar gå på tå. DÅ nöts tån ner hårt samtidigt som trakten växer och plötsligt är hela hoven lika hög, alltså lika hög fram som bak...
 
Är det något speciellt man ska se upp med? Kan man se några tecken på att det är på gång? Enligt henne hade fölis det bara en dag och jag vart lite orolig för egen fölis.
 
Det ÄR just så man brukar upptäcka det, helt plötsligt står fölungen "på tå", på ena eller båda frambenen.
Håll bara koll, helt enkelt. Mer kan du inte göra.
 
DEt kommer oftast på föl som växer fort. Man kan hålla koll och har du en duktig hovslagare så märker han det tidigare än du. Har själv haft den tendensen på 2 föl men det upptäckte hovis så vi stretchade fölen försiktigt varje dag och nu är de helt normala :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 639
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 936
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp