Böckman vs Thule

Madde_padde

Trådstartare
Vad skulle ni välja? För och nackdelar?

Jag vet iofs inte alls hästen väger närmare 700 kg. Vill att hon ska åka bra, 174 hög. Har även kollat boj. Självklart boogie gärna sadelkammare och en max gräns på 75 000 ungefär.

Förslag? Hjälp!! O_o

Sv: Böckman vs Thule

Jag har för lite erfarenheter av Böckmann för att säga varken bu eller bä.
Thule tycker jag är kanonbra släp så jag hade valt en sån.
Boj får dissen av mig alla dagar i veckan.

Du behöver oavsett märke välja en extra stor modell om din häst skall åka bekvämt.

Jag har en Böckmann Big Champion, särskilt anpassad för stora hästar. Extra bred, lång och hög samt högre mellanväggar så de får stöd. Är väldigt nöjd med den. Totalvikt på 2400 så om man vill går det att lasta två 700 kg hästar.

Nu hittar du på
Jag har en böckmann duo där min 175cm rejäla halvblod åker med god marginal.
Kompisen har ett likadant fast med sadelkammare där hennes 178 cm halvblod får plats.
Mitt Böckmann kostade 50 000:- med mjuk mellanvägg dock utan sadelkammare (tror det var 5000:- till isf)

Och jag tycker det blir för trångt i standardstl, de får dessutom bättre stöd med högre mellanvägg dvs de åker säkrare.

Varför välja en mindre transport när man har en så stor häst och det finns modeller som är designade för större hästar?

Senast ändrad:

Lite halvt lån.

Hur tror ni andrahandsvärdet blir på dem? Är de värt att köpa ny? Jag älskar nuvarande star trailer därav väldigt sugen på thulen som är väldigt väldigt lik mitt!

Tittade på båda alternativen under GHS. Fanns ingenting som imponerade med Bäckman, så hade lätt valt Thule.

Sv: Böckman vs ThuleBoj, thule, böckman?

Ja de var ju där jag fastnade för thulen också tyvärr så tänkte jag inte på att kolla böckman där dumt nog!

Utan tvekan Böckmann. Jag har på senaste tiden kört ett thule och ett böckmann och Böckmann är allt som Thule inte är: Stadigt, luftigt, ordentlig inredning!
Thulesläpet jag körde var bara nåt år gammalt och Böckmannsläpet från 2009 tror jag.

Som dag och natt både med och utan häst i så slår Böckmannsläpet det thulesläpet.

Men ja, det är ju bara en modell i mängden, kanske har thule andra bättre modeller.

Vi stod och skulle skriva papper på en ny Böckman, men valde bort släpet i sista stund. Bokstavligen innan pennan landade på pappret. För tunna väggar, på tok för tunn vägg in till sadelkammaren, dumma säkerhetslösningar var några anledningar. Hutlösa priser på delar en annan.

Det måste ha varit Classic eller Horseline, är inte helt säker men väldigt basic standard.

Böckmannsläpet är ett alu-släp men också basic standard i allt.

Senast ändrad:

Jag har själv en Thule Royal så kan dela med mig av min uppfattning om den:
Både jag och hästen fullkomligt älskar släpet! Ljust, rymligt, välventilerat och framförallt superstadigt ( såväl med som utan häst). Alla olika hästar vi har kört i det har åkt mycket bra och varit nöjda. Det har dessutom panikbommar som kan utlösas utifrån, och väldigt smidiga bomlösningar bak.

Har en kompis som kör ett böckmann i ungefär samma storlek och med sadelkammare, den stora skillnaden enligt mig är att sadelkammaren är gjord så att den tar mycket av utrymmet framför hästen, det är bara ett fåtal decimeter mellan bommen och sadelkammaren. I min Thule är det fortfarande gott om plats framför bommarna trots sadelkammare, något som för mig är viktigt både av bekvämlighets och säkerhetsskäl.

Har en kompis som kör ett böckmann i ungefär samma storlek och med sadelkammare, den stora skillnaden enligt mig är att sadelkammaren är gjord så att den tar mycket av utrymmet framför hästen, det är bara ett fåtal decimeter mellan bommen och sadelkammaren. I min Thule är det fortfarande gott om plats framför bommarna trots sadelkammare, något som för mig är viktigt både av bekvämlighets och säkerhetsskäl.

Detta var en av anledningarna till att Böckmann gick bort helt för mig. Tveksamt om man fick plats att tränsa en häst där...

Och jag tycker det blir för trångt i standardstl, de får dessutom bättre stöd med högre mellanvägg dvs de åker säkrare.

Varför välja en mindre transport när man har en så stor häst och det finns modeller som är designade för större hästar?

Jag valde en stor och rymlig transport!
Jag har den mjuka mellanväggen och den är inte speciellt låg. Vet inte om den hårda standardväggen är lägre?!
Min häst åker väldigt bekvämt och behöver inte större.

Håller med om att det är väldigt lite plats framför hästen i ett standard Böckmann med sadelkammare.
Just av den anledningen valde jag ett släp utan.

Kollade på böckman men Nää då måste jag banta först!!

Har precis varit hos en säljare för ifor William men de känns så grovt på nå sätt...

Detta är en djungel

Jag har en Böckaman Comfort som jag är riktigt nöjd med. Har tidigare haft Boj men trivs så mycket bättre med mitt nuvarande släp. Thule har jag hyrt vid ett tillfälle men det släpet imponerade inte. Det jag gillar med Böckman är att den ligger stadigt på vägen, den mjuka mellanväggen, den limmande mattan och att den är hållbar och rejäl. Tittade på nya Böckman på GHS och blev så förtjust i det nya systemet för bommarna. När det blir dax att byta släp kommer det med stor sannolikhet bli en Böckman igen.

Finns ju andra mycket billigare släp? Henra, cheval, christ, tex.. Där får du all utrustning du behöver för samma pris som en thule eller böckmann utan tillbehör. Vissa märke kostar mer för att det är status, inte för att de är bättre.
Bästa väghållningen får du ju på tex Eurotrailer! Vi harett sånt för uthyrning och alla kunderna säger exakt likadant när de lämnar tillbaka det- Jag märkte inte av släpet! Underbart och stabilt och bra ventilation. När de sen ringer och ska boka nästa gång så vill de alltid ha det blå :) Vi har två för uthyrning.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 746
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka