Böcker om fornnordisk religion?

Stinaelin

Trådstartare
Visst finns det några andra histrorienördar här?

Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom Vikingatiden), och skulle vilja läsa mer om fornnordisk religion, för den refereras ju till hela tiden, men jag har inte så bra kolla känner jag. Det mesta jag vet kommer från Johanne Hildebrandts Valhalla serie... :D

Har nån någon tips på en trevlig populärvetenskaplig bok om asatron? Gärna på Storytel.
 
Jag är ingen expert, men eftersom att det intresserat mig en gång i tiden så kanske Edda Sæmundar (den poetiska Eddan) och Snorre Sturlasson's Edda (den yngre Eddan) skulle vara något. Vet inte om de finns på Storytel dock.

Edit: tänkte nu att det kanske inte är så polulärvetenskapligt eller vidare moderna rekommendationer, men oh well. 😅
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
453
Senast: Yeah but
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 572
Senast: Butros
·
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
925
Senast: Trasten
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 030
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp