Bukefalos 28 år!

Böjda framben hos föl?

A

alezzzia

Hejhej!

Den 1:a juni fick vårt fina friesersto ett litet frieserhingstföl och allt har gått bra! Men, en sak som jag är orolig för är att hans framben ser ut att vara lätt böjda? Vi har haft föl tidigare och jag har inte sett det förut, lägger upp en bild så att ni kan ta er en titt. Han är superpigg och galopperar omkring i hagen utan problem, hade det inte varit för frambenen hade allt varit toppen.. På bilderna ser frambenen mer böjda ut än i verkligheten, och han står även helt rakt ibland. Men är ändå orolig, snälla ge mig lite råd!!

Kramar

Vincent.jpg


Vincentbusig.jpg


Vincent.jpg


VincentnglaSpringeriHagenj.jpg
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Har inte så stor erfarenhet av föl men om jag jämför med min fölunge så hade hon betydligt mer böjda ben och de rätade ut sej.
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Har sett detta på flera fullblodsföl, men de är raka och fina nu.
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Nu känner jag mig lite lugnare, jag anade att det är något som växer bort men det såg så skumt ut att jag bara var tvungen att ta upp frågan här på buke, så tack så jättemycket för era åsikter. Om någon är av en annan åsikt, skriv på!

:)
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Det där är inget att oroa sig för, jag har haft ett halvblodsföl med betydligt mer böjda framben plus att han var björnfotad stackarn så han såg inte klok ut. Men det rätade upp sig och sen fick han en 8 på benen.:)
 
Sv: Böjda framben hos föl?

jag hade ett föl med sådana knän halvblod, Det rättade upp sig. Hänger i knäna säger dom
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Du ska inte vara orolig för frambenen, utan för att fölet kommer att fastna med nåt ben i grimman.
Om man promt måste ha grimma i hagen på ett så litet föl ska det vara en grimma som sitter tight.
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Han ser ganska normal ut tycker jag. Det rättar till sig men det kan ta ett par veckor.
 
Sv: Böjda framben hos föl?

Du ska inte vara orolig för frambenen, utan för att fölet kommer att fastna med nåt ben i grimman.
Om man promt måste ha grimma i hagen på ett så litet föl ska det vara en grimma som sitter tight.

Håller med. Bättre att låta fölis gå utan grimma. Ser inte nån anledning att ha grimma på så ungt föl i hagen. Tycker inte att mamman ska ha grimma heller, risk för fölis att fastna i den oxå!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: exotic
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 937
Senast: pews1972
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp