Hjälp! Kommer mitt sto inte att acceptera en shettis??

Inthislittlevillage

Trådstartare
Hej!
Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon inte kan vara själv i stall. I hage går det, hon är orolig och springer runt, men lugnar sig ganska fort. Inne i boxen springer hon runt och sparkar och har sig. Man kan inte ens gå in till henne, utan ska akta så hon inte springer över en. Annars skulle hon aldrig komma på och hon har även respekt för mig och lyder i övriga situationer. Även när jag åkt med henne och haft henne över natt i ett annat stall har det gått helt bra, inga problem heller när man åker iväg med henne i transport, ingen panik. Men hon är rätt svårlastad dock... Men nu är det så att hennes syster och bästa vän (vi har eget stall så det var bara de två) dog hastigt för ca. en månad sedan. Som tur var fick jag samma kväll låna min kompis häst, också finnhäst, valack. Hon har annars alltid varit den som bestämt och ledaren över den andra hästen. Hon var sur på denna häst till att börja med då han inte accepterade henne som ledare utan han själv blev chefen sen. Och hon accepterade att han var starkare. I hagen gick de bra ihop, men inne i stallet var hon väldigt elak på honom till att börja med, men han kunde ta ifrån sig. Vi har dem ute på natten annars, men en kväll hade vi in dem då det var storm och regn, och den natten hade hon sparkat i väggarna och varit riktigt sur på honom. Den dagen hade hon varit riktigt sur på honom i hagen också, hon har rejäla humörsvängningar ibland, alltid haft, så vissa dagar har hon sämre dagar. Men han var bossen och hon blev snart satt på plats, hon accepterade. Nu ska han åka hem nån dag denna vecka, och jag har köpt en shettis åt henne som sällskap, shettisen var vi hemma med inatt. Ett sto hon också som är väldigt snäll och tål att gå med vilken häst som helst. När vi gick med shettisen till hagen så hon fick se de andra hästarna så blev både valacken och mitt sto väldigt nyfikna på henne. Men valacken började köra bort mitt sto. Vi lade in shettisen i stallet som var hur lugn som helst själv, och idag fick hon gå ut i egen hage som är fast i de andras hage. Finnhästarna hade jag lagt i en hage längre bort, för valacken kör undan min häst så fort hon är nära shettisen. I eftermiddags tog jag mitt sto till hagen som är brevid shettisens, alltså hon slapp då fram till shettisen (eltråd emellan) Men hon började bita mot shettisen som ville hälsa och slå med frambenen för att visa att hon är högre i rang och att detta är hennes plats. Shettisen förstod först inte och ville hälsa, men efter ett tag vek hon undan och visade sig i underläge. Efter en stund gick min häst då och började beta lugnt (alla 3 i egna hagar). Ikväll tog vi in shettisen som igår, men nu kunde hon inte stå ensam i stallet så jag tog in mitt sto. Hon betedde sig precis som om hon var själv, även om hon såg shettisen, sprang oroligt runt i boxen och gnäggade på valacken som fortfarande var ute. men så var vi tvungna att fixa shettisens boxdörr som gått sönder, så vi lade in henne i boxen brevid mitt sto (där hennes avlidna syster förut stått, valackens nuvarande box, vi har egentligen bara 2 boxar, men har gjort en tillfällig box åt shettisen) Hon var precis som om hon skulle ha stått ensam i stallet. Sprang runt och gnäggade efter valacken, var som knäpp. Hon slipper dessutom och se shettisen över boxväggen, men hon försökte bara bita henne och var rentav arg på¨henne, shettisen visade sig i underläge men ändå gav hon sig inte. Efter ca 30-40 min lugnade hon sig lite och började söka mat, men var fortfarande orolig. Sedan när vi kunde lägga in shettisen i sin box igen och tog in valacken blev allt frid och fröjd igen. Nu undrar jag om det finns nån möjlighet att hon accepterar shettisen som sällskap efter att valacken åkt, eller om hon behöver en större häst... Att hon känner sig osäker med en shettis som är så mycket mindre än hon själv? Eller ser hon shettisen som rival när valacken kört undan henne när shettisen var i närheten... vid ett annat stall fick vi låna en shettis för att få in henne i transporten och det gick superbra. Jag har inte möjlighet att skaffa en häst till. Vågar jag ens släppa henne tillsammans med shettisen, eller kommer hon att skada den? Den är ju ny här nu och hon kanske inte tål att det finns fler än hon själv och en till häst. För måånga år sedan hade vi fler hästar, som vi sålde, och när det var hon, ett annat sto och hennes syster kvar så var hon och det andra stoet på varandra konstant och bråkade om den tredje hästen. När vi hade 4 ston gick det bra. Även då jag haft henne på tillridning har hon stått bra i de stallen även när de hamnade att ha henne ensam. Hon var tvungen att gå själv ibland då hon inte accepterade de hästar som skulle vara högre i rang än henne, vilket hon accepterade att valacken gjorde. Shettisen brunstar nu när hon ser valacken, vilket stoet gjorde i början också. Kommer det att gå bättre när det bara blir de 2 och hon inte har en rival längre, eller kommer hon inte att se shettisen som ett vettigt sällskap, även om hon lägger sig lägre i rang än stoet? Och vågar jag släppa ihop dem? Har inte sett en sådan sida som denna av henne förut. Någon som har nåt tips eller egna erfarenheter? Accepterar vissa hästar helt enkelt inte en shettis som dugligt sällskap?
 
Efter att valacken åkt hade jag nog försökt se till att shettisen och hon står i boxarna bredvid varandra, sedan om man inte vågar släppa ihop, kan man ha de i delad hage så de ändå ser varandra och kanske kan lära känna varandra på avstånd innan man släpper ihop.
 
Efter att valacken åkt hade jag nog försökt se till att shettisen och hon står i boxarna bredvid varandra, sedan om man inte vågar släppa ihop, kan man ha de i delad hage så de ändå ser varandra och kanske kan lära känna varandra på avstånd innan man släpper ihop.
Hon är värre i box, där accepterar hon inte alls nya hästar. Var samma sak med valacken, i boxen tålde hon honom inte alls, medan i hagen gick det hur bra som helst i början, och då började vi i box. Nu går de fint ihop i alla lägen. Vi har delad hage nu, så idag går valacken och hon i hagen brevid (de gick i en annan hage igår), vilket går bra, hon bryr sig inte i shettisen. Hon kunde även nosa på shettisen i stallet idag utan att bita henne, så kanske det behöver sin tid... Tack för tipset!
 
Låt det ta tid. De behöver knyta nya band med den nya kompisen och kommer undra var gamla kompisen är ett tag. Låt de gå i Box och hage bredvid varandra ett tag. Sen när du släpper ihop kan du låta shettisens hage vara kvar men ha bara enkel tråd så att shettisen kan gå under tråden men stoet inte kan följa efter. Då har shettisen en "frizon" om stoet blir för gåpåigt.
 
Det tar alltid tid, vissa behöver mer tid än andra för att bli trygga med nya hästar.
Min stora blev väldigt stressad då jag tog hem henne, sket fullständigt i de två små ponnyerna i hagen bredvid och gnäggade och stirrade efter grannens hästar 800m bort som hon såg på håll (hästen stod där innan). Tog flera veckor med skiljda hagar innan jag kunde börja släppa in den större ponnyn till storhästen, gick hyfsat även om hon var elak mot honom, vallade och bet.. gav sen upp och skaffade en stor häst som sällskap till henne vilket hon blev mycket lugnare och tryggare med :).

Så alla går inte bra med små ponnyer, ger man dem dock tillräckligt med tid och kan ha i skiljda hagar i ngn månad så blir även de en flock tids nog.
Min häst var ett extremfall tror jag, väldigt stressad och otrygg, kunde knappt ledas till hagen osv. En mer vettig häst hade nog landat snabbare i den nya miljön och accepterat de små. Eller i alla fall skitit i dem och skött sig själv.
 
Mitt förra halvblod accepterade inte shettis som sällskap, jag tror inte han såg den som en häst. En större ponny eller häst gick alldeles utmärkt.
 
Jag tror att hon är fäst vid valacken och blir orolig av att han försvinner och känner kanske även konkurrens av det andra stoet. Jag tror det blir bättre när valacken försvinner (synd att han inte kunde vara kvar). Ge det lite tid så kommer hon nog att acceptera shettisen som kompis. Om du känner någon liten lätt ryttare kanske ni kan rida ut ihop?
 
Låt det ta tid. De behöver knyta nya band med den nya kompisen och kommer undra var gamla kompisen är ett tag. Låt de gå i Box och hage bredvid varandra ett tag. Sen när du släpper ihop kan du låta shettisens hage vara kvar men ha bara enkel tråd så att shettisen kan gå under tråden men stoet inte kan följa efter. Då har shettisen en "frizon" om stoet blir för gåpåigt.
Idag for valacken. De gnäggade åt varandra då de kommit varandra så nära. Mitt sto var väldigt oroligt när vi skulle lasta honom och han som vanligtvis går in direkt gick inte in förrän jag la in mitt sto i transporten , då gick han in. Efter det var mitt sto lugnare, gick runt i stallet och in och titta i hans box sedan ut och så accepterade hon att han var borta. ( vi har hagen så att vi inte behöver leda ut dem) Hon gnäggar då och då för att försäkra sig att han inte är glömd nånstans. Var samma när hennes syster och bästa vän dog, då fick hon stå och nosa på hennes kropp och även se när vi flyttade henne ur hagen. Hon har accepterat shettisen så vi släppte dem tillsammans. Vi har en stor hage med mycke utrymme. Hon blev lugnare när shettisen kom i samma hage och hon och shettisen går nu brevid varandra. Hon är också nöjd att få vara chef igen. Hon nyper shettisen om hon kommer för nära, men shettisen förstår. Så det går hur fint som helst nu. Men vi har dem under uppsikt. Hästar kan överraska och då har vi haft stoet sen hon va föl. Men tack iaf för svaren!
 
Jag tror att hon är fäst vid valacken och blir orolig av att han försvinner och känner kanske även konkurrens av det andra stoet. Jag tror det blir bättre när valacken försvinner (synd att han inte kunde vara kvar). Ge det lite tid så kommer hon nog att acceptera shettisen som kompis. Om du känner någon liten lätt ryttare kanske ni kan rida ut ihop?
Vad jag förstod av förra ägaren slänger hon bara av folk, varför vet jag inte, kollade ryggen, men inget där. Men skulle vara kul, men tror att hon för köras så rider jag De hade kommit varandra väldigt nära. Han stod förrut på den skola jag gick, men min kompis köpte honom. Och han var mycket lugnare här än där. Dock märktes det att han saknade sin ägare här. Men han vägrade gå in i transporten, och vanligtvis går han in direkt, så vi fick lasta mitt sto för att få in honom. Idealet hade varit om vi skulle ha möjlighet att ha dem i samma stall, men då vi bor för långt ifrån varandra för att det ska fungera praktiskt...
 
Mitt förra halvblod accepterade inte shettis som sällskap, jag tror inte han såg den som en häst. En större ponny eller häst gick alldeles utmärkt.
det är ett ganska vanligt fenomen, att hästar av större ras som aldrig träffat små ponnyer har svårt att förstå att det faktiskt är hästar.

Vad jag förstod av förra ägaren slänger hon bara av folk, varför vet jag inte, kollade ryggen, men inget där.
Är det shetlandsponnyn som kastar av? I ärlighetens namn är det inget helt ovanligt fenomen det heller. Problemet är i många fall att det från början har saknats en kunnig ryttare för utbildning av ponnyn, så ponnyn har kunnat göra lite som den själv velat. Jag har haft ett par stycken såna - varav min nuvarande 28-åring fortfarande slänger av sina ryttare om han tycker att man ställer för stora krav (vilket kan innebära att man ber honom öka farten något... :meh: )
 
Tänk på att det inte är givet att shettisen trivs med den större heller. Min shettis trivs bäst med andra i samma storlek.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp