Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Jag förstår inte varför folk ska bygga nära lantbruk. Tror de att de är helt luktfritt? Det finns ju bra många andra ställen att bygga på-

Jag blir arg på sånt här...:mad:
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Va ska dom på landet och göra om dom inte tål lite skitlukt? OK att man inte behöver bygga en lagård i ett villaområde men bygger man ett hus bredvid en gård med djur så får man väl fatta att det kommer att märkas!
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Det är likadant i Stockholm. Grannarna till Gröna Lund gnäller över ojud och får gehör för det hos tråkmyndihgeterna.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Problemet är väl i grund och botten att den som anses orsaka en oanlägenhet skall åtgärda problemet (vilket i sig är ju helt rätt).

Dock så blir det ju strul om man flyttar till landet och klagar på att det luktar, gris, ko, häst eller vad det nu än är man känner för att klaga på.

När det kommer till djur, odling och liknade så borde det ju vara först på plats som går först. Dvs har det funnits en gård där innan någon som klagar flyttade dit så har man som klagande väldigt lite att komma med.

Jag har varit med om människor som klagar på att det luktar såååå illa när bonden gödslar sin åker och tycker att det borde minsan förbjudas.

Det som tas upp i artikeln är ju tyvärr inte ovanligt. Det var en gård i Mölndal som fick bygga ljudbarriärer i sitt stall för att grannarna runt om var tvungna att ta sömntabletter för att kunna sova under nätterna då hästarna förde ett sådant liv. Då dömde ändå rätten till gårdens fördel då man ansåg att det var så pass lantlig känsla i området att lite hästlukt fick man minsan stå ut med på landet.

Jag kan ju som motexempel säga att jag bor precis brevid ett stall där det står ca 14 hästar. Huset är dessutom väldigt lyhört (100 år gammalt hus med gamla 2 glasfönster). Den enda gången jag hör något från hästarna är om någon häst bankar väldigt hårt i boxdörren vid tex utfodring. Inte ens när hästarna går i grushagarna på vintern precis nedanför mitt fönster så märker jag av dom speciellt mycket.

Så jag drar helt kalt slutsatsen att antingen pratar grannarna strunt eller så har hästarna i stallet stora problem. Vilka problem det nu än skulle kunna vara för att föra sådant ljud att man inte kan sova utan att ta sömnmedel.

Mvh

Tora
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Det här är ett gissel för oss bönder! Folk vill bo på landet med närhet till djur och natur, men det får inte lukta och inte störa! :crazy: Som tur är så är vår kommun rätt restrektiva då det gäller byggande nära lantbuk. Samt att som lantbrukare får man alltid ha sitt ord med i laget om man säger så.

En granne till oss har sålt en bit mark till en husbyggare, det ligger inte direkt så nära vår gård men vi har fått göra utlåtande och det är inskrivet i bygglovet vad som gäller om det ska byggas. Då är det inte lönt att någon kommer och gnäller i efterhand.

Vi har en rätt stor mjölkgård som även är lösdrift, sluten för korna vintertid och öppen för ungdjur, så vi märks ju av även om vi har ett mycket bra läge.

Kicki :laugh:
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Den som var där först ska har rätten på sin sida. Nästa på plats ska inte kunna klaga. De visste vart de flyttade.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Den som var där först ska har rätten på sin sida. Nästa på plats ska inte kunna klaga. De visste vart de flyttade.

Ja så länge lantbrukaren ifråga sköter sig så är det rimligt att resonera så.

Ett problem är dock att lantbrukare ofta måste expandera för att företaget skall överleva. Hur resonerar man då? Då är det inte lika självklart.

Säg att det fanns 50 kor när en granne flyttade dit. Bonden vill bygga för 200 kor istället. Då är det inte självklart vem som egentligen skall ha rätten på sin sida.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Det tycker jag man får ta med i beräkningen om man flyttar intill ett företag.
De flesta företag bygger ju ut och expanderar om de får möjlighet.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Så länge det inte är något som skadar hälsan och miljön (tex om bonden plötsligt får för sig att sätta upp ett litet kärnkraftverk för att tillverka egen ström till gården :D) så känns det ju faktiskt så att bonden som var där först har en form av företräde.

Mvh

Tora
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Så länge det inte är något som skadar hälsan och miljön (tex om bonden plötsligt får för sig att sätta upp ett litet kärnkraftverk för att tillverka egen ström till gården :D) så känns det ju faktiskt så att bonden som var där först har en form av företräde.

Mvh

Tora

Jag tycker det är fullt rimligt att eventuella utbyggnader kan prövas av någon myndighet så att bondens nytta kan vägas mot andras eventuella olägenheter. Ett samhälle där en part kan köra över alla andra för att han var förts på plats låter inte rimligt.

Sen kan tex miljöprövningar var onödigt omständig och ställa till med mer bekymmer än nödvändigt men principen tycker jag är rätt. Ingen lever i en isolerad liten värld.

Om tex en svinbonde skall bygga nya stalla för flera tusen djur så är det inte orimligt att det finns en prövning av hur omvärlden kan påverkas.

Det är ju inte alltid bonden ifråga som var först på plan heller.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Håller med Moneypenny. Det är ju något som man måste ta med i beräkningen när man överväger att göra ett husbygge att det ska finnas utrymme att expandera för näringsidkaren. Samt att om man bygger ut till 200 kor så är det ju fortfarande något som man gör på den egna marken, man "flyter ju inte ut"! Hur ska man på ett rättvist sätt kunna väga desa två mot varandra!? Dålig rygg= insättning av mjölkrobot= att räkna hem kostnaden= fler produktionsdjur. Mot att grannen får mer flugor eller att man kör mer på vägen vid skörd och liknande!? Vad väger tyngst!? Vore det då inte rimligt att den som går i husbyggartankar tar i beaktande att ett aktivt företag mest troligt kommer att expandera för att hålla sig flytande, i synnerhet vid ett generationsskifte. Det finns ju fler markbitar att söka bygglov på här i världen än där någon både bor och arbetar för sin överlevnad!

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Bönder är ju företagare och skall behandlas som företagare när de vill expandera tex. Så det är ingen större skillnad på att en bonde vill expandera och att en industri vill expandera egentligen.

I de flesta fall tycker jag att bonden givetvis skall ha rätt att utveckla sin verksamhet. Dock är inte bönder nogon isolerad bubbla som lever som han/hon vill på sin gård. Så eventuella olägenheter för resten av samhället måste kunna beaktas.

För oss är det något vi tänkt en hel del på för vi har en gård som ligger väldigt stadsnära i en kommun med bland de högsta befolkningsökningarna i landet. Jag tycker egentligen inte att enskilda bönders problem är det största problemet. det största problemet är att man nästan för all framtid förstör högklassig jordbruksmark.

Men vad jag vill säga är att bönders åsikter skall väga mycket tungt om de vill expandera tex. Dock är det inte enbart bönder man skall lyssna på. Ibland tolkas en del som skrivs i en del trådar numera som att bönder skall ha vetorätt gällande allt som beslutas på landsbygden och det håller jag int emed om.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Givetvis ska man behandlas som företagare vilken som helst, men för den skull så ska det inte tillåtas att bygga hus/villor alltför nära ett aktivt jordbruk, lika lite som det tillåts nära en annan typ av "industri". Varför utsätta näringsidkaren för onödiga problem!? Företaget är etablerat, huset är det inte och att det alltsom oftast uppstår konfrontation är ju ingen hemlighet. Så mot bakgrund mot detta så ska inte bygglov medges hur "lätt som helst" som det uppenbarligen görs på flera ställen och utan att befintlig brukare får komma till tals.

Och eftersom man bör ta i beaktande att företaget kan utökas så bör man tillryggalägga ett rejält avstånd för att slippa onödiga problem i framtiden, både ekonomiska och känslomässiga!

Och jag håller till fullo med dig om jordbruksmarken, mycket trist utveckling på många håll!

Och vad gäller vetorätt....är väl inte så konstigt att många bönder sätter sig hårt på tvären när de ser vad som händer om de släpper någon ":devil: över bron". Först är alla så enormt glada över att få bo på landet nära alla djur, men sedan övergår glädjen till gnäll eftersom de inte hade full inblick i vad denna idyll skulle innebära i verkligheten. Något som jag tycker att den som går i byggtankar bör ha klart för sig innan man drar igång!

Kicki :laugh:
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Och vad gäller vetorätt....är väl inte så konstigt att många bönder sätter sig hårt på tvären när de ser vad som händer om de släpper någon ":devil: över bron". Först är alla så enormt glada över att få bo på landet nära alla djur, men sedan övergår glädjen till gnäll eftersom de inte hade full inblick i vad denna idyll skulle innebära i verkligheten. Något som jag tycker att den som går i byggtankar bör ha klart för sig innan man drar igång!

Kicki :laugh:

Egentligen är det väl kommunen som är mest skyldig eftersom de ofta medger bygglov på olämpliga ställen. Människor som bygger på landet kanske vet vad de gör men sen händer saker och fastigheter säljs osv och sen är problemen där.

Här har vi inga större problem med grannar som klagar på bönder. Det är snarast så att de som bor här gör det just för att det är på landet. Det är några grannbönder som har problem emd att stan äter sig sakta in på deras ägor och det är svårt att stoppa trots att de äger marken.

Sen är det dock inte bara nackdelar med en gård nära stan. det är mest fördelar trots allt. Det är en mycket bra amrknad för stallplatser tex.
 
Sv: Bönder upprörs över frikostiga byggregler

Egentligen är det väl kommunen som är mest skyldig eftersom de ofta medger bygglov på olämpliga ställen. Människor som bygger på landet kanske vet vad de gör men sen händer saker och fastigheter säljs osv och sen är problemen där.


Kommunerna bär stor skuld, det är sant. Vi har tur trots allt här att vi, som jag skrev tidigare, får komma till tals och blir lyssnade på. :laugh:

Just detta att hus säljs vidare efter några år innebär ju ett problem för många. Vi har krävt i det fall det gällde i närheten av oss, att det skulle skrivas in i bygglovet vad som gällde och att det skulle följa den nya fastigheten. Annars så skulle vi inte skriftligen godkänna att det byggdes, vilket skulle bli trist för de tilltänkta husägarna.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
921
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som om jag är i ett vakuum för närvarande. Jag har lämnat mitt gamla jobb bakom mig men inte kommit in i det nya än, varken...
Svar
0
· Visningar
261
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Efter 40 år tvingas Karlsdals ridskola i Örebro flytta sin verksamhet. Där gården ligger ska det bli bostäder, mataffär och en ny...
Svar
17
· Visningar
6 404
Senast: Livie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp