Ridskola flyttar efter 40 år

(SR)
Efter 40 år tvingas Karlsdals ridskola i Örebro flytta sin verksamhet. Där gården ligger ska det bli bostäder, mataffär och en ny väg som ska förbinda de södra och östra stadsdelarna med E18/E20. Henrik Nordkvist, som driver ridskola och jordbruk på gården, tycker det är sorgesamt. Han är tredje generationen som bor på Karlsdals gård.

http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=2595436
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

VAAAAAAA ?! :s:s
Det skulle ju inte bli så :S:S:
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Det är ju rent vansinne som de haft det under en lång tid nu- hyra marken årsvis från kommunen.
Jättetråkigt att de blir överkörda på det här viset, nu när de fått ridhus och allt:(

/Migo
Som jobbade på karlsdal en gång i tiden
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Men det står ju att dom ska flytta till Miljövårdscentrum? Det ligger ju bara på andra sidan Hjortsbergstorpsvägen, om jag förstått rätt så kommer dom ju bo och ha stallet precis vid ridhuset efter flytt.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

ah, så långt som till vart de skulle flyttas har jag inte hängt med. Hoppas de får lika fina hagar där då:)
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Förjävligt att ridsporten alltid måste anpassa sig och flytta på sig.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Karlsdal! Där red jag för första gången i mitt liv! En skimmel, ponny, som hette Kickan... Kan det ha varit 1967 kanske? :D
Synd att de inte får vara kvar. Där är ju så mysigt, som på landet fast det är så nära stan! Måste kännas konstigt att vara tvungna att flytta för att det ska bli bostadsområde.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

ja det var ju inte så kul!!!:(
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Vad tråkigt, minns det som så fint där.

Det var den allra första ridskola jag red på, 1979-1980.

Det fanns ett litet runt ridhus som man då red i, ponnylektioner.

Minns speciellt mina favorithästar, Lurven, Ferrox, Snäckan och Bella.

Det fanns ett annat stall som jag brukade besöka också, det låg närmre där jag bodde, minns inte vad det hette då det är så länge sedan, men där fanns bara stora hästar(tyckte jag då i alla fall)

Min stora favorithäst där hette Paat, sen fanns det Sodom, Nicke, Brunette, Parad, Lollipop och Turf, har fortfarande kvar kort på dom hästarna, tänk vad tiden går, över 30 år sedan.

Minns någon dom hästarna jag nämt och vet vad som hände dom?
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

KL.

Detta är tragiskt att läsa. Jag står i ett av privatstallen, det precis intill ridhuset. Hur kommer detta påverka oss egentligen?

Vi vet ingenting av detta :eek: Så detta kom som en chock. Och blir det som någon skrev i tråden, att DOM kommer ta stallet som vi inhyrda hyr box i måste ju vi bli meddelande om att vi måste flytta, men vi har inte hört någonting?

Himla synd tycker jag :(
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Svar till Grängesberg: Du blandar ihop två ridskolor. Det här handlar om Karlsdal´s ridskola som ligger vid Gustavsviksbadet. Den ridskola som du tänker på är Karlslunds ridskola. Och ja, jag kommer ihåg hästarna som du nämner. Samtliga var ridskole hästar utom Lollipop (skimmel sto) som var en av ridlärarnas häst, tror det var Cinas häst som hon köpt av Nordqvist på Karlsdal. Den andra ridskolan som du nämner var Petersbergs ridskola det var samma ridklubb som Karlslund (Örebro fältritt klubb, ÖFK). Det var tider det.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Svar till Grängesberg: Du blandar ihop två ridskolor. Det här handlar om Karlsdal´s ridskola som ligger vid Gustavsviksbadet. Den ridskola som du tänker på är Karlslunds ridskola. Och ja, jag kommer ihåg hästarna som du nämner. Samtliga var ridskole hästar utom Lollipop (skimmel sto) som var en av ridlärarnas häst, tror det var Cinas häst som hon köpt av Nordqvist på Karlsdal. Den andra ridskolan som du nämner var Petersbergs ridskola det var samma ridklubb som Karlslund (Örebro fältritt klubb, ÖFK). Det var tider det.

Ok, då vet jag, efter 30 år så är det inte lätt att minnas exakt.. :angel:

Vad kul att du minns hästarna, var ofta där i stallet på Petersberg, min klasskompis syster skötte Sodom och det var henne jag var där med mest hela tiden.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Ok, då vet jag, efter 30 år så är det inte lätt att minnas exakt.. :angel:

Vad kul att du minns hästarna, var ofta där i stallet på Petersberg, min klasskompis syster skötte Sodom och det var henne jag var där med mest hela tiden.

Hej!
Jag red också på Pettersberg. Minns Parad av dem du räknade upp. Brunette kanske också. Min favorit länge var en connemara (tror jag) som hette Conquer. Svårt att komma ihåg alla hästnamn, det har ju passerat några sen dess! Djinn var det en som hette, och Maritza. :)
/Ewa
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Hej!
Jag red också på Pettersberg. Minns Parad av dem du räknade upp. Brunette kanske också. Min favorit länge var en connemara (tror jag) som hette Conquer. Svårt att komma ihåg alla hästnamn, det har ju passerat några sen dess! Djinn var det en som hette, och Maritza. :)
/Ewa


Ja, Conquer, han minns jag med, har foto på honom har jag för mig.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Ja, det var en härlig tid när man var ung. Jag började att rida på Karlslunds ponnyridskola i mitten på 70-talet. Och på den tiden så hette ponnysarna: Wilma, Lucy, Filipin, Diana, Fridolf, Bernard, Lurven. Sen gick jag över till stor häst och började på Petersbergs ridskola och minns hästar som: Radar, Golden, Bullen, Conquer, Sodom, Parad, Brunett, Felizia, Wigwam, Djinn, Maritza, Nicke, Turf, Arne, Monsun, Pikör, Sputnik. Tänk vad man kommer ihåg fast det är över 30 år sedan. Jag slutade på ridskolan när dom flyttade stora hästarna till Karlslund när dom byggt ridhuset, och skaffade mig egen häst.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Glömde skriva att jag även red lite på Karlsdal. Jag red en stor häst som hette Ikaros och sen kommer jag ihåg en som hette Polstjärna. Ponnysar jag red: Rogli, Bravad.
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

Vad kul! Rogli kommer jag också ihåg, och Polstjärna var väl en skimmel?
/Ewa
 
Sv: Ridskola flyttar efter 40 år

KL.

Detta är tragiskt att läsa. Jag står i ett av privatstallen, det precis intill ridhuset. Hur kommer detta påverka oss egentligen?

Vi vet ingenting av detta :eek: Så detta kom som en chock. Och blir det som någon skrev i tråden, att DOM kommer ta stallet som vi inhyrda hyr box i måste ju vi bli meddelande om att vi måste flytta, men vi har inte hört någonting?

Himla synd tycker jag :(

Jag går ofta förbi privatstallet, och känner igen varenda privathäst nu:D Jag undrar var de svartbruna löshästarna som ser ut som syskon (är dem det?) har tagit vägen. De har försvunnit en efter en, vad har hänt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När det nya bostadsområdet i Södra Ladugårdsängen växer fram tvingas Karlsdals gård att flytta. För Henrik Nordkvist som driver gården...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Priset till årets kvinnliga företagare i Örebro kommun har nu delats ut för år 2006. Det blev hästtjejen Anneli...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp