Bukefalos 28 år!

Boendestöd?

Vad får man hjälp med? Laga mat? Hygien? betala räkningar?

vad behövs för att man ska kunna få ett? En person som har ett vanligt jobb skulle den kunna få det?
 
Vad får man hjälp med? Laga mat? Hygien? betala räkningar?

vad behövs för att man ska kunna få ett? En person som har ett vanligt jobb skulle den kunna få det?
Ja, ja, ja.

Ett behov. Ja.

Jag har boendestöd. Vi städar ffa, eftersom jag har så oerhört svårt att få det gjort utan starthjälp. Jag studerar heltid nu, har tidigare haft ett vanligt arbete.
 
Ja? Det har iaf inte med soc att göra.
i mitt område är boendestöd en tjänst som ansöks och beviljas om hos någon av socialtjänstens enheter (socialpsykiatri, vuxen, LSS). De som utövar är antingen anställda av sdf/kommun eller företag som kommunen betalar för tjänsten. Vissa träningslägenheter har också bostöd som tjänst som ingår. Så beroende på hur man ser på det, så kan man övergripande säga att soc har med det att göra.
 
i mitt område är boendestöd en tjänst som ansöks och beviljas om hos någon av socialtjänstens enheter (socialpsykiatri, vuxen, LSS). De som utövar är antingen anställda av sdf/kommun eller företag som kommunen betalar för tjänsten. Vissa träningslägenheter har också bostöd som tjänst som ingår. Så beroende på hur man ser på det, så kan man övergripande säga att soc har med det att göra.
Här också :)
 
i mitt område är boendestöd en tjänst som ansöks och beviljas om hos någon av socialtjänstens enheter (socialpsykiatri, vuxen, LSS). De som utövar är antingen anställda av sdf/kommun eller företag som kommunen betalar för tjänsten. Vissa träningslägenheter har också bostöd som tjänst som ingår. Så beroende på hur man ser på det, så kan man övergripande säga att soc har med det att göra.
Ok. Jag har aldrig haft med soc att göra iaf. De är skilda i min kommun.
 
Läste i flera trådar om folk som har boendestöd vad är det? När får man det?
Vanligtvis så brukar den praktiska hjälp som man kan få enligt socialtjänstlagen delas upp i hemtjänst och boendestöd/individstöd/annat namn. Lite förenklat så gör hemtjänsten saker åt dig medan boendestödet hjälper dig att kunna göra själv. (i praktiken är det inte så skarp gräns) De vanligaste orsakerna är psykiska funktionsnedsättningar och psykisk sjukdom av olika slag. De som har ett rent fysiskt funktionshinder eller tappar förmåga pga ålder får vanligtvis hemtjänst. Kan skilja lite mellan kommunerna hur insatserna utformas och vilka namn som används.

Kriteriet är att du inte klarar att tillgodose dina egna behov av en skälig levnadsstandard. I praktiken blir bedömningarna i kommunerna lite olika för hur generös man är med vad som räknas in i behovet och hur mycket man får "bara mat och städning" eller om man får hjälp med aktivering/(re)habiliterande inslag som potentiellt ska kunna leda till ökad självständighet. Varierar hur bra de är på att förstå olika behov och använda lämpliga metoder också, lite beroende på hur "vanliga" ens behov är och hur van/utbildad personalen är...

"Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt." SoL 4:1
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 097
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ordinarie boendestödet på tisdagar är långtidssjuk. Så jag har haft en vikarie i flera veckor. Tyvärr fungerar han inte alls som...
Svar
18
· Visningar
1 185
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns anledning till att jag är sjukskriven av läkare och att försäkringskassan godkänt sjukskrivningen. Det finns anledning till...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
667
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp