Bukefalos 28 år!

Sa nej till boendestöd

Det ordinarie boendestödet på tisdagar är långtidssjuk. Så jag har haft en vikarie i flera veckor. Tyvärr fungerar han inte alls som boendestöd. Jag får tänka åt honom och vara hans ögon. Hela tiden. Jag förväntas dessutom vara hans arbetsledare. Det blir en belastning för mig som jag inte orkar med. Tyvärr finns det ingen annan som kan komma. Så det blir inget boendestöd på tisdagar. Jävla skit liksom.

Och så har läkaren på sjukhuset där jag låg inlagd skrivit ut melatonin. Jag fattar inte varför. Jag vaknar förvisso ofta på nätterna men tycker inte det är ett jätteproblem. Melatonin har däremot hög risk för att ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och trötthet på dagen står jag inte ut med. Det förstör mitt liv.

Sen har läkaren även skrivit ut alimemazin droppar. Utan att ens diskutera saken med mig. Jag vill INTE ha droppar. De smakar så fruktansvärt illa och smaken sitter i väldigt länge. Det är dessutom svårt att dosera droppar. Jag fattar inte alls varför han skrev ut droppar och inte kapslar.

Och så är det planerat att provtagning ska ske på onsdag, om det bara löser sig med boendestödet den dagen.
 

Och så har läkaren på sjukhuset där jag låg inlagd skrivit ut melatonin. Jag fattar inte varför. Jag vaknar förvisso ofta på nätterna men tycker inte det är ett jätteproblem. Melatonin har däremot hög risk för att ge kognitiva problem och dagtrötthet. Och trötthet på dagen står jag inte ut med. Det förstör mitt liv.

Sen har läkaren även skrivit ut alimemazin droppar. Utan att ens diskutera saken med mig. Jag vill INTE ha droppar. De smakar så fruktansvärt illa och smaken sitter i väldigt länge. Det är dessutom svårt att dosera droppar. Jag fattar inte alls varför han skrev ut droppar och inte kapslar.
Melatonin - kognitiva problem? Nää var har du fått det ifrån?
Dagtrötthet - då är alimemazin mycket värre. Melatonin går ur kroppen mycket snabbare.

Angående receptet så får du ju kontakta dem och be om kapslar i stället. Går säkert att skriva receptbegäran på 1177 och påpeka att du inte kan ta droppar.
 
Melatonin - kognitiva problem? Nää var har du fått det ifrån?
Dagtrötthet - då är alimemazin mycket värre. Melatonin går ur kroppen mycket snabbare.

Angående receptet så får du ju kontakta dem och be om kapslar i stället. Går säkert att skriva receptbegäran på 1177 och påpeka att du inte kan ta droppar.
Här: https://janusinfo.se/behandling/exp...nde risk,behandling av sömnstörning hos äldre.

Men såg nu att infon gällde för äldre.

Jag hade kvar recept på kapslar så jag använde det när jag tog ut. Jag får be om nytt recept för kapslar när receptet tagit slut.

Alimemazin vågar jag tyvärr inte sluta med p.g.a. risken för panikattacker.
Fast de är dyra eftersom de ligger utanför högkostnadsskyddet.
Ooops. Det var ju ett rejält problem.
 
Här: https://janusinfo.se/behandling/expertgruppsutlatanden/aldreshalsa/aldreshalsa/melatoningerutokadevalmojligheterforbehandlingavaldremedsomnstorning.5.1b84bd1d179e56349d070fc.html#:~:text=Det finns en betydande risk,behandling av sömnstörning hos äldre.

Men såg nu att infon gällde för äldre.

Jag hade kvar recept på kapslar så jag använde det när jag tog ut. Jag får be om nytt recept för kapslar när receptet tagit slut.

Alimemazin vågar jag tyvärr inte sluta med p.g.a. risken för panikattacker.

Ooops. Det var ju ett rejält problem.
Det är ju zolpidem och zopiklon som har de där riskerna enligt din text. Alltså z-läkemedlen, inte melatonin.
 
När du kollar sånt där, läs noggrant innan du bestämmer dig för att inte pröva. Melatonin kanske skulle vara bra, läkaren måste ju haft en tanke med det.
Jag hade inte bestämt något alls när jag skrev inlägget. Jag vet inte vilken tanke läkaren haft, för jag tycker själv att jag inte har så stora sömnproblem. Brukar vakna några gånger per natt och snabbt somna om.

På apotekets hemsida varnades det för sömnighet och dålig reaktionsförmåga dagen efter man tagit medicinen. Det kom upp när jag la medicinen i kundvagnen.
 
Bara en tanke - jag kan ha helfel... men även om du får arbetsleda boendestödet när hen är där betyder inte det att de saker som måste bli gjorda, blir gjorda ändå? De må kosta mer energi än du tänkt, men om boendestödet INTE kommer fixar du då att genomföra sysslorna som planerat på egen hand?
Annars kan det kanske vara värt den där energitömningen då en annan person kommer tänker jag? Om ni lyckas laga till veckans lunchlådor trots att det är jobbigt, jämfört med att det inte blir gjort alls.
 
Bara en tanke - jag kan ha helfel... men även om du får arbetsleda boendestödet när hen är där betyder inte det att de saker som måste bli gjorda, blir gjorda ändå? De må kosta mer energi än du tänkt, men om boendestödet INTE kommer fixar du då att genomföra sysslorna som planerat på egen hand?
Annars kan det kanske vara värt den där energitömningen då en annan person kommer tänker jag? Om ni lyckas laga till veckans lunchlådor trots att det är jobbigt, jämfört med att det inte blir gjort alls.
Nu vet jag inte hur Willes boendestöd är upplagt. Men just att arbetsleda sig själv är ju en av de saker som ofta skapar vardagsproblem vid NPF.
Om meningen är att man ska ha hjälp pga det och istället ställs inför att inte bara hantera sig själv, utan även någon annan så blir det ju dubbel börda. Och någon som inte arbetsleder sig själv effektivt är kanske inte heller den bästa att ge stöd kring arbetsledandet...

Jag kan lätt se att det blir dubbel belastning med noll nytta om boendestödet inte klarar av att fylla sin roll. Sen är frågan hur mycket man har pratat om den rollen och hur stödet behöver vara utformat för att hen ska veta tillräckligt väl vilka anpassningar som behövs hos Wille. Och om det är Wille eller personens avlönade arbetsledare som ska göra det.
 
Nu vet jag inte hur Willes boendestöd är upplagt. Men just att arbetsleda sig själv är ju en av de saker som ofta skapar vardagsproblem vid NPF.
Om meningen är att man ska ha hjälp pga det och istället ställs inför att inte bara hantera sig själv, utan även någon annan så blir det ju dubbel börda. Och någon som inte arbetsleder sig själv effektivt är kanske inte heller den bästa att ge stöd kring arbetsledandet...

Jag kan lätt se att det blir dubbel belastning med noll nytta om boendestödet inte klarar av att fylla sin roll. Sen är frågan hur mycket man har pratat om den rollen och hur stödet behöver vara utformat för att hen ska veta tillräckligt väl vilka anpassningar som behövs hos Wille. Och om det är Wille eller personens avlönade arbetsledare som ska göra det.
Jag förstår hur du tänker, men samtidigt känns det att om man har den här problematiken så kommer det ändå aldrig att inte innebära en sorts börda att göra det som måste bli gjort. Man skaffar sig verktyg för att hantera och klara av, men det är ju inte samma sak som att det är lätt.

När min städning börjat gå utför på riktigt och det ser ut som fan hemma kommer jag lätt till punkten att ännu mindre blir gjort, ju större problemet är desto svårare att komma igång. En grej som kan sparka igång mig då är att bjuda hem vänner på middag. Trots att jag inte vill, trots att jag inte orkar, för då blir det hjälpligt städat, det kan ju inte se ut så om jag ska bjuda hem folk. Jag blir helt dränerad av det, det är skitjobbigt hela tiden både fysiskt och psykiskt och det blir inget gjort sen resten av den helgen men det blir gjort, och det känns bättre i längden.

Sedan kanske det såklart ändå finns behov av ett annat boendestöd, men att det fortfarande kanske är bättre med något istället för inget fram tills dess.
 
Jo
Nu vet jag inte hur Willes boendestöd är upplagt. Men just att arbetsleda sig själv är ju en av de saker som ofta skapar vardagsproblem vid NPF.
Om meningen är att man ska ha hjälp pga det och istället ställs inför att inte bara hantera sig själv, utan även någon annan så blir det ju dubbel börda. Och någon som inte arbetsleder sig själv effektivt är kanske inte heller den bästa att ge stöd kring arbetsledandet...

Jag kan lätt se att det blir dubbel belastning med noll nytta om boendestödet inte klarar av att fylla sin roll. Sen är frågan hur mycket man har pratat om den rollen och hur stödet behöver vara utformat för att hen ska veta tillräckligt väl vilka anpassningar som behövs hos Wille. Och om det är Wille eller personens avlönade arbetsledare som ska göra det.
Jo, jag förstår det och det är givetvis helt och hållet upp till @Wille, men som sagt - om man verkligen behöver de där sju matlådorna och det blir gjort när boendestödet är där är det kanske värt den dubbla uppoffringen jämfört med om man utan stöd inte lyckas komma till skott överhuvudtaget.
 
Jag förstår hur du tänker, men samtidigt känns det att om man har den här problematiken så kommer det ändå aldrig att inte innebära en sorts börda att göra det som måste bli gjort. Man skaffar sig verktyg för att hantera och klara av, men det är ju inte samma sak som att det är lätt.

När min städning börjat gå utför på riktigt och det ser ut som fan hemma kommer jag lätt till punkten att ännu mindre blir gjort, ju större problemet är desto svårare att komma igång. En grej som kan sparka igång mig då är att bjuda hem vänner på middag. Trots att jag inte vill, trots att jag inte orkar, för då blir det hjälpligt städat, det kan ju inte se ut så om jag ska bjuda hem folk. Jag blir helt dränerad av det, det är skitjobbigt hela tiden både fysiskt och psykiskt och det blir inget gjort sen resten av den helgen men det blir gjort, och det känns bättre i längden.

Sedan kanske det såklart ändå finns behov av ett annat boendestöd, men att det fortfarande kanske är bättre med något istället för inget fram tills dess.
Ja, jag kan inte svara för hur det ser ut i det individuella fallet. Men själva resonemanget att ett dåligt genomfört boendestöd är värre än inget alls har en rimlighet. Precis som det finns en rimlighet i att ett halvtaskigt utfört är bättre än inget alls.
Vilket som gäller i en specifik situation beror helt på hur behovet ser ut och på vilket sätt anpassningarna i utförandet brister.

Det jag ville ha sagt var dels att man inte kan ha som en allmän utgångspunkt att dåligt kommer att vara bättre än inget, dels att NPF i kombination med personal som inte aktivt självleder sig kan vara en sådan kombination där det är fallet. Inte att det behöver vara det, men att det kan vara det.
 
Jag kan lätt se att det blir dubbel belastning med noll nytta om boendestödet inte klarar av att fylla sin roll. Sen är frågan hur mycket man har pratat om den rollen och hur stödet behöver vara utformat för att hen ska veta tillräckligt väl vilka anpassningar som behövs hos Wille. Och om det är Wille eller personens avlönade arbetsledare som ska göra det.
Håller med om dubbel belastning osv men tycker samtidigt synd om boendestödet som blev utkastad- ju fler som gör så desto färre vill väl jobba som boendestöd och då blir det som det blivit nu- det finns ingen annan.
 
Bara en tanke - jag kan ha helfel... men även om du får arbetsleda boendestödet när hen är där betyder inte det att de saker som måste bli gjorda, blir gjorda ändå? De må kosta mer energi än du tänkt, men om boendestödet INTE kommer fixar du då att genomföra sysslorna som planerat på egen hand?
Annars kan det kanske vara värt den där energitömningen då en annan person kommer tänker jag? Om ni lyckas laga till veckans lunchlådor trots att det är jobbigt, jämfört med att det inte blir gjort alls.
Jag blir liksom så arg hela tiden för jag har noll energi att orka hantera en person som inte fungerar. Det är liksom den ena grejen efter den andra där jag undrar hur personen tänker eller om han tänker ö.h.t. Eller om han använder sina ögon. Och att han mest står passiv och tafatt. Och att han säger att jag ska säga vad han ska göra. Jag orkar inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blir liksom så arg hela tiden för jag har noll energi att orka hantera en person som inte fungerar. Det är liksom den ena grejen efter den andra där jag undrar hur personen tänker eller om han tänker ö.h.t. Eller om han använder sina ögon. Och att han mest står passiv och tafatt. Och att han säger att jag ska säga vad han ska göra. Jag orkar inte.
Ja känner du så är det förstås varken trevligt eller givande för någon av er, då förstår jag varför. Men du har kvar boendestöd en annan dag under veckan, eller har jag tappat bort mig? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 949
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp