Bukefalos 28 år!

Bör man smörja skinnsoffa med något?

purity_666

Trådstartare
Jag har en skinnsoffa som väl är runt 15 år eller så. Det är en "fin" soffa i Italienskt läder, fått sen mina föräldrar tröttnat. Jag har haft den i typ 5 år och inte gjort nåt med den. Den är fin och fräsch, men pga hundar som härjar i soffan har det blivit lite märken här och var. Ska man smörja en skinnsoffa med något för att fräscha till den och öka hållbarheten? Lädret är fortfarande fint och smidigt.
 
Jag har en skinnsoffa som väl är runt 15 år eller så. Det är en "fin" soffa i Italienskt läder, fått sen mina föräldrar tröttnat. Jag har haft den i typ 5 år och inte gjort nåt med den. Den är fin och fräsch, men pga hundar som härjar i soffan har det blivit lite märken här och var. Ska man smörja en skinnsoffa med något för att fräscha till den och öka hållbarheten? Lädret är fortfarande fint och smidigt.
Oftast är ju skinnet i soffor ytbehandlade, så då hjälper det inte att smörja för det tränger ändå inte ner i skinnet. Men om det blivit repor/revor i skinnet så kan dom "läka ihop" med hjälp av olja, vanlig rapsolja, om man inte vill använda ekololja förstås ;)
Jag brukar använda sadeltvål för rengöring ibland bara.
 
sadeltvål är bra för rengöring :) smörja tror jag inte du behöver göra om det inte är behov av det. t ex torrt gnisslande läder och början på torrsprickor. men sadeltvål är bra för att göra rent och förlänger också lädrets livslängd :)
 
Oftast är ju skinnet i soffor ytbehandlade, så då hjälper det inte att smörja för det tränger ändå inte ner i skinnet. Men om det blivit repor/revor i skinnet så kan dom "läka ihop" med hjälp av olja, vanlig rapsolja, om man inte vill använda ekololja förstås ;)
Jag brukar använda sadeltvål för rengöring ibland bara.
Ja det är en del ytliga repor, Som matta streck efter där hundarna klängt och så.
 
sadeltvål är bra för rengöring :) smörja tror jag inte du behöver göra om det inte är behov av det. t ex torrt gnisslande läder och början på torrsprickor. men sadeltvål är bra för att göra rent och förlänger också lädrets livslängd :)
Ah, får låna med tvålen hem från stallet och ta en omgång. Gör man bara som med sadel då? Löddrar in och ser torkar av med trasa?
 
Jag diskuterade det med kompisen tapetseraren när jag hade bil med skinnklädsel coh hon grimaserade vilt när jag sa sadeltvål......

Absolut INTE lädervårdsprodukter för häst eller skor!! Köp istället sådant som är speciellt för möbelläder. Det är olika beredningsmetoder och olika egenskaper på lädret.

Borde finnas på närmaste möbelaffär? Eller tapetserare.
 
Jag diskuterade det med kompisen tapetseraren när jag hade bil med skinnklädsel coh hon grimaserade vilt när jag sa sadeltvål......

Absolut INTE lädervårdsprodukter för häst eller skor!! Köp istället sådant som är speciellt för möbelläder. Det är olika beredningsmetoder och olika egenskaper på lädret.

Borde finnas på närmaste möbelaffär? Eller tapetserare.
Aha, tack för varningen! Ska kolla in det då :)
 
Jag diskuterade det med kompisen tapetseraren när jag hade bil med skinnklädsel coh hon grimaserade vilt när jag sa sadeltvål......

Absolut INTE lädervårdsprodukter för häst eller skor!! Köp istället sådant som är speciellt för möbelläder. Det är olika beredningsmetoder och olika egenskaper på lädret.

Borde finnas på närmaste möbelaffär? Eller tapetserare.
ja skillnad på sadeltvål och sadeltvål också, jag har använt en tvål för skinn och läder. för typ mc ställ möbler och ja "allt" skinn och läder. tip-top lädertvål tror jag den heter. men en vanlig glyserintvål går nog också :),
 
ja skillnad på sadeltvål och sadeltvål också, jag har använt en tvål för skinn och läder. för typ mc ställ möbler och ja "allt" skinn och läder. tip-top lädertvål tror jag den heter. men en vanlig glyserintvål går nog också :),
Just det.
Tip Top lädertvål är ingen sadeltvål.....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 652
Senast: Calmiche
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 630
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 370
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp