Bukefalos 28 år!

Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Jag skulle inte låta min dotter köra hästarna om jag misstänkte henne ha brist på omdöme.

Ungdomar är såklart olika tidiga i sin mognad och tjejer är ofta tidigare än killar, så det är inte otroligt att din dotter - som uppenbarligen lyckas ta ansvar själv för att träna och tävla flera hästar - är tidigt mogen i sin förmåga att planera och se konsekvenser.

Men...regler är ju regler och behöver vara lika för alla. Om du tittar på dina elever, är du bekväm i att de - där de är i sin mognad - framför tunga fordon med släp och fordon med manipulerad hastighetsspärr? Är du bekväm med att din dotter möter dessa ute på vägarna när hon kör där med sina hästar?
 
Ungdomar är såklart olika tidiga i sin mognad och tjejer är ofta tidigare än killar, så det är inte otroligt att din dotter - som uppenbarligen lyckas ta ansvar själv för att träna och tävla flera hästar - är tidigt mogen i sin förmåga att planera och se konsekvenser.

Men...regler är ju regler och behöver vara lika för alla. Om du tittar på dina elever, är du bekväm i att de - där de är i sin mognad - framför tunga fordon med släp och fordon med manipulerad hastighetsspärr? Är du bekväm med att din dotter möter dessa ute på vägarna när hon kör där med sina hästar?
Största risken är bilister, inte traktorungdomarna..
Som tur är bor vi i glesbygd, skulle trafiken häromkring se annorlunda ut skulle jag ta andra beslut.
 
Jag var 15 år 1995 och fick min moped. Redan då fanns EPA, minns jag tittade långt efter dem flera år innan jag fick mopeden, speciellt en som kördes i byn jag bodde i, den var orange, alldeles metallic, blank och vacker! Det är snart 30 år sedan jag såg den första gången, men jag tänker på den fortfarande. Så. Jävla. Vacker! Självklart har de ett syfte, även om inte alla förstår sig på dem.

Min moped var min Frihet, en högt älskad ting som jag vårdade ömt och sörjer än i dag att den försvann och att jag inte kan köra. Det är inte svårt att förstå vilken känsla dagens ungdomar med EPA/A-traktorer/mopedbilar (och mopeder) har för sina bilar, rena rama friheten. Säkert precis samma känsla jag hade för min, jag tycker inte att man ska ta bort det för dem, ingår i utvecklingen för att bli vuxen.

Det är tråkigt att det är dålig utbildning, tråkigt att vissa ungdomar inte kan hantera dem, men definitivt också tråkigt att vuxna människor med ett körkort och bättre konsekvenstänk beter sig så ruskigt illa i trafiken som de gör så fort de ser en långsamtgående fordon.
Fast va? "ingår i utvecklingen för att bli vuxen"?
Jag har inte en vän, hade inte en klasskompis som hade något sådant där fordon eller ville ha ett.
Har ingen vän eller bekant nu såvitt jag vet som haft ett.

De är trots detta definitivt vuxna nu.
 
Det finns många som aldrig borde fått ta körkort, hänsynslösheten och respektlösheten vissa har mot sina medtrafikanter är skrämmande. När jag hade hund hade jag en ständig rädsla att idioten som slickade baken skulle köra in i oss om jag var tvungen att bromsa.

Men de hänsynslösa ändrar inte att jag tycker att fordon framförda av ungdomar inte ska gå snabbare än 30.
Jag håller med i båda. Det känns som att bilförare som grupp börjat få något fel, i allt hat mot cyklister och gångtrafikanter osv.

Men det betyder inte att jag tycker vi ska odla upp fler av desamma nödvändigtvis. Tex genom att låta någon utan körkort köra i 50 bland cyklister och gångtrafikanter, trots att folk med körkort inte klarar av det utan att få hysterics.
 
Jag skulle inte låta min dotter köra hästarna om jag misstänkte henne ha brist på omdöme.
Fast är inte haken med tonåringar att de nästan alltid har bra omdöme när man tittar på dem och pratar med dem. Det dåliga omdömet kommer in tillfälligtvis här och var och beror inte på personlig mognad utan på outvecklad frontallob.

– Inom forskningen är det inte utrett i detalj exakt vad som händer i tonårshjärnan, men man vet att frontalloben inte är färdigutvecklad förrän i 20-25-årsåldern. Denna del är extra viktig vid uppmärksamhet, beslutsfattande, förutseende och beteende- och känsloreglering, säger Åke Pålshammar.

Forskning visar att det riskbeteende som ofta är karaktäristiskt i tonåren beror på en obalans mellan de olika områden i hjärnan som hanterar känslor (det limbiska systemet) respektive förstånd (pannloberna). Eftersom pannloberna utvecklas långsamt mognar kontrollerande funktioner mycket senare än känslo- och driftsfunktioner vilket kan vara en förklaring till att ungdomar tar större risker än vuxna och har ett mer impulsivt beteende. ”Bromsen” dvs pannloben fungerar sämre och därför kan känslorna ta över.

Så det är ju inte i situationer när man pratar med mamma som det kan bli en glitch utan vid plötsligt beslutsfattande.
 
Fast är inte haken med tonåringar att de nästan alltid har bra omdöme när man tittar på dem och pratar med dem. Det dåliga omdömet kommer in tillfälligtvis här och var och beror inte på personlig mognad utan på outvecklad frontallob.





Så det är ju inte i situationer när man pratar med mamma som det kan bli en glitch utan vid plötsligt beslutsfattande.
Det är det där som jag brukar kalla för att vara "Nitton".
"Nitton" är inte en ålder utan ett tillstånd.
Min Mamma 85 är oerhört "Nitton", vilket naturligtvis är ett problem för henne.
 
Fast är inte haken med tonåringar att de nästan alltid har bra omdöme när man tittar på dem och pratar med dem. Det dåliga omdömet kommer in tillfälligtvis här och var och beror inte på personlig mognad utan på outvecklad frontallob.

Så det är ju inte i situationer när man pratar med mamma som det kan bli en glitch utan vid plötsligt beslutsfattande.
Verkligen.

Senast igår kväll hade jag en EPA som plötsligt körde rakt ut framför mig i en korsning (där hen hade väjningplikt) så att jag fick tvärbromsa för att inte köra rakt in i sidan/baken på den.

jag tänker att:
1) med kör-erfarenhet kommer bedömningsförmåga: "hur långt bort är den bilen, hinner jag ut i god tid före den?"
2) och saknar man "1" har man som vuxen förstånd och omdöme att förstå att "jag kan inte bedöma situationen, därför väntar jag". Vilket jag upplever brister något enormt hos många EPA-förare som gör helt otroliga chansningar och låter andra förare ordna upp situationen åt dem.

Den här ungdomen saknade helt uppenbart både 1 och 2 utan det viktigaste för den var att hänga på sina två framförvarande kompisfordon.
 
Verkligen.

Senast igår kväll hade jag en EPA som plötsligt körde rakt ut framför mig i en korsning (där hen hade väjningplikt) så att jag fick tvärbromsa för att inte köra rakt in i sidan/baken på den.

jag tänker att:
1) med kör-erfarenhet kommer bedömningsförmåga: "hur långt bort är den bilen, hinner jag ut i god tid före den?"
2) och saknar man "1" har man som vuxen förstånd och omdöme att förstå att "jag kan inte bedöma situationen, därför väntar jag". Vilket jag upplever brister något enormt hos många EPA-förare som gör helt otroliga chansningar och låter andra förare ordna upp situationen åt dem.

Den här ungdomen saknade helt uppenbart både 1 och 2 utan det viktigaste för den var att hänga på sina två framförvarande kompisfordon.
Och om de inte går körkortsutbildningen får de ens "kommer boll kommer barn" och "bryt aldrig en kolonn" (av speciellt tonåringar eller ridskolehästar) infon.
 
Fast va? "ingår i utvecklingen för att bli vuxen"?
Jag har inte en vän, hade inte en klasskompis som hade något sådant där fordon eller ville ha ett.
Har ingen vän eller bekant nu såvitt jag vet som haft ett.

De är trots detta definitivt vuxna nu.
Det finns inget tvång, vill man inte ha dem så var utan. Vill man, så tycker inte jag att det ska finnas några vuxna utan tålamod som ska begränsa bara för att man tycker det är jobbigt att ligga efter dem. Det är däremot många tonåringar som vill ha, det är trots allt en del av tonåren för väldigt många, ett steg upp i vuxenlivet för dem.

Längre utbildning och bättre koll så de följer lagar och regler, men inte ta bort dem.
 
Jag har egentligen inga problem att ligga bakom dem, faktiskt. Och jag tycker INTE att det underlättar om de kör i 50, snarare tvärtom, för det finns fler möjligheter att köra om dem i 30 än det gör i 50. Däremot tycker jag att hela systemet är vansinnigt! Att köra upp på moped och sedan ha tillåtelse att köra 10 ton lastbil med släp, liksom. Helt utan förmåga att bedöma någon som helst konsekvenser i sitt liv över huvud taget. Och med enbart sitt eget perspektiv framför ögonen. Dessutom är ju många föräldrar mer än lovligt naiva. Barnen kvaddar sina traktorer fullkomligt och föräldrarna tror på dem när de förklarar att de minsann bara kört i 30 när det hänt något, fastän vem som helst borde förstå att de uppkomna skadorna inte kan vara resultatet av en bil som kör emot något i 30... Traktorer som går i 130 på motorvägen. Eller 110 på 70-vägen. Eller i oklart hög hastighet av vägen. Det är verkligen konstigt att inte fler omkommer med tanke på historierna jag får höra.
 
Jag kan inte låta bli utan jag tycker lite synd om många av de som kör epa/a-traktor. Det är för många som faller för grupptrycket och låter kompisar i mängd åka med och det är för många som gör dumma och livsfarliga manövrar i trafiken som i bästa fall bara gör att de får ta körkort några år senare och i värsta fall inte alls för att de faktiskt dör eller blir illa skadade. I för många fall kan jag tycka att artonåringar inte är mogna nog att stå emot grupptryck heller och deras tro att de är odödliga sätter dem i så farliga situationer helt i onödan. Jag hade önskat mognadstest för att få framföra fordon i trafiken. Det om något hade gett ett stort skutt mot målet nollvison i trafiken.

Kanske ska vi också förutom mognadstest ha lite hjälpregler för unga som att de inte får köra för körandets skull och att även medåkande kompisar får rejäla böter och indraget körkortstillstånd om de åker för många i bilen. Kanske inte få köra efter en viss tid på kvällen osv. osv. Allt för att våra unga ska klara sig helskinnade igenom den där tiden de tror de är odödliga och inte är helt mogna för uppgiften.
 
Största risken är bilister, inte traktorungdomarna..
Som tur är bor vi i glesbygd, skulle trafiken häromkring se annorlunda ut skulle jag ta andra beslut.

Har ni inga buskörare bland era EPA-/traktorförare så förstår jag om du inte heller är oroad över vad de kan orsaka. På många andra ställen är det ett problem, som du kan vara glad att ni slipper.
 
Det finns inget tvång, vill man inte ha dem så var utan. Vill man, så tycker inte jag att det ska finnas några vuxna utan tålamod som ska begränsa bara för att man tycker det är jobbigt att ligga efter dem. Det är däremot många tonåringar som vill ha, det är trots allt en del av tonåren för väldigt många, ett steg upp i vuxenlivet för dem.

Längre utbildning och bättre koll så de följer lagar och regler, men inte ta bort dem.
Jag är ju mindre mot att ligga efter dem än jag är emot när de försvinner i fjärran dock :laugh: som skrivet (min stora irritation baserar sig ju främst på att de inte följer hastigheter ens när hastigheten är högre än fordonet rimligen ska kunna köra på platser där min unge och många andra ungar cyklar.)

Därav att jag tycker de gott kan ha körkort och bil istället om de är mogna för det. Eller inget, om de inte är mogna.
 
Senast ändrad:
Jag är ju mindre mot att ligga efter dem än jag är emot när de försvinner i fjärran dock :laugh: som skrivet (min stora irritation baserar sig ju främst på att de inte följer hastigheter ens när hastigheten är högre än fordonet rimligen ska kunna köra på platser där min unge och många andra ungar cyklar.)

Därav att jag tycker de gott kan ha körkort och bil istället om de är mogna för det. Eller inget, om de inte är mogna.
Och jag anser att bättre utbildning och "övervskning" så att regler och lagar följs kan göra så att de också får plats här.
 
Och jag anser att bättre utbildning och "övervskning" så att regler och lagar följs kan göra så att de också får plats här.
Ok i 30 då? För jag vill verkligen inte ha dem ens med lite bättre halvdan utbildning åkandes runt här snabbare än det.

(Speciellt inte om folk inte vill ha dem på motorvägarna, jag vill inte ha någon som inte kan köra motorväg körandes 50 där folk och barn cyklar. Då känns det absolut som att de tycker att bilförare är värda mycket trygghet och barn, gångtrafikanter och cyklister räknas som värdelösa. I 50 blir det inga allvarliga bilkrockar så då är det helt ok :arghh: ingen viktig person med 4 hjul riskerar liv och hälsa, men på motorvägen där skulle herr BMW kunna råka bli krockad farligt med om en 16 åring med dåligt omdöme och inte klar hjärna körde där, och så kan vi ju inte ha det.)

Som folk skriver att de borde köra i 40-50 :eek:
(mitt barn är trygg i sin stora fyrhjuliga bil i den hastigheten och kan inte skadas så ingen fara på taket :cautious: )
 
Senast ändrad:
Jag kan inte låta bli utan jag tycker lite synd om många av de som kör epa/a-traktor. Det är för många som faller för grupptrycket och låter kompisar i mängd åka med och det är för många som gör dumma och livsfarliga manövrar i trafiken som i bästa fall bara gör att de får ta körkort några år senare och i värsta fall inte alls för att de faktiskt dör eller blir illa skadade. I för många fall kan jag tycka att artonåringar inte är mogna nog att stå emot grupptryck heller och deras tro att de är odödliga sätter dem i så farliga situationer helt i onödan. Jag hade önskat mognadstest för att få framföra fordon i trafiken. Det om något hade gett ett stort skutt mot målet nollvison i trafiken.

Kanske ska vi också förutom mognadstest ha lite hjälpregler för unga som att de inte får köra för körandets skull och att även medåkande kompisar får rejäla böter och indraget körkortstillstånd om de åker för många i bilen. Kanske inte få köra efter en viss tid på kvällen osv. osv. Allt för att våra unga ska klara sig helskinnade igenom den där tiden de tror de är odödliga och inte är helt mogna för uppgiften.
Fast mognadstest, vad är det? De som är mest omogna är enligt min erfarenhet också bäst på att ljuga och låtsas vara mogna. Eller är fladdriga och mogna för föräldrar ena dagen och engagerar sig i ett projekt och mogna för de i samma ålder och ägnar sig åt ett helt motsatt projekt då. Lika helhjärtat båda gångerna, men föräldrar och de i samma ålder tycker helt motsatta saker är moget.

Är det ingen som minns att vara tonåring. Det var ju alltid den där killen (tjejen) som var så himla snäll och trevlig och go och föräldravänligt/lärarvänlig och sa allting rätt och var socialt duktig som vände så man fick whiplash varje gång någonting hände. Så vääldigt emot rökning och gör kampanjer mot det ena dagen så föräldrarna tycker han är mogen och står i rökrutan varje rast nästa dag så att vännerna tycker han är mogen. Klassrådet ena dagen och alla ska vara med, utesluta alla ocoola nästa dag osv.
 
Senast ändrad:
Jag tror man lär sig mer/blir "mognare", av att köra moped, faktiskt. Där är man medveten om att man är oskyddad och man har bättre koll på medtrafikanterna - om man vill överleva. I en bil tror jag man känner sig mer skyddad. (Ja, det finns galningar på trimmade mopeder också, men i största allmänhet tror jag man har bättre koll runtom sig på en moped - för sitt eget överlevandes skull.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp