Börja gymnasiet :s

millan10

Trådstartare
Om en vecka.. då börjar jag gymnasiet..
Ska gå teknikprogrammet och känner ingen som ska gå samma linje. Mina kompisar har valt andra linjer eller bytt stad. Lider troligtvis av lite social fobi, vilket gör att jag har svårare att ta kontakt med nya människor. Är så rädd att jag ska råka göra bort mig. Är blyg och självförtroendet är i botten. Oroar mig också över att jag inte kommer att klara av/orka med linjen, men det är ju detta jag vill gå! Mest orolig är jag nog för matten, är väl halvbra i det..

Hur var det när ni skulle börja gymnasiet? Någon som har några erfarenheter av de högskoleförberedande linjerna? Är de så tuffa som alla påstår att de är?
 
Om en vecka.. då börjar jag gymnasiet..
Ska gå teknikprogrammet och känner ingen som ska gå samma linje. Mina kompisar har valt andra linjer eller bytt stad. Lider troligtvis av lite social fobi, vilket gör att jag har svårare att ta kontakt med nya människor. Är så rädd att jag ska råka göra bort mig. Är blyg och självförtroendet är i botten. Oroar mig också över att jag inte kommer att klara av/orka med linjen, men det är ju detta jag vill gå! Mest orolig är jag nog för matten, är väl halvbra i det..

Hur var det när ni skulle börja gymnasiet? Någon som har några erfarenheter av de högskoleförberedande linjerna? Är de så tuffa som alla påstår att de är?

Jag började en utbildning 8 mil ifrån min stad, kände inte en kotte. Är som du och lider av social fobi, men det gick jättebra! Folk brukar i allmänhet vara bra på att ta kontakt tycker jag :)
 
Om en vecka.. då börjar jag gymnasiet..
Ska gå teknikprogrammet och känner ingen som ska gå samma linje. Mina kompisar har valt andra linjer eller bytt stad. Lider troligtvis av lite social fobi, vilket gör att jag har svårare att ta kontakt med nya människor. Är så rädd att jag ska råka göra bort mig. Är blyg och självförtroendet är i botten. Oroar mig också över att jag inte kommer att klara av/orka med linjen, men det är ju detta jag vill gå! Mest orolig är jag nog för matten, är väl halvbra i det..

Hur var det när ni skulle börja gymnasiet? Någon som har några erfarenheter av de högskoleförberedande linjerna? Är de så tuffa som alla påstår att de är?

Började också på gymnasium cirka 8 mil hemifrån, kände ingen och det var bara jag från min skola som skulle gå där. Bodde dessutom på internatet på skolan.
Det var läskigt och jag var också ganska blyg, men det var något jag verkligen ville göra och det blev hur bra som helst! Har fått vänner för livet och ångrar inte mitt val för en sekund, även om jag inte jobbar inom det området alls nu för tiden :)
 
Om en vecka.. då börjar jag gymnasiet..
Ska gå teknikprogra:anmmet och känner ingen som ska gå samma linje. Mina kompisar har valt andra linjer eller bytt stad. Lider troligtvis av lite social fobi, vilket gör att jag har svårare att ta kontakt med nya människor. Är så rädd att jag ska råka göra bort mig. Är blyg och självförtroendet är i botten. Oroar mig också över att jag inte kommer att klara av/orka med linjen, men det är ju detta jag vill gå! Mest orolig är jag nog för matten, är väl halvbra i det..

Hur var det när ni skulle börja gymnasiet? Någon som har några erfarenheter av de högskoleförberedande linjerna? Är de så tuffa som alla påstår att de är?
Tog studenten i år. :)

Jag valde också teknik, satt kvällen innan slutdatumet där man skulle välja gymnasium och inriktning och läste lite. Det bästa karrärmässigt för mig hade nog varit natur men jag valde teknik då jag intresserar mig för data och tänkte att det kunde vara en bra ide! :up:

Innan jag började gymnasiet så var jag väldigt tillbakahållen och blyg, speciellt gentemot killar. Vet inte om jag hade något social fobi men hade helt klart problem med att snacka med andra killar och folk som jag inte kände så väl.

I början av gymnasiet så var vi 5 tjejer och 25+ killar. I det sista året så var vi totalt 18 stycken ungefär, varav endast 14 var på lektionerna som högst. 2 av dessa 18 var tjejer. Jag och en annan.

Så majoriteten i klassen var då killar och jag kände inte en jäkel. Men allt som tiden gick så tänkte jag inte mer på det utan allt flöt bara på, man lärde sig deras namn och lärde känna deras personlighet. Första året var riktigt tufft, det var inget som jag hade förväntat mig. Två matteböcker på ett år och matte varje dag. Hmm. Jag hade väl VG i matte när jag gick ut 9:an, nådde inte riktigt MVG som i dem flesta andra ämnena (pluggade i stort sätt aldrig hemma). Men om man är där på lektionerna och antecknar så borde det räcka för godkänd. Om man vill ha mer än så så borde man plugga hemma också.

Vid matte 3c så började jag få problem, matte 4 var ännu värre och det finns ju ännu en kurs, matte 5 och den hade jag nog inte klarat.

Problemet för mig är att jag är för lat och inte tillräckligt motiverad för att plugga hemma. Matte 4 kursen ändrade på detta för mig då jag var tvungen att plugga hemma också för att klara mig. (Vilket jag egentligen inte gjorde utan var alltid ett poäng ifrån godkänt hela tiden men fick ett extra prov i slutet som jag efter hårt plugg klarade).

Så matten är egentligen inte så farlig, bara man lär sig att ta sin tid hemma och plugga in det man gått igenom lite extra och ev. kanske förbereder sig inför nästa kapitel så man hänger med lättare.

Allt beror ju också på vad man får för lärare, tycker läraren har en extremt viktig roll i hur lätt man får för att lära sig. (Iallafall så jag uppfattat det.)


Men återigen till klassen! Jag tror att anledningen till att jag var "skygg" var att det var mycket gruppindelningar i åk 6-9 och många förändringar som man fick genomgå. Osynliga rankings om vilka som var tuffa och vilka som var töntar. Uppfattade detta mer hos oss tjejer än hos killarna då de umgicks med varandra allihopa i stort sätt.


Så när jag började i en klass med 90% killar så släpptes barriären, bar till exempel inte smink, något som jag aldrig riktigt varit förtjust i men i min gamla klass bar då jag kände mig ful i ansiktet. But here it didn't matter. Man var fri, man kunde vara sig själv, alla klassmedlemmar var så sjukt underbara och roliga på sitt sätt.
Saknar dem. :)


Jag tror dina bästa år ligger framför dig, så ta vara på din gymnasietid då den går ruskigt fort! Och lycka till, jag tror på dig, att du kommer överleva och klara allt galant! :)



Förlåt för långt inlägg och förlåt för ev. stavfel eller oförståelig text! :)
 
Jag ska börja mitt tredje år på teknik och jag stormtrivs! Första året var hemskt jobbigt och jag gick in i väggen, men det är en annan femma som inte hade med skolan att göra. Då var vi fem tjejer men vi hade ingen sammanhållning alls och det var rätt påfrestande. Allt var annorlunda och ett högt tempo, så det är bara att förbereda dig på.

Till andra året valde jag inriktningen produktion och det är det bästa valet jag har gjort! Nu går jag ensam med ett härligt killgäng och vi har väldigt kul oavsett när vi är i skolan eller ses på fest. Allt släppte och jag hittade verkligen rätt linje för mig.

Mitt tips är till dig att du ska följa magkänslan när du väljer inriktning och försöker vara öppen för nya människor trots att det är jobbigt i början, du kommer garanterat hitta nya vänner för livet! Det kommer vara kämpigt i början, det var det för alla jag känner men det släpper och blir bättre när du landar i det!
Teknik är en bra linje med många möjligheter för framtiden så lycka till!
 
Låter kanske lättare än vad det är men ni ska gå med varandra i 3 år, prata bara med alla. Det är jobbigt den första gången och de andra dagarna kommer också kännas jobbiga - Men prata! Säg vad som helst! Någon måste lätta upp stämningen. Jag hade också social fobi när jag började gymnasiet men jag rent utav begravde min ångest och låtsades vara någon annan tills första dialogen startade och sedan bara flöt på. Se det såhär - I stort sett alla kommer dit med en sten i magen och ett flertal känner sig säkert svim och spyfärdiga. Det är naturligt! Oavsett om det låter töntigt så fråga vart dom kommer ifrån, vart de gick innan osv osv. Efter en vecka är det värsta över och om 3 år kommer du sitta här som vi gör och förklara för någon annan att det INTE är någon fara! :)
 
Jag börjar tvåan nu till hösten (estet-musik) och jag var så nervös att jag trodde att jag skulle dö dagarna innan jag började gymnasiet! Jag var, fullt seriöst, beredd på att fejka min egen död för att slippa! :o Precis som du så har jag också viss social fobi, tycker för det första att det är väldigt otäckt att prata med folk och sen så är jag dessutom fruktansvärt dålig på det! Förutom att det kändes skitläskigt med ny skola/ny klass/nytt allt så var jag så så så nervös över de musikaliska delarna, men det är ju en annan sak. ;)

Nu går ju jag inte teknik, men jag går ju åtminstone ett högskoleförberedande program! Jag tycker absolut inte att det är så tufft som alla säger, åtminstone inte i 1an! (Och estet är för övrigt inte alls ett slappt program som många verkar tro, vi har lika mycket plugg som samhälls) 2an är ett par snäpp värre har jag hört, men än så länge är jag då inte orolig över det. Det är ju såklart skillnad på programmen, but still. Jag bor förresten 7 mil från min skola :) Jag pendlar, 1,5 h bussfärd enkelväg, och jag har klarat skolan galant ändå. Har förresten en kompis som går teknik! Han pendlar lika långt som jag (kanske snäppet längre) och har orkat med plugget fint, han också :)

Du behöver (mest troligt) inte alls vara nervös! Min nervositet försvann efter bara ett par dagar och hela det här året har jag bara äääälsskaaaaat skolan och tyckt att det har varit helt fantastiskt kul med nya kompisar och nya upplevelser! :) Jag hade iofs en kompis i klassen, men ärligt talat spelade inte det någon roll. Gymnasiet har verkligen varit toppen än så länge! Förmodligen så kommer du träffa massvis med nya kompisar och det dröjer nog inte länge innan du kan slappna av och ha roligt! Var inte nervös i onödan, allt ordnar sig ska du se! :up:
 
Bara koncentrera dig på faktumet att skolan är ditt jobb så kommer det att gå utmärkt. Jag är lat som f-n och var frånvarande stora delar av tiden, men gick ändå ut gymnasiet med goda betyg.

Och som någon som har gått ettan två gånger (jag var uttråkad och bytte program :D) kan jag upplysa om att folk alltid är nervösa. Enligt mina empiriska studier följer folk till och med samma beteendemönster. Först kommer alla att vara skitnervösa ett tag, sedan kommer det bildas gäng med "bästa vänner" och sist kommer det att bli en massa bråk. Och så någon gång framåt mitten av tvåan-trean så stabiliseras det och folk börjar sköta sitt istället.
 
Om en vecka.. då börjar jag gymnasiet..
Ska gå teknikprogrammet och känner ingen som ska gå samma linje. Mina kompisar har valt andra linjer eller bytt stad. Lider troligtvis av lite social fobi, vilket gör att jag har svårare att ta kontakt med nya människor. Är så rädd att jag ska råka göra bort mig. Är blyg och självförtroendet är i botten. Oroar mig också över att jag inte kommer att klara av/orka med linjen, men det är ju detta jag vill gå! Mest orolig är jag nog för matten, är väl halvbra i det..

Hur var det när ni skulle börja gymnasiet? Någon som har några erfarenheter av de högskoleförberedande linjerna? Är de så tuffa som alla påstår att de är?
Jag hade samma utgångsläge som du. Skulle börja på en skola där jag inte kände någon och hade problem med viss social fobi. Det gick galant!
Mitt knep var "fake it til you make it", jag gick in i en roll som social och kontaktsökande människa, och sa till mig själv att jag skulle försöka hålla den första veckan för att skapa nya kontakter. Det funkade riktigt bra! Har kvar flera vänner från klassen än idag (tog studenten 07).
Det lär vara fler som är i samma sits. Våga säga hej och småprata lite så löser det sig. Lycka till!
 
Kan peppa dig med att det är så stor skillnad mellan högstadiet och gymnasiet! Oftast oroar man sig för att man refererar till det man vet och enbart det man sett, vilket är normalt såklart. Men jag upplever att 99% av min vänskapskrets blev positivt överraskade av gymnasiet för att alla både är och känns mer vuxna.
 
Tack för alla svar hittills! Känns peppande att läsa det ni skriver. Fortfarande nervös, men har kanske en lite mer positiv inställning till gymnasiet nu än innan.
 
Kommer gå jättebra :up: Och du kommer vara stolt som följde dina drömmar om utbildning även om det känns lite läskigt nu i början. Skulle du inte trivas så går det alltid att byta.
 
Jag kände inte heller någon i min klass när jag började gymnasiet, de gjorde nästan ingen av de andra heller vilket jag tyckte var en fördel då de inte var några grupperingar innan. Troligtvis är de andra som börjar lika nervösa som du och de kommer gå jätte bra! Är man bara glad och trevlig brukar de andra också vara de;) Tycker också de är jätte bra att du valt att läsa de du är intresserad av och inte bara väljer efter din kompisar. Tre år kan kännas långt i början, men de går verkligen jätte fort!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 296
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 594
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp