Börja läsa digitalt - vad är bäst?

Detta att man behöver lägga över böcker från extern källa via dator eller Dropbox tycker jag låter jobbigt. Tycker om enkelheten med tex kindle där jag enkelt går i på "shopen" via Kindle (eller om man vill via mobilen eller datorn) och boken automatiskt laddas ner på Kindlen (förutsatt såklart att den har wifi påslagen).

Jag kan ju tex ligga på stranden, i sängen osv och vilja köpa och läsa en ny bok. Då vill jag ju inte behöva använda en dator för att göra det...

Ni som gör på detta sätt, är det enklare än vad jag tänker mig? Eller kan ni tex köpa en bok via er läsplatta på stranden och börja läsa den direkt på läsplattan?
 
Detta att man behöver lägga över böcker från extern källa via dator eller Dropbox tycker jag låter jobbigt. Tycker om enkelheten med tex kindle där jag enkelt går i på "shopen" via Kindle (eller om man vill via mobilen eller datorn) och boken automatiskt laddas ner på Kindlen (förutsatt såklart att den har wifi påslagen).

Jag kan ju tex ligga på stranden, i sängen osv och vilja köpa och läsa en ny bok. Då vill jag ju inte behöva använda en dator för att göra det...

Ni som gör på detta sätt, är det enklare än vad jag tänker mig? Eller kan ni tex köpa en bok via er läsplatta på stranden och börja läsa den direkt på läsplattan?
Jag tror att de flesta läsplattor (åtminstone Kobo och PocketBook som jag vet) har en inbyggd butik, så där funkar det på samma sätt som med Kindle. Jag föredrar dock som sagt att handla via Adlibris eller liknande och har ofta en lång lista av böcker jag vill läsa, så jag brukar passa på att köpa hem och föra över ett helt gäng böcker åt gången när jag väl gör det så har jag mitt eget lilla bibliotek att välja från. Eftersom jag då bara gör det 2-3 gånger om året känns det inte alls krångligt men visst, vill man vara riktigt spontan i sitt läsande är det nog den inbyggda butiken som gäller :)
 
Detta att man behöver lägga över böcker från extern källa via dator eller Dropbox tycker jag låter jobbigt. Tycker om enkelheten med tex kindle där jag enkelt går i på "shopen" via Kindle (eller om man vill via mobilen eller datorn) och boken automatiskt laddas ner på Kindlen (förutsatt såklart att den har wifi påslagen).

Jag kan ju tex ligga på stranden, i sängen osv och vilja köpa och läsa en ny bok. Då vill jag ju inte behöva använda en dator för att göra det...

Ni som gör på detta sätt, är det enklare än vad jag tänker mig? Eller kan ni tex köpa en bok via er läsplatta på stranden och börja läsa den direkt på läsplattan?


Det mer troliga är att om jag ligger vid stranden och vill köpa en bok så gör jag det på telefonen, går sen In på Dropbox och laddar upp boken. Sen ligger boken på plattan. Har synkat kontot på Dropbox med plattan det var enkelt men minns inte nu på rak arm hur jag gjorde. Brukar ta 30 sekunder extra att gå via Dropbox det kan jag leva med. Men har aldrig hänt hittills jag gör mycket som @Mineur köper många åt gången.
 
För att vara tjurig måste jag ändå tipsa om att en padda med app för önskad bokleverantör (jag kör Storytel t ex) är en bra lösning med ;)
Överhuvudtaget är appar och padda en suverän kombination 👌
 
För att vara tjurig måste jag ändå tipsa om att en padda med app för önskad bokleverantör (jag kör Storytel t ex) är en bra lösning med ;)
Överhuvudtaget är appar och padda en suverän kombination 👌

Fast läsupplevelsen på en bra läsplatta med e-bläck är oceaner bättre än den på en surfplatta. Hela poängen med en läsplatta är ju att det är lika lätt för ögonen som att läsa på papper, ofta bättre. En vanlig skärm kan inte matcha det på något sätt.
 
Detta att man behöver lägga över böcker från extern källa via dator eller Dropbox tycker jag låter jobbigt. Tycker om enkelheten med tex kindle där jag enkelt går i på "shopen" via Kindle (eller om man vill via mobilen eller datorn) och boken automatiskt laddas ner på Kindlen (förutsatt såklart att den har wifi påslagen).

Jag kan ju tex ligga på stranden, i sängen osv och vilja köpa och läsa en ny bok. Då vill jag ju inte behöva använda en dator för att göra det...

Ni som gör på detta sätt, är det enklare än vad jag tänker mig? Eller kan ni tex köpa en bok via er läsplatta på stranden och börja läsa den direkt på läsplattan?
Plattan är så extremt långsam så även om jag kan köpa och ladda ner direkt på den så gör jag alltid själva köpet på telefonen och har sedan bokmärke med Adlibris digitala bibliotek på plattan och laddar ner därifrån. Det går fortare.
 
Jag har aldrig hört talas om sådana här läsplattor.
Jag läser mina böcker i min iPhone via BookBeat eller annan passande app. Tycker det är så smidigt att boken alltid är medöverallt och älskar funktionen att både kunna lyssna på boken och läsa, så smidigt att det går att kombinera.
Varför väljer man att köpa en särskild läsplatta? Ungefär hur stora är de?
 
Jag har aldrig hört talas om sådana här läsplattor.
Jag läser mina böcker i min iPhone via BookBeat eller annan passande app. Tycker det är så smidigt att boken alltid är medöverallt och älskar funktionen att både kunna lyssna på boken och läsa, så smidigt att det går att kombinera.
Varför väljer man att köpa en särskild läsplatta? Ungefär hur stora är de?
Den jag köpte är 6 tum, den vanligaste storleken tror jag men det finns även de som är något större. Den väger 155 gram. Jag tycker det är stor skillnad att läsa på en skärm som bara är gjord för läsning och optimerad för det. Skärmen är behagligt pappersfärgad med svart text. I dagsljus lyser den inte och skärmen funkar i skarpt solljus. Den fungerar även att läsa på i alla vinklar. I mörker har den ett mjukt bakgrundsljus som gör att man inte behöver lampa. Jag föredrar pappersböcker framför att läsa på telefonen men plattan slår böckerna.
 
Jag har aldrig hört talas om sådana här läsplattor.
Jag läser mina böcker i min iPhone via BookBeat eller annan passande app. Tycker det är så smidigt att boken alltid är medöverallt och älskar funktionen att både kunna lyssna på boken och läsa, så smidigt att det går att kombinera.
Varför väljer man att köpa en särskild läsplatta? Ungefär hur stora är de?

@warg räknade upp många fördelar som jag håller med om. Ytterligare en fördel är att man kan förstora texten till önskad storlek. Men framförallt tycker jag att den är så mycket bättre för hela läsupplevelsen än en vanlig surfplatta. Jag tror man måste testa en läsplatta för att riktigt förstå hur mycket bättre en läsplatta att läsa på än en surfplatta.
 
Jag har aldrig hört talas om sådana här läsplattor.
Jag läser mina böcker i min iPhone via BookBeat eller annan passande app. Tycker det är så smidigt att boken alltid är medöverallt och älskar funktionen att både kunna lyssna på boken och läsa, så smidigt att det går att kombinera.
Varför väljer man att köpa en särskild läsplatta? Ungefär hur stora är de?
Jag blir väldigt trött i ögonen av att läsa på motsv. telefon eller iPad en längre period. Läsplattorna har en helt annan sorts display som är betydligt snällare mot ögonen, det går inte riktigt att jämföra.

Det här summerar det bra: "E-readers typically use E-Ink displays that mimic the look of traditional ink on paper, making them easier on the eyes for prolonged reading. Tablets use LCD or OLED displays that offer full color and multimedia support, but can cause eye strain with prolonged use."
 
Jag har aldrig hört talas om sådana här läsplattor.
Jag läser mina böcker i min iPhone via BookBeat eller annan passande app. Tycker det är så smidigt att boken alltid är medöverallt och älskar funktionen att både kunna lyssna på boken och läsa, så smidigt att det går att kombinera.
Varför väljer man att köpa en särskild läsplatta? Ungefär hur stora är de?
Min är 15 cm ungefär (6 tum), och så liten att den alltså enkelt kan följa med i de flesta handväskor. Den är suverän att läsa på, och jag varvar vanliga böcker med läsplattan. Lätt att hålla i, bra ljus, batteri som nästan håller hur länge som helst. Att läsa på mobilen skulle göra mig galen - alldeles för pluttigt!
 
@warg Hur har det gått? Har du fått igång din Kobo?
Ja! Jag är redan inne på femte boken :-) Jättesmidigt att handla från internetbokhandel och lägga över - lite knepigare med bibiliotekslån. Dessutom blev jag faktiskt väldigt besviken över utbudet av digitala böcker på det lokala biblioteket. Jag funderar på att försöka ta reda på om det finns något bibliotek någon annanstans med riktigt bra utbud och skaffa lånekort där.
Men jag älskar verkligen att läsa på plattan, det är smidigare än en bok och vilsamt för ögonen. Och jag kan hålla och bläddra med en hand!
 
Ja! Jag är redan inne på femte boken :-) Jättesmidigt att handla från internetbokhandel och lägga över - lite knepigare med bibiliotekslån. Dessutom blev jag faktiskt väldigt besviken över utbudet av digitala böcker på det lokala biblioteket. Jag funderar på att försöka ta reda på om det finns något bibliotek någon annanstans med riktigt bra utbud och skaffa lånekort där.
Men jag älskar verkligen att läsa på plattan, det är smidigare än en bok och vilsamt för ögonen. Och jag kan hålla och bläddra med en hand!

Jag har bibliotekskort på tre olika bibliotek av olika anledningar. Eftersom det är digitalt är det enkelt, och finns det inte på ett bibliotek så kan det finnas på ett annat. Plus att jag kan låna många fler böcker!

Uppsala har ett tämligen hyfsat utbud, Stockholm är ganska kassa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp