Börja läsa digitalt - vad är bäst?

Jag har bibliotekskort på tre olika bibliotek av olika anledningar. Eftersom det är digitalt är det enkelt, och finns det inte på ett bibliotek så kan det finnas på ett annat. Plus att jag kan låna många fler böcker!

Uppsala har ett tämligen hyfsat utbud, Stockholm är ganska kassa.
Jag har ju ett helt gäng lånekort från olika platser, men de flesta är inte använda på 10 år eller mer och jag har ingen aning om vad jag har för pinkod till dem!
 
Jag har ju ett helt gäng lånekort från olika platser, men de flesta är inte använda på 10 år eller mer och jag har ingen aning om vad jag har för pinkod till dem!


Här måste man gå till biblioteket och förnya kortet efter tre år. Biblioteken får tyvärr rätt usla villkor i avtalen med företag som förser dem med e-böcker. Så det är väldigt dyrt för biblioteken vid varje utlåning tyvärr och en ren förlustaffär. Vilket gör att de inte vill att personer som inte bor i närområdet ska kunna ha kort där och låna obegränsat med e-böcker. Så dåligt utbud av e-böcker på bibliotek hänger ihop med de usla avtalsvillkoren. Jag har läst biblioteks- och informationsvetenskap och studerat detta med avtal för biblioteken och e-böcker.
 
Här måste man gå till biblioteket och förnya kortet efter tre år. Biblioteken får tyvärr rätt usla villkor i avtalen med företag som förser dem med e-böcker. Så det är väldigt dyrt för biblioteken vid varje utlåning tyvärr och en ren förlustaffär. Vilket gör att de inte vill att personer som inte bor i närområdet ska kunna ha kort där och låna obegränsat med e-böcker. Så dåligt utbud av e-böcker på bibliotek hänger ihop med de usla avtalsvillkoren. Jag har läst biblioteks- och informationsvetenskap och studerat detta med avtal för biblioteken och e-böcker.
Jo, jag har förstått från mitt bibliotek att det är dyrt att låna. De har ett visst antal lån/månad som budgeten räcker till. Vi får låna max 4 böcker/månad, och det går numera bara att låna 1 bok/vecka. Annars tog potten slut jättefort.

Författarna får också väldigt dåligt betalt när deras böcker lyssnas på på t.ex. Storytel. Förmodligen får de också dåligt betalt när deras e-böcker lånas på biblioteken.
 
Här måste man gå till biblioteket och förnya kortet efter tre år. Biblioteken får tyvärr rätt usla villkor i avtalen med företag som förser dem med e-böcker. Så det är väldigt dyrt för biblioteken vid varje utlåning tyvärr och en ren förlustaffär. Vilket gör att de inte vill att personer som inte bor i närområdet ska kunna ha kort där och låna obegränsat med e-böcker. Så dåligt utbud av e-böcker på bibliotek hänger ihop med de usla avtalsvillkoren. Jag har läst biblioteks- och informationsvetenskap och studerat detta med avtal för biblioteken och e-böcker.
Ja jag ser problemet. Sen är ju i princip varje lån en förlustaffär, det är ju liksom idén bakom ett bibliotek. Men det är trist när varje lån blir så dyrt förstås. I alla fall på mindre ställen är man försiktig med att köpa in böcker, utan väntar på förfrågan. Då vet man att boken i alla fall lånas en gång! Biblioteksband är ju inte heller billigaste sättet att köpa böcker på. Men jag håller med om att de digitala affärsmodellerna för litteratur inte är optimala.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp