Bukefalos 28 år!

Börja med att köra, hjälp!

PinniPuck

Trådstartare
Nu är det så att jag är nybörjare inom det med att köra en häst.. Jag har kört en häst men dock vet jag inte eftersom jag mest har varit inne på att sitta på hästryggen vad jag behöver för utrustning..

Jag vill verkligen inte att det ska bli för tungt och slita på hästen eftersom jag är så rädd om honom så jag behöver hjälp innan jag beslutar mej för att köpa någonting och det uppskattas verkligen om ni inte skrattar åt mej! :(

Rockarden ser ungefär ut såhär:
Rockard.JPG


Alltså har den som bildäck och den är ganska tung, vad bör jag använda för sele?

Han är ett varmblod och har gått på trav förut men är ung..

Någon som vet? Jag är i behov av mycket hjälp!
 
Senast ändrad:
Sv: Börja med att köra, hjälp!

Gå in på forumet Körning så kan de säkert hjälpa dig mer än här.

Sen rekommenderar jag dig verkligen att ta kontakt med Kusksällskapet i ditt län, de brukar hålla massor med roliga och intressanta kurser.
 
Sv: Börja med att köra, hjälp!

Tag kontakt med seriösa företag som säljer selar som tex Driveout så får du hjälp med att hitta något som passar dig och din häst. Försök att ta reda på så mycket fakta och åsikter du kan så du kan få en egen uppfattning om vilken typ av körning du vill hålla på med och vad som kan passa dig.
 
Sv: Börja med att köra, hjälp!

Innan du kan använda rockarden ska den kompletteras med svängel, bakselering och kanske justera vikt och skaklar, sen är det ju ingen höjdare att sitta så lågt som man gör i en sån rockard. Du ser ju inget! Så, nu har jag krossat dina drömmar om att bli kusk? Hoppas inte, jag vill gärna se dig köra, men du ska först ta hjälp av van kusk, kanske någon som tävlar körning eller så kontaktar du din närmsta körklubb.
Det är mycket farligare, men roligare, att köra än att rida :)
 

Liknande trådar