Min ponny skenade med vagn

Risken finns ju alltid, men inom ridningen också. Det är helt okej att ta ett eller flera steg tillbaka och träna på grunderna tills både du och hon känner sig trygga igen. Låt det ta tid om det känns bäst för dig, men var inte heller rädd för att hästen går Framåt, det är lite a och o inom körningen tycker jag ofta. Givetvis ska man ha en trygg halt, men att ha en kusk som tvekar och bromsar är inte heller bra.
Tack för råd. Ska tänka på det. Ska förhoppningsvis äga henne hela livet så vi har tid på oss :heart
 
Bra att hästen får vara kvar lite extra hos tränaren! Tänk på att du kan påverka hästen också om du blir spänd. Försök att bara öva på som vanligt. Ha roligt och ge massor med beröm.

Men jag tycker du ska vänta med oljudsträningen tills ni båda känner er helt trygga igen.

Lycka till!
 
Bra att hästen får vara kvar lite extra hos tränaren! Tänk på att du kan påverka hästen också om du blir spänd. Försök att bara öva på som vanligt. Ha roligt och ge massor med beröm.

Men jag tycker du ska vänta med oljudsträningen tills ni båda känner er helt trygga igen.

Lycka till!

Tack för dina tips! Då kanske jag ska börja med att köra och köra tills jag inte är rädd att något ska ske, och därefter ta in ljudträning (utanför körningen)? :)
 
Hoppas det går bra för er i fortsättningen.

Ett tips är att säkra svängeln med ett par nylonremmar på var sida om bulten, så att den inte landar på hästen om den lossnar (tror att TH inkörningsrockard hade så i original). Det är en mycket billig och enkel säkerhetsdetalj.
 
Jag tror att det kan gå att köra igen men en sak med dessa inlägg gällande att man ”haft en häst som skenat med vagn och det gick bra” - för en erfaren häst som blivit körd mycket är olyckan 1 körtur av kanske hundratals (dvs där finns en bra grund att stå på, hästen ”känner” vagnen osv) men för en nyligen inkörd häst kan det vara t.ex. 1 körtur av 20. Det försämrar tyvärr oddsen är min erfarenhet. Min erfarenhet är att det är lättare att fortsätta köra om hästen har mycket erfarenhet av körning.

Sedan finns det såklart större körolyckor som olyckan i Flyinge för ett par år sedan, där skolhästarna hamnade i sken. Då kvittar nog erfarenheten för traumat är för stort.
 
Tack för dina tips! Då kanske jag ska börja med att köra och köra tills jag inte är rädd att något ska ske, och därefter ta in ljudträning (utanför körningen)? :)
Det tycker jag låter som en bra idé. Du kanske kan backa något steg och göra riktigt enkla övningar och ösa beröm över hästen så den får chans att bygga upp sitt självförtroende igen.
 
Min häst kom loss förra sommaren av en ganska korkad anledning egentligen, han vicka vagnen så matte hann inte med och parera när svängen blev för snäv.Han stod stilla så hade jag varit två sekunder snabbare upp hade jag hunnit ta tömmen men så blev det inte..

Han skenade iväg sen i full fart i drygt 1 mil med vagnen efter sig innan vi hittade honom borta i byn. Det här är en kille som tränat och tävlat i många år och sten cool för det mesta. Han var 1 år när han sattes i vagn. Men han klarade sig hyfsat undan med några skrapsår på benen bara. Tog väl tre veckor ungefär innan jag satte honom i vagnen igen. Första två tre gångerna var han spänd men efter hand har han slappnat av och nu snart 1 år senare är han i princip som vanligt och köra. Det som har blivit är att han är lite mer ljudrädd men han har alltid tussar i öronen och han tycker inte sämre om att sätta fast svanskappan men går med godis och mys. Annars så nej han körs som vanligt igen.
 
Min häst kom loss förra sommaren av en ganska korkad anledning egentligen, han vicka vagnen så matte hann inte med och parera när svängen blev för snäv.Han stod stilla så hade jag varit två sekunder snabbare upp hade jag hunnit ta tömmen men så blev det inte..

Han skenade iväg sen i full fart i drygt 1 mil med vagnen efter sig innan vi hittade honom borta i byn. Det här är en kille som tränat och tävlat i många år och sten cool för det mesta. Han var 1 år när han sattes i vagn. Men han klarade sig hyfsat undan med några skrapsår på benen bara. Tog väl tre veckor ungefär innan jag satte honom i vagnen igen. Första två tre gångerna var han spänd men efter hand har han slappnat av och nu snart 1 år senare är han i princip som vanligt och köra. Det som har blivit är att han är lite mer ljudrädd men han har alltid tussar i öronen och han tycker inte sämre om att sätta fast svanskappan men går med godis och mys. Annars så nej han körs som vanligt igen.
Vad läskigt! Förstår att det var ett trauma, men skönt att han verkar vara återställd idag. :)
 
Jag har också varit på skentur med häst. Jag tror han var lös tre gånger? Och sprang långt själv med vagn! Sen skenade han nog utan att tappa kusken några gånger också. Detta hände under hans karriär, ett kallblod dom tjänade 800k. Han var väldigt känslig och bakrädd, men blev inte "värre" av sina skenturer. Det andra kallblodet tappade kusken en gång och fastnade i en trädgård med vagnen. Han fortsatte vara bombsäker att köra. Jag hade ett kallblod hemma som sparkat sin kusk ur vagn ett antal gånger, henne började jag om med helt från början. Hon gick att köra igen och kom till start igen!

Hade hemma ett varmblod som absolut inte gick att köra igen efter en olycka, hon gick inte ens att rida. Så det är svårt att säga, men oftast tycker jag det går bra.
 
Jag har också varit på skentur med häst. Jag tror han var lös tre gånger? Och sprang långt själv med vagn! Sen skenade han nog utan att tappa kusken några gånger också. Detta hände under hans karriär, ett kallblod dom tjänade 800k. Han var väldigt känslig och bakrädd, men blev inte "värre" av sina skenturer. Det andra kallblodet tappade kusken en gång och fastnade i en trädgård med vagnen. Han fortsatte vara bombsäker att köra. Jag hade ett kallblod hemma som sparkat sin kusk ur vagn ett antal gånger, henne började jag om med helt från början. Hon gick att köra igen och kom till start igen!

Hade hemma ett varmblod som absolut inte gick att köra igen efter en olycka, hon gick inte ens att rida. Så det är svårt att säga, men oftast tycker jag det går bra.

Läskigt! Men skönt att höra allt fler berätta hur det inte behöver vara dödsdömt. Mitt sto har inte reagerat någonting på vagn eller så sedan olyckan skedde. Nu är det en annan vagn medan min lagas, men samma modell. Så jag hoppas det kommer fungera.
 
Läskigt! Men skönt att höra allt fler berätta hur det inte behöver vara dödsdömt. Mitt sto har inte reagerat någonting på vagn eller så sedan olyckan skedde. Nu är det en annan vagn medan min lagas, men samma modell. Så jag hoppas det kommer fungera.
Jag håller tummarna! :)
 
Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan skrapade efter vilket skrämde henne till sken. Hon har varit på inkörning hos en jättebra kusk och detta var i princip sista gången jag skulle köra innan jag tog hem henne (kört hemma förut men lämnade på inkörning hos kompetentkusk). Genom hela utbildningen har hon varit stencool och orädd, nästan för orädd, så att hon blev rädd när en del av vagnen plötsligt lossnade är logiskt.

Ingen av oss skadade sig fysiskt allvarligt. Vagnen välte aldrig men hon fastnade i en dörröppning och slet sig loss från vagnen. Innan detta hann jag dyka ur vagnen för jag kände att det var säkrare på gräset än att jag flög fram i kollisionen. Efteråt gick kusken och jag med min ponny och kuskens vagn (den satt inte fast i ponnyn då) eftersom min gick sönder, och min ponny reagerade inte på vagnen i sig. Nu ska hon stå kvar några veckor och backa några steg i inkörningen för att se om det blev några psykiska men hos min ponny. Men man blir så ledsen när sådant här händer, och när det bara av ren olycka sker när saker går sönder (en bult lossnade i svängeln).:cry:

Jag har fått lära mig att en skenande häst aldrig går att köra igen, men andra säger att det går visst om man bara fortsätter inkörningen. Eftersom mitt sto inte reagerade på vagnen alls efteråt hoppas vi det är så i detta fall. Att hon kan köras igen. Men om hon reagerar på tryck av sele osv kan man ju inte veta. Ponnyn stannade först inne i stallet när hon kom loss, men när hon började skritta igen så följde ju svängeln efter och då blev hon lite rädd igen men gick snart att fånga.

Har ni också varit med om häst som skenat med vagn? Hur gick det för er?
Man brukar ju vilja ha helt incidentlöst runt 1 år efter inkörning för att få en stabil grund där hästen tål ev issues sen.
Men visst kan det gå att rädda upp iaf.
Det är viss skillnad när de inte har mängdträning i kroppen.

Jag jobbade på Solvalla förut när det var mer aktivt och mer hästar. Någon gång tog en tränare där in en skimmel i sitt stall. Det blev fullt kaos. De flesta travare hade aldrig sett en skimmel och många blev livrädda. Hästar skenade, vagnar välte och körde ner i dike, man tappade handhästar som riskerade krocka med de som körde etc.
Den hästen fick flytta. Det var inte många hästar som inte gick att köra sen. Visst fick vissa problem, främst de yngsta. Men nu körde ju främst erfaret folk. Så det löste sig för de allra flesta.

Jag tycker inte du behöver vänta med ljudträning utan vagn om hästen inte reagerar med rädda. Att de reagerar lite är ingen fara. Men du som känner och ser hästen kan ju avgöra om det är över gränsen eller om det är lagom för att det ska släcka ut triggers. Bara man skrittar på brukar oro etc pysa ur av rörelsen som är långsam nog att inte trigga flykt.
Jag släpar alltid en period grenar, träd, rep, rep bundet i ngt etc med inridningshästar. Innan de tål sånt kör jag absolut inte! Sånt måste de tåla innan vagn. Så vid inkörning är jag extremt noga med att de tål ljud, släp, att slanor är mot deras kropp lite överallt etc.
De inser fort att det inte gör mer än låter. Tar några pass oftast.
 
Man brukar ju vilja ha helt incidentlöst runt 1 år efter inkörning för att få en stabil grund där hästen tål ev issues sen.
Men visst kan det gå att rädda upp iaf.
Det är viss skillnad när de inte har mängdträning i kroppen.

Jag jobbade på Solvalla förut när det var mer aktivt och mer hästar. Någon gång tog en tränare där in en skimmel i sitt stall. Det blev fullt kaos. De flesta travare hade aldrig sett en skimmel och många blev livrädda. Hästar skenade, vagnar välte och körde ner i dike, man tappade handhästar som riskerade krocka med de som körde etc.
Den hästen fick flytta. Det var inte många hästar som inte gick att köra sen. Visst fick vissa problem, främst de yngsta. Men nu körde ju främst erfaret folk. Så det löste sig för de allra flesta.

Jag tycker inte du behöver vänta med ljudträning utan vagn om hästen inte reagerar med rädda. Att de reagerar lite är ingen fara. Men du som känner och ser hästen kan ju avgöra om det är över gränsen eller om det är lagom för att det ska släcka ut triggers. Bara man skrittar på brukar oro etc pysa ur av rörelsen som är långsam nog att inte trigga flykt.
Jag släpar alltid en period grenar, träd, rep, rep bundet i ngt etc med inridningshästar. Innan de tål sånt kör jag absolut inte! Sånt måste de tåla innan vagn. Så vid inkörning är jag extremt noga med att de tål ljud, släp, att slanor är mot deras kropp lite överallt etc.
De inser fort att det inte gör mer än låter. Tar några pass oftast.
Tack ska öva på ljud. :) Fick idag hem ponnyn efter att hon stod kvar två veckor och under dessa veckor har hon inte reagerat något, men de backade utbildningen några steg. :)
 
Är i en liknande situation, av ren dumhet från min sida.
Har ett russ som gått på trav och jag vill börja med sportkörning. Köp rockard med svängel och bröstsele och sela på. Draglinor bryr hon sig inte alls om men att skacklarna rörde sig i däcklet fann hon mycket otäckt och drog. Åkte ur vagnen, hitta ponnyn 5 km bort mellan två träd.

Gick bra med ponnyn, punka på rockarden och trasig sele. Många skrapsår på tvåbeningarna..

Har backat bandet och tömkört med draglinor hängande, draglinor med skramlande kättingar, draglinor med kättingar och hängande slanor. Öva på röstkomandot ännu mer och det går bra.

Hon kan vara lite osäker innan poletten trillar ner men när hon väl fattar så är det hur lugnt som helst.

Nästa steg blir att dra sly och mindre stock och snart tror jag att jag sätter henne i vagnen, med två medhjälpare denna gång 🙈
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
561
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 441
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 360
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp